دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1395 - 11:08
در گفت‌وگو با آنا

احمد تهوری: به آینده صنعت نشر بدبینم؛ امیدوارم اشتباه کرده باشم

«آینده اصناف مختلف نشر، برای من نگران کننده است چرا که اهالی قلم و نشر، سال‌ها از این طریق ارتزاق کرده‌اند. آن‌ها کار دیگری بلد نیستند و نمی‌شود مثلا از یک ناشر انتظار داشت انتشاراتی خود را به سوپرمارکت تبدیل کند.»
کد خبر : 72963

احمد تهوری، کارشناس نشر و مدیر روابط عمومی نشر ققنوس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره وضعیت صنعت نشر در سال 94 گفت: «من هیچ اتفاق مثبت برجسته‌ای در حوزه نشر ندیدم که بخواهم با تکیه بر آن، آینده روشنی را برای این صنعت در سال 95 پیش‌بینی کنم. تنها اتفاق، قانونمند شدن ممیزی‌ها و کم‌رنگ شدن نقش سلیقه در رای اداره کتاب است؛ که آن هم به معنای رفع مطلق مشکلات ممیزی‌ها نیست.»


وی ضمن با اشاره به بحرانِ کتاب‌خوانی و اُفت میل به مطالعه کتاب در جامعه، اظهار داشت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که مردم در سالی که گذشت، بسیار کم کتاب خریدند و کم خواندند؛ اگرچه اقداماتی مثل تبلیغ کتاب و کتاب‌خوانی و یا برنامه‌هایی که آقای مسجدجامعی برای ترغیب حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها اجرا کرد، وجود داشت اما نتیجه مثبتی عاید حوزه کتاب نشد.»


تهوری با تاکید بر این باور که اقشار فرهنگی و فرهیخته با کتاب قهر کرده‌اند، ادامه داد: «پیش‌تر وقتی کتابی برنده یکی از جوایز معتبر ادبی می‌شد، تاثیرات این اتفاق را در بازار به وضوح می‌دیدیم؛ به طوری که استقبال مخاطبان ناشران را به تجدید چاپ و افزایش تیراژ کتاب‌‌های برنده ترغیب می‌کرد. اما جوایز نیز دیگر تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند و کتاب‌های برندی نیز مشمول افت تیراژ می‌شوند.»


وی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی این بحران فرهنگی چیست، توضیح داد: «البته حتما دلایل مختلفی وجود دارد اما رواج پیدا کردن کارکرد شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی در کشورمان از جمله مهم‌ترین عوامل در فاصله گرفتم مردم از تولیدات فرهنگی، خصوصا کتاب شده است.»


مدیر روابط‌ عمومی نشر ققنوس افزود: «باید بپذیریم که بخشی قابل توجهی از انگیزه مردم در خواندن کتاب، سرگرم شدن است. حالا اتفاقی که افتاده این است یک‌سری سرگرمی‌های مضر گریبان مردم را گرفته است؛ سرگرمی‌هایی که دیگر مجالی برای کتاب‌خواندن و یا حتی سینما رفتن و تماشای تئاتر باقی نگذاشته است.»


وی اضافه کرد: «البته در حوزه کتاب، کتاب‌های صوتی و انتشار بعضا غیرمجاز آن‌ها در سایت‌های مختلف نیز تاثیراتی را روی بازار نشر مکتوب گذاشته است. البته این اتفاق –شنیدن کتاب صوتی- نسبت به بسیاری از سرگرمی‌های مضر، اتفاق خوش‌آیند‌تری است، اما واقعیت این است که کتاب‌های صوتی می‌توانند موقعیت کتاب‌های مکتوب را به چالش بکشند.»


تهوری با اشاره به همه‌گیر شدن استفاده از گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خصوصا تلگرام در بین جوانان خاطرنشان کرد: «حتما شما دیده‌اید در بعضی از گروه‌ها که نویسندگان و اهالی فرهنگ در آن عضویت دارند، کتاب‌های مختلف تبلیغ، معرفی و پیشنهاد می‌شوند اما طولی نمی‌کشد که اعضای گروه یکی بعد از دیگر گروه را ترک می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در گروه‌هایی عضو شوند که با جوک و عکس و... سرگرم‌شان کند.»


وی ضمن بیان این مطلب که دوست ندارد منفی‌نگری کند، گفت: «من سعی می‌کنم نگاه واقع‌بینانه‌ای به آینده صنعت نشر داشته باشم اما چه کنم که این واقع‌نگری، ناخواسته به بدبینی پهلو می‌زند. تیراژ‌های در خال سقوط، کاهش علاقه مردم به مطالعه کتاب، بازار ورشکسته نشر... همه به من می‌گوید اتفاق خوبی در راه نیست و نخواهد افتاد. اگرچه ته دلم امیدوارم این احساس من اشتباه باشد.»


مدیر روابط‌عمومی نشر ققنوس افزود: «آینده اصناف مختلف نشر، برای من نگران کننده است چرا که اهالی قلم و نشر، سال‌ها از این طریق ارتزاق کرده‌اند. آن‌ها کار دیگری بلد نیستند و نمی‌شود مثلا از یک ناشر انتظار داشت انتشاراتی خود را به سوپرمارکت تبدیل کند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار کتاب تیراژ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته