دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

‫توریسم در چنگال شبکه‌های اجتماعی‬‎

دوره، دوره شبکه‌های اجتماعی و بعید است کسی از نفوذ خارق‌العاده این شبکه‌ها در عمیق‌ترین لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی آدم‌ها بی‌خبر باشد. بنا به آمارهای رسمی، بیش از 70 درصد افراد 18 تا 29 سال به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند و شگفت‌انگیز این‌که بنا بر نتایج منتشر شده یک نظرسنجی، حتی در محیط‌های روستایی هم شاهد نفوذ حدودا 40درصدی شبکه‌های اجتماعی موبایل‌پایه هستیم.
کد خبر : 72473

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، ‫عباس رضایی ثمرین در ضمیمه «چمدان» روزنامه جام جم با ذکر مقدمه بالا نوشت: «آمار دسترسی به نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی، از جمله تلگرام هم در ماه‌های گذشته به دفعات اعلام شده و چیز پنهانی نیست. از آمار و ارقام اگر بگذریم، شبکه‌های اجتماعی در کنار بعضی کژکارکردهای احتمالی نگران‌کننده، ظرفیت عظیمی هم برای اطلاع‌رسانی مثبت و پیگیری برنامه‌های بالادستی کشور دارد.


یکی از بخش‌هایی که بخوبی می‌توان از شبکه‌های اجتماعی مجازی در جهت پیشبرد و توسعه آن بهره جست، گردشگری است. براساس آمار پژوهشی که سال 90 در شهر اصفهان انجام شده، 79 درصد از گردشگران خارجی از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی هستند. 10 درصد دیگرشان هم به طور غیرمستقیم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.


بر اساس نتایج این نظرسنجی، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در افزایش اعتماد و کاهش ریسک سفر گردشگران نسبت به یک مقصد مسافرتی خاص نقش داشته باشد. حتی بدون در نظر گرفتن نتایج این نظرسنجی هم می‌توان بر پایه پژوهش‌های عمومی انجام شده درباره شبکه‌های اجتماعی، نقش مهم آنها در توسعه گردشگری را استنباط کرد. شبکه‌های اجتماعی بواسطه تاثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری، بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون تاثیرگذار هستند. در شرایطی که مسافران ایران خصوصا در اروپا و آمریکا بشدت زیر بمباران اطلاعات غلط هستند و رسانه‌های غربی در غیاب محصولات رسانه‌ای اثرگذار ما نهایت تلاش را برای افزایش ریسک سفر به ایران می‌کنند، استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری ایران داشته باشند.


با وجود این متولیان گردشگری کشور در بهره‌گیری از این ظرفیت برای مقابله با تبلیغات منفی ناموفق بوده‌اند. این در حالی است که نشر پیام‌های مثبت درباره گردشگری ایران از قبیل جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی و گونه‌های ویژه گردشگری همچون گردشگری سلامت می‌تواند در بستر شبکه‌های اجتماعی براحتی و با کمترین هزینه اتفاق بیفتد. در سطوح پایین‌تر، بنگاه‌ها و دفاتر خدمات گردشگری هم می‌توانند در بستر شبکه‌های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط پایدار برقرار کنند و آنها را به درج تجارب و نظرات خود درباره سفر به ایران در این شبکه‌ها ترغیب کنند. استفاده اثرگذار از پتانسیل‌های مجازی مثل راه‌اندازی سایت‌های کارآمد و اطلاع‌رسان در کنار برنامه‌ریزی مدون برای استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راندمان دفاتر گردشگری را در بخش بازاریابی به مرز یک جهش برساند؛ چیزی که در نهایت سبب افزایش تعداد گردشگران در کشور می‌شود و صنعت گردشگری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی، به پیش می‌برد.


شبکه‌های اجتماعی در توسعه و توازن گردشگری داخلی نیز می‌تواند کارآمد باشد. در شرایطی هستیم که توزیع نامتوازن سفرهای داخلی، زیرساخت‌های شهری بعضی مقاصد پرطرفدار مثل اصفهان، شیراز و شهرهای شمالی را در مقاطعی همچون تعطیلات نوروز به مرز اضمحلال می‌رساند.


در سوی دیگر هم مناطق پرشمار برخوردار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به دلیل ناشناخته بودن از حداقل حضور گردشگران نیز بی‌بهره مانده است. بار این عدم توازن بیش از همه بر گرده صنعت گردشگری سنگینی می‌کند که از این همه سفر خصوصا در ایام تعطیلات، عملا بهره‌ای نمی‌برد. در چنین فضایی شبکه‌های اجتماعی در صورت برنامه ریزی درست، می‌توانند محملی برای معرفی مقاصد ناشناخته‌تر باشند و متولیان گردشگری را در مسیر متوازن‌سازی سفرهای داخلی یاری کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب