دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کلسترول خوب، ممکن است بد باشد!

پزشکان بریتانیایی ادعا کرده‌اند که آنچه تاکنون به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شد، ممکن است به اندازه سیگار کشیدن برای قلب مضر باشد.
کد خبر : 72445

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، برخی از افراد ممکن است در اثر ازدیاد کلسترول HDL که به‌عنوان کلسترول «خوب» شناخته شده است، به حمله قلبی دچار شوند.


از مدت‌ها پیش پزشکان قائل بر وجود دو نوع کلسترول بوده‌اند. یکی از انواع کلسترول که HDL نامیده شده، به عنوان کلسترول «خوب» شناخته شده و دیگری که LDL نام گرفته، کلسترول «بد» تلقی شده است.


پزشکان تاکنون توصیه کرده‌اند که سطح کلسترول بد تا حد ممکن پایین نگه‌داشته شود و همچنین غذاهای پر از کلسترول HDL مانند روغن زیتون و ماهی‌های چرب زیاد مصرف شود. کلسترول خوب به طور کلی با کاهش خطرات قلبی مرتبط داسته شده است، چون معمولاً آثار گرفتگی عروق ناشی از فرم LDL با چگالی کم را جبران می‌کند.



اکنون، به گزارش BBC پزشکان بریتانیایی متوجه شده‌اند که برای برخی از بیماران، میزان بالای HDL نه فقط مفید نیست، بلکه در واقع ممکن است به حمله قلبی منجر شود.


وجود یک ژن سرکش در عده‌ای از افراد ممکن است سبب شود تا کلسترول HDL به اندازه سیگار کشیدن به قلب آسیب برساند.


جهش در این ژن باعث می‌شود که سطوح بالای HDL خطر حمله قلبی را تا 80 درصد افزایش دهد.


در مطالعه‌ای که در دانشگاه کمبریج صورت گرفته است، افراد دارای یک ژن جهش یافته به نام SCARB1، که از هر 1700 نفر یک نفر را شامل می‌شود، دارای سطح بسیار بالایی از کلسترول «خوب» و در عین حال با 80 درصد خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی روبه‌رو بوده‌اند.


بیشتر کلسترول موجود در خون ما توسط کبد و عمدتاً از چربی‌های اشباع شده ساخته می‌شود.


LDL کلسترولی است که چربی را از کبد به سلول‌ها منتقل می‌کند که برای فرآیندهایی مانند تقویت دیواره های سلولی و تولید هورمون در آن‌ها مورد نیاز است.


کلسترول HDL وظیفه مخالفی را بر عهده دارد، مازاد را از سلول به کبد منتقل می‌کند که در آن بازیافت یا از بدن دفع می‌شود.


دانشمندان متوجه شده‌اند که جهش مانع از آن می‌شود که HDL چربی را برای پردازش از محل تجمع به کبد بازگرداند. به گفته دکتر آدام باترورث، یکی از پژوهشگران از دانشگاه کمبریج، این یافته، غیر منتظره بوده است. در عین حال، این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا داروهای افزایش دهنده HDL تاکنون نتوانسته‌اند به اندازه استاتین‌ها که سبب کاهش کلسترول بد می‌شوند، مؤثر باشند. در عین حال این نتایج ممکن است به پیدایش داروهای بهتر و مؤثرتر منجر شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه کمبریج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته