دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 16:20

بزرگترین سد غرب کشور فردا افتتاح می‌شود

سد سیمره بزرگترین سد غرب کشور و بزرگترین پروژه عمرانی استان ایلام فردا با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر : 72032

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و ‌نیروی ایران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه فردا سد نیروگاه سیمره در رودخانه‌ای میان ایلام و لرستان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این سد بتنی با ارتفاع 180 متر و حجم مخزن 2/8 دهم میلیارد مترمکعب در تراز نرمال است که مشخصات آن نشان‌دهنده عظیم بودن این پروژه است. همچنین نیروگاه به ظرفیت 480 مگاوات نصب شده برق را به شبکه سراسری متصل می‌کند.


محمدرضا رضازاده هزینه اجرای بخش‌های مختلف پروژه را 1330 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اکنون یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده است.


وی درباره تاخیر دو ساله بهره‌برداری از این سد بیان کرد: مرحله نخست آبگیری سد در سال 90 بود اما به علت خشکسالی‌های سال‌های گذشته و نیاز پایین‌دست سد به آب کشاورزی ناچار به تخلیه قسمت اعظم آب مخزن شدیم. ما در اجرای پروژه تاخیری نداشتیم و سازه سد و نیروگاه‌ها آماده بود، اما به علت خشکسالی‌ها بهره‌برداری از این سد دو سال دیرتر انجام شد.


رضازاده درباره سد کرخه نیز اظهار کرد: برخلاف مشکلات خشکسالی در کشور، امسال سد کرخه سال آبی خوبی را داشته و تاکنون 1/5 میلیارد مترمکعب آب در مخزن ذخیره شده است.


وی جلوگیری از وارد شدن خسارات در زمان سیلاب‌های ایلام و جلوگیری از تولید گازهای آلاینده دی‌اکسید‌کربن را از مزیت‌های سد سیمره عنوان کرد و ادامه داد: برای تولید برقی معادل یک نیروگاه حرارتی باید سالانه 493هزار تن گاز دی‌اکسیدکربن منتشر شود که سد نیروگاه سیمره از این امر جلوگیری کرده است.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و ‌نیروی ایران به اهم فعالیت‌های این شرکت در سال 94 اشاره کرد و گفت: در سال 94 طرح‌های مختلفی به نتیجه رسیدند یا شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجه در آنها بودیم که می‌توان به پروژه‌هایی مانند سد و نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای سیاه‌بیشه، آبگیری سد داریان در استان کرمانشاه، به بهره‌برداری رسیدن بخش اول سامانه آب سد دهلران اشاره کرد.


به گفته وی، امسال پروژه تونل استقلال تاجیکستان نیز به سرانجام رسید که با حضور مسئولان این کشور پروژه تحویل موقت شد. برای تکمیل پروژه تونل استقلال، اعتباری بالغ بر 7 میلیون دلار از خط اعتباری ایران اختصاص یافت.


رضازاده درباره میزان اعتبارات امسال آب‌نیرو نیز تصریح کرد: امسال 2 هزار و 910 میلیارد تومان نقدینگی به مجموع طرح‌ها تزریق شد. همچنین 32/2 درصد بودجه عمرانی مصوب‌شده را دریافت کردیم.


وی درباره میزان بدهی‌های این شرکت به پیمانکاران نیز تاکید کرد: 430‌ میلیارد تومان اوراق مشارکت در ازای مطالبات پیمانکاران پرداخت شد. البته این اوراق مشارکت همان اوراقی بودند که پس از عرضه اولیه به فروش نرفته‌اند.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و ‌نیروی ایران درباره مصوبات شورای عالی آب درباره سد گتوند نیز گفت: براساس مصوبات شورای‌عالی آب سازند گچساران در نزدیکی روستای عنبر نمکی نبوده و اثرات شوری از ساختمان سد و تاسیسات مربوطه ناچیز است.


رضازاده ادامه داد: از مجموعه راهکارهای ارائه شده برای سد گتوند 2 راهکار مدیریت مخزن و انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری به عنوان گزینه‌های برتر اعلام شده‌اند که مقرر شده ساماندهی رودخانه کارون در پایین‌دست سد گتوند با جمع‌آوری فاضلاب خانگی و صنعتی و بهبود سیستم اراضی کشاورزی به ویژه نیشکر، از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.


وی درباره میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی شرکت‌های خارجی نیز بیان کرد: تاکنون طرح‌هایی برای استفاده از شرایط پسابرجام آماده کرده‌ایم و با شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی، چینی و برخی شرکت‌های اروپایی مذاکراتی داشته‌ایم که از این دست می‌توان به سد و نیروگاه جریانی کارون 2، پروژه انتقال آب بهشت‌آباد به اصفهان و یزد اشاره کرد.


به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب‌ و نیروی ایران، مجموعاً 14 پروژه در حال آماده شدن برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی است که البته باید سیر اولویت‌بندی آنها در وزارت نیرو طی شود. مجموع این پروژه‌ها به میزان 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته