دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 14:52

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: صندوق حمایت از پژوهشگران راه‌اندازی می‌شود

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی دانشگاه آزاد اسلامی، که در هیات ممیزه دانشگاه با اتفاق آرا ارتقای آنان تصویب شده بود، از راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
کد خبر : 71989

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: «این جلسه را جلسه‌ای تشریفاتی نمی‌دانم. این یک جلسه کاری و یک محفل انس علمی باشکوه و نهادن سنگ بنای کار بزرگی برای ایجاد شبکه نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی است.»


میرزاده به صحبت‌های نمایندگان برگزیدگان علمی که پیش از او صحبت کرده بودند اشاره کرد و گفت: «درگیری‌های امروز ما و ناهنجاری‌هایی که در جوامع مختلف وجود دارد، ناشی از بی‌دانشی است. دانشمندان دانشگاه‌ها و موسسات آکادمیک به دنبال کشف حقایقی هستند که با تولد آدم، خداوند آن را به انسان عطا فرمود. «و علّم آدم الأسماء کلّها». خداوند از اول ذات انسان را با علم‌جویی و حقیقت‌خواهی سرشته و یکی از دلایل سجده ملائک بر آدمی نیز همین است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد انسان علم را خلق نمی‌کند، بلکه آن را کشف می‌کند و گفت: «در دنیایی که خداوند در مقابل ما قرار داده، با علم خود تنها قسمت کوچکی از حقایق را کشف کرده‌ایم. می‌توان نتیجه گرفت که تمام تلاش بشر تا به امروز، پیگیری برای کشف حقایق بیشتر بوده که همان هدیه خداوند به او یعنی علم و دانش است. اگر تمام دانشگاهیان این مسئولیت را درک کنند، دنیا آباد می‌شود. انسان با توسعه علمی به بهشت برمی‌گردد. در حقیقت تفاوت انسان بهشتی با انسان زمینی علم است. بهشت برای انسان‌هایی است که هم دانش دارند و هم قلبشان سلیم است. با علم، دین انسان کامل و قلبش سلیم می‌شود.»


رسالت ما تنها رسالت آکادمیک و کلاسیک نیست


میرزاده گفت: «رسالت ما تنها رسالت آکادمیک و کلاسیک نیست بلکه رسالت انسان‌سازی نیز هست. برای آن که دنیا آباد شود، باید جدیت به خرج دهیم. گفته پیامبر بزرگ اسلام که «ایرانیان کسانی هستند که اگر دانش به ثریا آویخته باشد، آن را به دست می‌آورند»، انگیزه بیشتری در ما ایجاد می‌کند تا مشارکت بیشتری در تولید جهانی علم داشته باشیم. نام دانشگاه آزاد اسلامی وقتی بامسمی می‌شود که این دانشگاه هم در توسعه دانش و هم در توسعه آزاد‌اندیشی و هم در توسعه اسلامی نقش اساسی داشته باشد.»


او ادامه داد: «متأسفانه سابقه ایرانیان به خاطر تحولات اجتماعی و سیاسی، دستخوش آسیب شد و ما از قافله علمی جهان عقب ماندیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اقبال خوبی در جهت توسعه علمی در کشور با افزایش زیرساخت‌ها و ایجاد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به وجود آمد که با استقبال مردم دانشجو و دانش‌پرور ایران مواجه شد.»


او به راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «34 سال پیش دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد آیت الله‌ هاشمی رفسنجانی و تأیید و حمایت امام خمینی(ره) با حمایت مالی مردم ایجاد شد. تمام سرمایه‌های موجود و امکانات امروز این دانشگاه، از طریق سرمایه و حمایت مردم ایجاد شده است که نشان از اقبال مردم برای توسعه علمی کشور است و این الگوی موفق در جلب مشارکت های مردم برای توسعه علمی بی‌نظیر و حتی یک الگوی قابل ارائه در سطح جهانی است.»



امروز دانش اندوزی تبدیل به یک تقاضای بالای اجتماعی شده است


میرزاده یادآوری کرد دانش‌اندوزی تبدیل به یک تقاضای بالای اجتماعی شده و گفت: «انسان در پی کمال است. انسانی که در پی کمال است، در پی کسب منزلت اجتماعی نیز هست و توسعه تحصیلات تکمیلی پاسخ به این خواست اجتماعی نیز هست. اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، ایران نمی‌توانست جزو کشورهای برتر از نظر مشارکت در تولید جهانی علم باشد. بین 30 تا 55 درصد از جمعیت کشورهای پیشرفته دارای تحصیلات تکمیلی هستند که علی‌رغم همه پیشرفت‌های علمی بعد از انقلاب هنوز این آمار در ایران کمتر از 15درصد است که از این میزان سهم دانشگاه آزاد اسلامی با 5/5میلیون فارغ التحصیل، 50درصد فارغ‌التحصیلان کشور است.»


توجه به توسعه کیفی در دهه چهارم دانشگاه آزاد اسلامی


میرزاده تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی در دهه چهارم حیات خود، توسعه کمی را متوقف کرده و توجه به توسعه کیفی را مد نظر قرار داده‌است. او گفت: «توسعه کیفی دارای شاخص‌های متنوعی است که در برنامه 5ساله ششم دانشگاه، در 68 شاخص دیده شده و به تصویب هیأت امنا و قبلا در برنامه پنجم به تصویب هیأت موسس رسیده است. همه کارهای دانشگاه براساس برنامه‌ریزی های دقیق و مصوبات قانونی است، دانشگاه آزاد اسلامی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و تمام برنامه‌ها و سیاست‌های این دانشگاه در راستای مصوبات قانونی است.»


او گفت: «هم‌افزایی واحدهای علوم و تحقیقات در کنار جذب هیات علمی و افزایش سرانه فضا و تجهیزات آموزشی همزمان با هم، نشانگر این است که در این دانشگاه امور اتفاقی و تصادفی صورت نمی‌گیرد بلکه دارای یک برنامه جدی است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به اهداف این دانشگاه اشاره کرد و گفت: «یکی از شاخص‌هایی که باید توجه کرد، حرکت دانشگاه‌ها به سمت افزایش مشارکت ایران در تولید جهانی علم و بازگشت به افتخار تاریخی ایران است که از اهداف استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین تبدیل علم به ثروت و رفع نیازهای جامعه نیز از دیگر شاخصه‌های توسعه کیفی است. در همین راستا پس از مطالعات و مشورت با شوراهای راهبردی دانشگاه، به این نتیجه رسیدیم که باید دهه چهارم دانشگاه، دهه توسعه کیفی و تولید جهانی علم و حل مشکلات کشور، تولید ثروت از علم باشد.»


راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال آینده خبر داد و گفت: «با توجه به عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به امر پژوهش و نیز خواست آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، اساسنامه راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویب هیات امنای مرکزی دانشگاه رساندیم و سال آینده ساختمان آن تکمیل خواهد شد.»


پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه‌ای از دانشمندان ممتاز این دانشگاه و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های برتر در راستای همکاری با اساتید و دانشمندان ایرانی و خارجی و سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل و خارج از کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: «پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه‌ای از دانشمندان ممتاز این دانشگاه و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های برتر در راستای همکاری با اساتید و دانشمندان ایرانی و خارجی و سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل و خارج از کشور است. پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دنیا مأموریت ایجاد ارزش افزوده را برای دانشگاه‌های خود دارند و همچنین راهبردهای مهمی را در جهت افزایش جهانی تولید علم و حل مشکلات جامعه دنبال می‌کنند.»


او مسئولیت اصلی دانشگاه را آموزش دانست و گفت: «از آنجا که بخش عمده‌ای از وقت استادان در دانشگاه‌ها سپری می‌شود، زمان زیادی برای تحقیق و پژوهش ندارند. این موضوع تبدیل به حلقه مفقوده‌ای شده بود که دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا به فکر راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی در کنار واحدهای خود افتاد. وظیفه این پژوهشگاه‌ها، پژوهش است و باید دانشگاه وابسته به خود را تقویت کند و ارتباط آن را با بدنه صنعت و خدمات تقویت کند.»


او به نحوه انتخاب پژوهشگران برتر اشاره کرد و افزود: «نیمی از اعضای هیأت ممیزه از دانشگاه آزاد اسلامی و نیمی دیگر از دانشگاه‌های مهم کشور هستند. زمانی که 24 نفر از اعضای هیأت ممیزه به شخصی رأی مثبت می‌دهند، یعنی ویژگی قابل توجهی در آن شخص وجود دارد. در همین راستا ما با این افراد در پژوهشگاه مرکزی همکاری خواهیم داشت. خوشبختانه ما امروز توانسته‌ایم تعداد مقالات را در مجلات بین‌المللی افزایش داده و 9 ژورنال دانشگاه در لیست ISI قرار گرفته‌اند. مقوله علم، مقوله کشوری نیست بلکه موضعی جهانی است و باید با افزایش ارتباطات بین‌المللی، سطح علمی را افزایش دهیم.»


او افزود: «خوشبختانه شرایط پسابرجام با تدبیر دولت تدبیر و امید، فضای خوبی را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تقویت ارتباطات فراهم کرده است. ما امروز باید به دنبال تحقیقات علمی چندمنظوره و چندوجهی برویم که امیدواریم با ایجاد پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه بزرگ علمی و تحقیقاتی برای کشور شکل گیرد. کما اینکه طرح ساها سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد است که در کنار شبکه نخبگان پژوهشگاه مرکزی دانشگاه قرار گرفته است.»



راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران برتر


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در نظر داریم به منظور حمایت از پژوهشگران برتر و ممتاز دانشگاه، صندوق حمایت از پژوهشگران برتر را راه‌اندازی کنیم. همچنین برای ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران، اعتبار ویژه‌ای (Grant) به کسانی که با این شبکه همکاری داشته باشند، اختصاص می‌دهیم.»


میرزاده پژوهشگران را خطاب قرار داد و گفت: «تهیه پروپوزال‌های تحقیقاتی در راستای رفع نیازهای کشور و درآمدزایی برای دانشگاه، کار اصلی برگزیدگان است و در همین راستا باید گروه‌های علمی ایجاد شود. ما باید با


ر نظر داریم به منظور حمایت از پژوهشگران برتر و ممتاز دانشگاه، صندوق حمایت از پژوهشگران برتر را راه‌اندازی کنیم. همچنین برای ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران، اعتبار ویژه‌ای (Grant) به کسانی که با این شبکه همکاری داشته باشند، اختصاص می‌دهیم

همکاری پژوهشگران ارتباطات بین‌المللی را در جهت تولید علم تقویت کنیم و افزایش دهیم و کاری کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند مشارکت بیشتر در تولید جهانی علم از طریق این شبکه داشته باشد.»


او بر اصلاح هرم هیأت علمی در راستای توسعه کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید و به اقدام برای آن اشاره کرد و گفت: «در مهر 92، 41درصد از اعضای هیأت علمی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی بودند که این رقم به بیش از 44درصد رسیده است. 17هزار نفر مربی به کمتر از 13هزار نفر رسیده اند و نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه از یک به 55 در مهر 92 به یک به 47 رسیده است در حالی که این نسبت در کل کشور یک به 64 است.»


میرزاده از تکمیل جذب 11هزار نفر عضو هیأت علمی تا پایان خرداد 95 خبر داد و گفت: «با جذب این تعداد در سال آینده بیش از 25هزار عضو هیأت علمی استادیار به بالا در دانشگاه آزاد اسلامی که یک گنجینه بزرگ علمی برای کشور است خواهیم داشت.»


او گفت: «توسعه تحصیلات تکمیلی مطابق با اسناد بالادستی علم و فن آوری و بر اساس برنامه مصوب هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال 94، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به 30درصد کل دانشجویان این دانشگاه می‌رسد که مطابق با هدف چشم انداز سال 1404 کشور است. به طوری که خوشبختانه در حال حاضر 56درصد از بار تحصیلات تکمیلی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته