دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1394 - 11:53

مخالفت پارلمان با دو فوریت طرحی که در روند تصویب اعتبارنامه‌ها تغییر ایجاد می‌کرد + جزئیات مذاکرات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند.
کد خبر : 71435

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز -دوشنبه 17 اسفندماه- دو فوریت اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس را در دستور کار داشتند که این مواد ناظر بر تغییر در روند بررسی اعتبارنامه‌ها، افزایش عمر هیئت رئیسه و تشکیل کمیسیون‌ها در مجالس بعدی و همچنین تکلیف برای دولت‌ها برای ارائه برنامه توسعه در خرداد ماه بود. نمایندگان با 38 رای موافق، 92 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.


حاجی دلیگانی: بر اساس آیین‌نامه اگر طرحی مورد تصویب مجلس واقع نشد تا 6 ماه دیگر نمی‌توان آن را در دستورکار قرار داد


در میانه بررسی این طرح، حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: ماده 159 آیین‌نامه هیچ اشاره‌ای به تصمیم‌گیری در بررسی طرح‌ها و لوایح با ارجحیت و اولویت نکرده است و در تبصره این ماده نیز اشاره شده که هیئت رئیسه مجلس موظف است طرح‌ها و لوایح دو فوریت را یک ساعت قبل از بررسی آن در مجلس توزیع کند.


نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: هیئت رئیسه مجلس تمام طرح‌ها و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی را در پیوست‌ها حذف کرده این‌گونه حق و حقوق تمامی نمایندگان حذف شده است.


وی با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس برخلاف سوگند خود عمل کرده است، تصریح کرد: به چه دلیل فهرستی را که بالغ بر 30 طرح بوده است، از پیوست‌ها حذف کرده‌اید؟ چرا روز گذشته چنین اتفاقی افتاده است؟ اگر هیئت رئیسه مجلس آیین‌نامه را رعایت نکند چه توقعی می‌توان از نمایندگان داشت که آیین‌نامه را رعایت کنند.


حاجی دلیگانی افزود: مگر ما فتوای حضرت امام(ره) را قبول نداریم که خلاف قانون، خلاف شرع است. چرا فهرست طرح‌های با اولویت را حذف کرده‌اید. چرا طرح کمک به شش میلیون نیازمند را اعلام وصول نکردید و حق مردم در این باره ضایع شده است؟


نادران: کسانی که نگران تصویب اعتبارنامه‌هایشان در مجلس دهم هستند چرا وقت مجلس نهم را می‌گیرند


همچنین در ادامه الیاس نادران نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: ماده 159 آیین‌نامه تاکید دارد اگر طرحی مورد تصویب مجلس واقع نشد بدون تغییر اساسی تا 6 ماه دیگر نمی‌توان آن را در دستورکار قرار داد مگر با تقاضای کتبی 50 نماینده و تصویب مجلس این مورد صورت می‌گیرد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: ماده 104 آیین‌نامه به رعایت زمان بررسی طرح‌ها و لوایح با اولویت تاکید دارد. همکاران طرح دو فوریتی را از کمیسیون تدوین آیین‌نامه پس از سه روز در صحن بررسی کردند و پس از عدم اخذ آرای کافی از دستور خارج شد اما امروز این طرح را در قالب دو فوریتی بدون رعایت اولویت در دستور قرار دادند.


وی تاکید کرد: اگر نمایندگانی که در مجلس دهم رأی آورده‌اند و نگران گرو‌کشی اعتبارنامه هستند این موضوع چه ربطی به نمایندگان دوره نهم دارد؟ چرا وقت مجلس نهم را می‌گیرید؟ بسیاری از دغدغه‌های مردم باید در دستورکار مجلس قرار گیرد اما اکنون برخی به خاطر داشتن دغدغه‌های خودشان در مجلس دهم برخی موضوعات را در دستورکار بررسی قرار می‌دهند. بنابراین این موضوع هیچ ارتباط و سازگاری با آیین‌نامه ندارد و باید از دستورکار خارج شود.


ابوترابی: آیین‌نامه مجلس مجال تعیین تقدم طرح‌های فوریت‌دار را به هیأت رئیسه داده است


در ادامه حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکرات شفاهی حسینعلی حاجی‌دلیگانی و الیاس نادران نمایندگان شاهین‌شهر و تهران در مجلس که به در دستور قرار گرفتن مجدد طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس تنها چند روز پس از عدم تصویب آن معترض بودند، اظهار کرد: آنچه مورد استناد از آیین‌نامه داخلی مجلس در این تذکرات شده است،‌ طرح‌ها و لوایحی که در کمیسیون‌ها نهایی شده است و به هیئت رئیسه ارائه می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.


وی با تاکید بر اینکه درباره این دسته از طرح‌ها و لوایح طبق ماده 104 آیین‌نامه عمل می‌شود، ادامه داد: در ماده 159 نیز وقتی فوریت طرح یا لایحه‌ای تقاضا می‌شود پس از توضیح پیشنهادکنندگان نسبت به فوریت آن رای گرفته می‌شود اما اینکه اگر ما با تعدادی از طرح‌های فوریتی روبرو شدیم چه باید بکنیم؟ چیزی در آئین‌نامه ذکر نشده است.


ابوترابی‌فرد با اشاره به مورد بحث قرار گرفتن این موضوع در جلسه هیأت رئیسه مجلس گفت: گاهی طرح‌ها به عنوان فوریت‌دار مطرح می‌شود که از نظر هیأت رئیسه از فوریت برخوردار نیست.


وی ادامه داد: گاهی ما با تراکمی از طرح‌های فوریت‌دار مواجه می‌شویم که کاملا نقض رسیدگی به طرح‌های فوریتی در آن نهفته است؛‌ اگر در آیین‌نامه صریح و شفاف آمده بود که درباره طرح‌های فوریتی هم مانند طرح‌هایی که از کمیسیون‌ها به هیأت رئیسه می‌آید، عمل کنیم همان‌طور عمل می‌کردیم. اما در مورد طرح‌های فوریتی، قانون‌گذار توجه داشته که ممکن است طرح‌هایی به عنوان فوریت‌دار مطرح شود که در حقیقت فوریت نداشته باشد و این مجال را برای هیأت رئیسه گذاشته است که بدون اعمال نظر شخصی و با مبنا قرار دادن اولویت اینگونه طرح‌ها تقدم را میان آنها تعیین کند.


نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آن بخش از تذکر نادران که از ارتباط دادن تقدم دادن به برخی طرح‌ها به دغدغه‌های مجلس آینده سخن گفته بود، تصریح کرد: مگر هر چیزی که مربوط به مجلس فعلی است، اولویت دارد؟


نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در هیأت رئیسه بحثی شد مبنی بر اینکه آیا ما در آینده با چنین مسئله‌ای روبه‌رو هستیم و نتیجه گرفته شد که در این باره با اشکالاتی مواجه خواهیم شد که باید با تصمیم مناسب رفع شود.


کاتب: در این طرح روند بررسی اعتبارنامه‌ها اصلاح شده است تا حقوق نماینده‌ها تضییع نشود


همچنین در جریان بررسی دو فوریت اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس غلامرضا کاتب عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه موارد اختلافی از این طرح حذف شده است، گفت: با توجه به اینکه شکل‌گیری کمیسیون‌ها به افراد کارشناس نیاز دارد در این طرح روند شکل‌گیری و حضور افراد بر اساس شاخصه‌های همچون میزان تحصیلات و سوابق تعیین شده است.


وی ادامه داد: همچنین در این طرح روند بررسی اعتبارنامه‌ها اصلاح شده است تا حقوق نماینده‌ها تضییع نشود و حتی آنهایی که به اعتبارنامه‌هایشان اعتراضی است بتوانند در هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها نامزد شوند.


سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر در روند بررسی تحقیق و تفحص و تعیین تکلیف در خصوص لایحه بودجه‌ای را که در صحن علنی و کمیسیون تلفیق به تصویب نمی‌رسد، از دیگر موارد اصلاح شده در این طرح عنوان کرد.


پژمانفر: این طرح حق نمایندگان نسبت به اظهار نظر در مورد اعتبار‌نامه‌ها را می‌گیرد


نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد به عنوان اولین مخالف دو فوریت این طرح گفت: قانون در موضوع اعتبارنامه‌ها حقوقی را برای نمایندگان پیش‌بینی کرده است که این اصلاح آیین‌نامه می‌تواند دست و پای مجلس را ببندد و عملا حق نمایندگان نسبت به اظهار نظر در مورد اعتبار‌نامه‌ها را می‌گیرد آن هم در شرایطی که به دلیل حجم بالای کار هیات نظارت و شورای نگهبان ممکن است به مواردی توجه نشده باشد.


موسی غضنفرآبادی نماینده بم به عنوان اولین موافق دو فوریت این طرح گفت: با توجه به مشکلات موجود لازم است اصلاحاتی در آیین‌نامه صورت بگیرد که می‌تواند گره مشکلات را حل کند.


لاهوتی: این طرح تنها این شائبه را به وجود می‌آورد که نمایندگان راه یافته به مجلس بعدی دغدغه اعتبار نامه دارند


مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان دومین و آخرین مخالفت دو فوریت این طرح گفت: در حالی این طرح با وجود ماده‌ای برای اصلاح در روند بررسی اعتبارنامه‌ها به مجلس آمده است که در طول چهار سال گذشته این اصلاحات صورت نگرفته است و تنها این شائبه را به وجود می‌آورد که نمایندگان راه‌یافته به مجلس بعدی دغدغه اعتبار نامه دارند.


پورابرهیمی: در بحث اعتبارنامه‌ها گروکشی‌ می‌شود


محمدرضا پورابراهیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت این طرح گفت: یکی از موارد این طرح این است که دولت‌ها مکلف می‌شوند تا پایان خرداد ماه لایحه برنامه پنج ساله را تقدیم کنند. این اصلاح باعث می‌شود که دیگر مشکل عدم به موقع برنامه توسعه را مجالس نداشته باشند.


وی با بیان اینکه این طرح زحمات یک سال و نیم زحمات اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی است گفت: یکی از اشکالات مربوط به بررسی اعتبارنامه‌هاست که همگان در همین مجلس دیدیم که در بحث اعتبارنامه‌ها گروکشی‌ها صورت گرفت. همچنین در این طرح نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی نیز اصلاح شده است تا حقی از کسی ضایع نشود.


به گزارش آنا، دو فوریت این طرح هفته پیش نیز در دستور کار مجلس قرار داشت که نمایندگان با آن مخالفت کرده بودند و امروز مجددا طراحان با حذف موادی از این طرح خواستار بررسی دو فوریت آن شدند که نمایندگان مخالفت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته