دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مترو دست از سر نقش جهان برداشت

سرانجام تکلیف مسیر خط دو متروی اصفهان که پیش از این قرار بود از زیر میدان نقش جهان عبور کند، مشخص و مقرر شد که این مسیر از مکانی غیر از نقش جهان عبور کند تا خطری این میراث گرانبهای جهانی را تهدید نکند.
کد خبر : 70423

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جام‌جم، مترو به هر شهری که می‌رود، نوید توسعه سیستم حمل و نقل شهری، کاهش ترافیک و رفاه و راحتی و رضایت شهروندان آن است، اما این امر درمورد اصفهان چندان مصداق نداشت و از همان شروع کار با اما و اگرها و نگرانی‌های فراوانی همراه بود. وجود آثار و بناهای تاریخی متعدد، زیبا و ثبت جهانی شده و نگرانی از تخریب آنها با عبور مترو از کنار و یا زیر این آثار، عامل اصلی این نگرانی‌ها بود. این نگرانی‌ها با مطرح شدن عبور خط 2 مترو از زیر میدان تاریخی نقش جهان به اوج خود رسید و طی چند سال گذشته مخالفت و واکنش گسترده طرفداران میراث فرهنگی کشور را در برداشت. کمیته میراث جهانی یونسکو نیز در سی و نهمین اجلاس خود در تیرماه امسال در نامه‌ای هشدار داده بود که در صورت احداث مترو در مسیر محوطه تاریخی نقش جهان و دیگر آثار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان با خطر خروج از ثبت میراث جهانی روبه‌‌رو خواهد شد. خط دو قطار شهری به مسافت 5/23 کیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق اصفهان را پس از گذشتن از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند. اجرای این پروژه مخالفت صریح سازمان میراث فرهنگی را نیز به همراه داشت و موجب شد که اجرای آن تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شود. خوشبختانه سرانجام غروب روز دوشنبه؛ 10 اسفند ماه و با انجام تفاهم میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور و استان اصفهان و استاندار و مدیران شهری اصفهان، تکلیف قطعی خط 2 مشخص و عبور آن از زیر میدان نقش جهان برای همیشه منتفی شد و این میدان تاریخی دوباره نفس راحتی کشید. بر اساس این تفاهم، مسیر جدیدی برای عبور خط 2 تعیین شده که گفته شده تهدیدی را متوجه هیچ یک از اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی اصفهان نمی‌کند.


تعیین مسیر جدید پس از تهیه گزارش ارزیابی میراثی


معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دراین باره به جام‌جم می‌گوید: بحث عبور خط 2 از زیر میدان نقش جهان و نگرانی‌های مربوط به آن از چند سال پیش مطرح شده بود، اما از آنجا که درخصوص این میدان تاریخی ملاحظات سازه‌ای و باستان‌شناسی مهمی وجود دارد، تعیین تکلیف آن نیز به بررسی‌های علمی و میدانی دقیق و گسترده‌ای نیاز داشت. از همین رو متولیان اجرای طرح مترو کارشناسان خبره متعددی را از سراسر جهان برای بررسی طرح به اصفهان دعوت کردند، کارشناسان میراث فرهنگی نیز همزمان مطالعات و پژوهش‌هایی را در این زمینه آغاز کردند که تمام این بررسی‌ها در نهایت به تهیه یک گزارش ارزیابی جامع از پروژه و منطقه منجر و این گزارش به یونسکو ارسال شد و آنها نیز که نگران اجرای طرح مترو در میدان نقش جهان بودند، در جریان این گزارش جامع قرار گرفتند.


دکتر محمدحسن طالبیان با اشاره به این‌که در نهایت و پس از بررسی مطالعات چهار سال گذشته و نتایج به دست آمده، تصمیم به تغییر مسیر خط 2 گرفته شد، می‌افزاید: در جلسه نهایی که روز دوشنبه در این زمینه با مسئولان استان اصفهان داشتیم، مسیر جایگزین انتخاب شد. به گفته وی، طی روزهای آینده کمیته‌ای به منظور بررسی جزییات مسیر جایگزین تشکیل خواهد شد تا با همکاری متولیان مترو، مسیر جدید را به گونه‌ای مطالعه و ارزیابی کنند تا هم طرح مترو به سرانجام برسد و هم به آثار و میراث فرهنگی اصفهان آسیبی وارد نشود.


طالبیان یادآور می‌شود که مسیر جایگزین جدید کل منطقه و میدان نقش جهان را دور می‌زند که با این رویکرد گرچه مسیر مترو کمی طولانی تر خواهد شد، اما میدان نقش جهان و مجموعه آثار تاریخی اصفهان آنقدر ارزش دارد که شهروندان مسیر طولانی‌تری را بپیمایند.


مسیر جایگزین هم ارزیابی می‌شود


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز دراین باره به جام‌جم می‌گوید: در جلسه‌ای که روز دوشنبه در این خصوص در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، محدودیت‌ها و ملاحظات میراثی که در خصوص میدان تاریخی و جهانی نقش جهان وجود دارد، و همچنین ضرورت رعایت آنها مطرح شد و برای رعایت این ملاحظات، مسیر فعلی خط 2 تغییر کرده و مسیر «چهارراه فلسطین به سمت خیابان باغ گلدسته و میدان امام حسین» به عنوان مسیر جایگزین برای آن انتخاب شد.


فریدون الهیاری با بیان این‌که ظرف دو ماه آینده (تا نیمه‌های اردیبهشت سال 95) ارزیابی‌های مسیر جدید توسط یک هیات 5 نفره انجام خواهد شد، می‌افزاید: همچنین مقرر شد که این هیات 5 نفره که پیش از این مسئول پایش میراثی مسیر خط یک نیز بود، تمام مسیر خط دو مترو را هم پایش کنند تا در هیچ نقطه‌ای از آن بواسطه عبور مترو برای آثار تاریخی و میراثی شهر مشکلی ایجاد نشود.


در همین زمینه شهردار اصفهان نیز با اشاره به این‌که امیدواریم با این تصمیم نگرانی و دغدغه مردم میراث‌دوست اصفهان و کشور برطرف شود، به جام‌جم می‌گوید: قرار بود خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان عبور کند که ممکن بود آسیب جدی به این میدان تاریخی وارد شود، اما با توجه به کارهای کارشناسی که در این زمینه صورت گرفت ، مصوب شد خط دو متروی اصفهان از زیر میدان عبور نکرده و از خیابان‌های پیرامونی آن بگذرد.


مهدی جمالی نژاد با بیان این‌که هزینه‌های ساخت متروی اصفهان برای شهرداری با این تغییر مسیر خط در حدود 300 میلیارد تومان افزایش می‌یابد، اما کوتاه شدن زمان می‌تواند به کمتر شدن هزینه‌ها کمک کند، می‌افزاید: امیدواریم این پروژه در سال 1400 به سرانجام برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته