دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معروف‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران

سوار شدن به خودروهای شاسی‌بلند، آرزوی بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان خودرو در کشورمان است. خودروهایی با اندازه‌هایی بزرگ و قیمت‌هایی فراتر از توان طبقه متوسط و ضعیف جامعه.
کد خبر : 69264

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه جام‌جم نوشت: در گزارش امروز صفحه خودرو مشخصات شاسی‌بلندهای پرتیراژ و معروف خیابان‌های ایران را مرور کرده‌ایم. خودروهایی که طبعا از پرتعداد بودنشان می‌شود فهمید قیمت‌شان نسبت به رقبای لوکس دیگر ارزان‌تر است، هر چند که با این قیمت هم احتمالا برای خیلی از ما قابل خریداری نیستند. گرانی قیمت، اما نمی‌تواند دلیلی بر مرور نکردن مشخصات این خودروهای زیبا و اغواکننده باشد. از قدیم گفته‌اند «وصف العیش، نصف العیش»


هیوندای سانتافه


نسل دوم شاسی‌بلند سایز متوسط و زیبای هیوندای در سال 2005 به ایران راه پیدا کرد. هیوندای سانتافه وارد شده به ایران از حیث امکانات رفاهی در بالاترین سطح، اما از لحاظ فنی متوسط بود. جعبه دنده چهار سرعته این خودرو همچون خیلی محصولات کره‌ای دیگر با واکنش نسبتا ضعیف به فرمان پدال گاز و وزن خالص 1.8 تنی، شتاب اغواگری را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد، اما با توجه به کاربرد خانوادگی این خودرو، چندان هم ناامیدکننده نیست. با این حال کیفیت ساخت محل بحث علاقه‌مندان خودرو بوده است. به صدا افتادن قطعات کابین با رسیدن به کار کردن حدود 50 هزار کیلومتر، مشکل پیدا کردن سیستم برق و ادوات برقی خودرو و از کار افتادن ادواتی همچون سانروف و تنظیم‌کننده‌های الکترونیکی صندلی با بالاتر رفتن کارکرد از جمله مشکلات شایعی است که در هیوندای سانتافه نسل دوم دیده می‌شود.


گرچه این خودرو در سال 2010 دستخوش تغییرات ظاهری و فنی و جایگزین نمونه نسبتا ضعیف قبلی شد، اما نمونه نخست این خودرو با اقبالی بسیار عالی روبه‌رو شد؛ طوری که این روزها سانتافه را پرتعدادترین خودروی شاسی بلند بازار ایران می‌نامند. گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک در نمونه‌های 2009، مانیتور و دوربین دنده عقب در نمونه‌های سفارشی، سانروف به صورت فابریک، تودوزی چرم، آینه‌های الکتروکرومیک بسیار کاربردی برای رانندگی جاده در شب و... از جمله امکانات این خودرو به شمار می‌رود.


هیوندای توسان


شاید هیوندای توسان را بتوان پرطرفدارترین و مشهورترین نیمه ‌شاسی‌بلند بازار ایران دانست که در سال 2007، به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این نیمه‌شاسی‌بلند در سال 2004 و بر پایه پلتفرم هیوندای النترا به بازار جهانی عرضه شد که در طول دوره تولید تنها یکبار در سال 2006 دست خوش یک فیس لیفت جزئی شد. این خودرو جعبه دنده چهار سرعته خودکار دارد. همچنین سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند که در مواقع ضروری و در صورت نبود اصطکاک کافی جهت پیشروی به کار می‌افتد، در آن استفاده شده است. هیوندای توسان از سال 2007 تا 2010 به بازار ایران راه پیدا کرد، اما تعدادی محدود از نمونه‌های 2006 این خودرو با سپرهای غیرهمرنگ بدنه نیز در خیابان‌های کشور یافت می‌شود. موتور این خودرو قادر به تولید 173 اسب بخار است و گزینه مناسبی برای استفاده درون‌شهری و برون‌شهری به‌شمار می‌آید. از حیث امکانات باید گفت هیوندای توسان در وضع مناسبی به سر می‌برد؛ کیسه‌های هوای جانبی و سرنشینان، ایمنی این خودرو را بالا برده است. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو، تودوزی چرم، کروز کنترل، سنسور پارک در نمونه‌های 2008 به بالا و... از جمله امکانات نمونه‌های فول‌آپشن شرکتی این خودرو به‌شمار می‌رود.


اسپورتیج


خواهر دوقلوی هیوندای توسان، کیا اسپورتیج نیز یکی دیگر از نیمه‌شاسی‌بلند‌های بسیار پرطرفدار در بازار ایران است که البته قدمت بیشتری نسبت به توسان دارد. نخستین نسل از این خودرو در اوایل دهه 90 میلادی به بازار ارائه شد. خودرویی با ظاهر بسیار ساده که در سال 2002 پرونده آن بسته شد، اما دومین نسل از کیا اسپورتیج دو سال بعد از پایان تولید نسل نخست و در سال 2004 معرفی شد و به عنوان اسپورتیج 2005 به بازار جهانی بازگشت. خودروی تولید شده بر پایه پلتفرمی مشترک با هیوندای توسان، چهره‌ای خوشفرم و مردانه داشت. کیا اسپورتیج گرچه از سال 2007 به تعدادی محدود به ایران آمد، اما از سال 2008 به صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو مشابه هیوندای توسان و با بهره‌گیری از جعبه دنده یکسان مشابه آن، قابلیت‌های دینامیکی مناسب و همسطح با هیوندای توسان را در اختیار راننده قرار میدهد. تودوزی چرم مصنوعی در رنگ‌های مشکی، کرمی و یکرنگ سفارش عرب با تریم نارنجی همراه سنسور پارک در نمونه‌های فول، کروز کنترل، سانروف دوحالته،، تهویه مطبوع اتوماتیک و... از جمله امکانات این کره‌ای پرطرفدار به شمار می‌رود.


سورنتو


سورنتو از سال 2008 وارد بازار خودروی ایران شد. نخستین نسل سورنتو بر پایه پلتفرمی مشترک با هیوندای تراکان (که هیچگاه به صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا نکرد) طراحی شد. کیا سورنتو در تمامی مد‌ل‌ها به صورت پنج سرنشین عرضه می‌شود. البته لازم به ذکر است که صندلی‌های ردیف سوم و تامین‌کننده جایگاه نفر ششم و هفتم سرنشینان خودرو، استانداردهای لازم را تنها برای استفاده درون‌شهری دارند و قرارگیری سرنشین در مسیرهای طولانی توصیه نمی‌شود. روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف در نمونه‌های فابریک شرکتی، آینه میانی الکتروکرومیک، گرمکن صندلی‌های جلو و... از جمله امکانات رفاهی سورنتو به‌شمار می‌رود. به این ترتیب این خودرو را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای استفاده خانوادگی دانست؛ کما این‌که بنا به تجربه خریداران، قابلیت آفرود این خودرو نیز بسیار خوب است و در مسیرهای سخت عملکرد مناسبی از خود به جا می‌گذارد.


رونیز


رونیز به‌عنوان جانشین خلف نیسان پاترول، از سال 1382توسط پارس خودرو به بازار ایران وارد شد. این خودرو در واقع نخستین نسل از نیسان محسوب می‌شود که به‌صورت اختصاصی برای دو بازار چین و ایران فیس لیفت شد و گرچه چهار سال است تولید آن در پارس خودرو به پایان رسیده، اما هنوز هم در بین علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند طرفدار دارد. جعبه دنده پنج سرعته این خودرو به همراه کمک مجزا و سیستم چهارچرخ متحرک سنتی، کار را برای عبور از مسیرهای آفرودی آسان می‌سازد. علاوه بر آن دو ردیف صندلی با پوشش پارچه‌ای همراه صندوق عقبی با حجم بارگیری بالا، در کنار امکانات پایه ای، چهره قابل قبولی از این خودرو در اختیار خریداران قرار می‌دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 15 ثانیه طول می‌کشد و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود 11.5 لیتر در صد کیلومتر است.


تجربه ده ساله استفاده از این خودرو در ایران نشان‌دهنده قابلیت بالای آن در مسیرهای سخت است. تنها نکته قابل بحث، سواری خشک رونیز با بهره گیری از کمک‌های استاندارد بوده که این مورد هم با تعویض کمک فنرها به نمونه گازی قابل رفع است. طول پنج متری رونیز به همراه چهره‌ای که به دلیل سادگی تاکنون از مد نیفتاده، گزینه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند ساده است.


رنو داستر


رنو با مدل‌های موسوم به 5 و 21 حدود سه دهه پیش وارد ایران و با استقبال خوبی مواجه شد، اما یکی دو سالی است که با آغاز واردات محصولات مدرن این خودروساز فرانسوی، چهره جدید رنو را در خیابان‌ها می‌بینیم. هرچند پیش از این انواع مگان نسل قبل توسط پارس خودرو وارد و مونتاژ شده بود. مگان از مهم‌ترین محصولات سال‌های اخیر رنو در خیابان‌های کشورمان است که توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شود. در دو سال اخیر پای داستر، به عنوان برادر بزرگ‌تر لوگان یا همان L90 خودمان از محصولات کمپانی رنو، یکی از جذاب‌ترین و وسوسه انگیزترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. هر چند که این خودرو در کشور مبدا به هیچ وجه یک گزینه لوکس محسوب نمی‌شود، اما در بازار ایران در زمره خودروهای گران‌قیمت قرار می‌گیرد. داستر، نیمه ‌شاسی ‌بلند جمع و جوری است که با قدرت موتور مناسب حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. اگرچه تاکنون تنها دو نمونه 2014 و 2015 این خودرو به بازار ایران رسیده، اما باید گفت که این خودروی چابک فرانسوی ـ‌ رومانیایی در همین دو مدل نیز دستخوش تغییرات جزئی در کابین و ظاهر شده است و برای یکی دو سال دیگر باید منتظر نسل جدیدی از آن باشیم. 135 اسب بخار قدرت و جعبه دنده شش سرعته دستی و شتاب صفر تا صد 10.2 ثانیه ای، چیزی است که این خودرو به خریداران خود هدیه می‌دهد. همچنین ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و کاسه‌ای در عقب، به نظر می‌رسد برای وزن 1300 کیلوگرمی این رنو کافی باشد.دو کیسه هوا در جلو به‌صورت استاندارد و کیسه هوای جانبی در صورت تمایل خریدار، سیستم تهویه مطبوع دستی استاندارد، اینترفیس سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم ارتفاع غربیلک به صورت استاندارد و در نهایت فرمان و صندلی‌های چرمی و باربند طرح کروم به صورت سفارشی و به عنوان آپشن اضافی روی این خودرو قرار می‌گیرد.


سوزوکی گرند ویتارا


سوزوکی گرند ویتارا نخستین نیمه‌‌شاسی‌بلندی بود که به‌صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد. در آن روزها که رونیز، موسو و در نهایت تعداد محدودی لندکروزر نسل گذشته، تنها شاسی‌بلندهای خیابان‌های کشور بودند، ویتارا به‌عنوان محصولی از ایران‌خودرو در دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک از سال 1386 به بازار کشورمان وارد شد. این خودرو در دو نوع مونتاژ داخل و وارداتی در خیابان‌های ایران تردد می‌کند که هر دو نوع آن از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است. این نیمه‌ شاسی‌بلند ژاپنی، در دوره‌ای به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای گرانقیمت بازار تبدیل شد. سوزوکی گرند ویتارا با برچسب قیمت 30 میلیون تومانی در دهه 80 شمسی، علاوه بر ظاهر جذاب، حساب بانکی‌تان را نیز بیشتر از رقبا حفظ می‌کرد. گرچه قدرت 140 اسب بخاری آن چندان اغواگر نبود، اما در سال 1387، ایران خودرو به فکر ارائه نمونه‌ای جدید از گرند ویتارا با دستکاری‌های جزئی افتاد تا آن را برای رقابت با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان آماده کند.


به این ترتیب حداکثر قدرت خروجی این خودرو به 169 اسب بخار افزایش یافت و با توجه به استفاده از جعبه دنده پنج سرعته خودکار، شتاب صفر تا صد ویتارا به 11.7 ثانیه رسید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم حدود 11.5 لیتر در صد کیلومتر است.


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته