دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1394 - 11:35
به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی

50 کارآفرین بر‌تر استان سمنان تجلیل شدند/ حمایت از صنعتگران و کارآفرینان در طرح‌های شفا و سا‌ها

نخستین جشنواره کارآفرینان بر‌تر استان سمنان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با حضور جمعی از مسئولان، مدیران و صاحب‌نظران عرصه تولید و دانشگاه در آمفی تئا‌تر فرزانگان دانشکده عمران این واحد دانشگاهی برگزار و از ۵۰ کارآفرین بر‌تر تجلیل شد..
کد خبر : 69072

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در این آیین که با هدف شناسایی، معرفی و تجلیل از کارآفرینان بر‌تر استان سمنان و گسترش همکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد، کارآفرینان بر‌تر در ۷ بخش معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


پیش از برگزاری آیین تجلیل از کارآفرینان بر‌تر سخنرانان جشنواره در بخش‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع کارآفرینی و لزوم توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور پرداختند.



دانشگاه آزاد اسلامی نمونه بارزی از کارآفرینی موفق در عرصه آموزش عالی


از دیدگاه رئیس دانشگاه ازاد اسلامی سمنان خصوصیات کارآفرین جزو ویژگی‌هایی است که وی را از افراد عادی جامعه متمایز کرده است.


شاهرخ رنجبر بهادری در بیان ویژگی‌های کارآفرینان این‌گونه گفت: «کارآفرینان به آسانی راهکارهای لازم برای حل مشکلات را پیدا و برای رسیدن به هدف فداکاری می‌کنند. این افراد تمام وقت خود را صرف کار خود می‌کنند و عاشق کار خود هستند و در این مسیر از هر فداکاری دریغ نمی‌کنند.»


بهادری گفت: «کارآفرینان خود را درگیر جزییات نمی‌کنند و تلاش می‌کنند تا سرنوشت خود را شکل دهند و مسئول سرنوشت خود باشند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در جمع حاضران در این جشنواره گفت: «در مسیر فعالیت و تلاش یک فرد کارآفرین پول نقشی فرعی بازی می‌کند در واقع میزان درآمد سنگ ترازوی کارآفرینان است و رسیدن به درآمد و پول هدف آنان را تشکیل نمی‌دهد.»


وی از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مصداق عینی از یک بنگاه کارآفرینی موفق در کشور نام برد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از ۷۰ هزار هیات علمی و نزدیک به دو میلیون دانشجو و ۴۰ هزار کارمند، نمونه بارزی از کارآفرینی موفق در عرصه آموزش عالی بعد از انقلاب است.»


رنجبر بهادری افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی تنها با تکیه بر منابع مالی غیردولتی به عنوان مجموعه موفقی در کشور و جهان در حوزه تولید علم مطرح است و می‌رود تا قله‌های رفیع تولید علم را در جهان از آن خود کند.»



حمایت از صنعتگران و کارآفرینان در قالب طرح‌های شفا و سا‌ها


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد سلامی سمنان نیز با حضور در جایگاه خبر از تغییر نگرش دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال اخیر در حوزه آموزش و پژوهش داد و گفت: «امروز دانشگاه به سمت سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان و اقتصادی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان حرکت کرده و در دو سال اخیر اقدامات بسیار موثری برداشته شده است.»


دکتر نادر رهبر از افتتاح پارک علم و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر داد و گفت: «در کنار این پارک دو مرکز تحقیقات را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم تا از این راه بتوانیم هر چه بیشتر وارد صنعت و جامعه شویم و در مسیر حل مشکلات صنعتی حرکت کنیم.»


رهبر افزود: «راه‌اندازی طرح‌های شفا و سا‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان امکان حمایت همه‌جانبه از سوی دانشگاه از صنعتگران و کارآفرینان فراهم می‌شود. در این طرح‌ها فضاهای دانشگاه به اجرای طرح‌های فناورانه، خدمات و صنعتی اختصاص خواهد یافت.»


این مسئول گفت: «این جشنواره با هدف آشنایی هر چه بیشتر کارآفرینان و دستگاه‌های مرتبط با امکانات و تغییرات دانشگاه برگزار می‌گردد و در برگزاری آن از حمایت‌های صمیمانه دستگاه‌های مرتبط برخوردار شدیم که جای تقدیر و تشکر دارد.»


رهبر اظهار کرد: «برای حمایت از کارآفرینان باید آنان را به درستی شناسایی و به جامعه معرفی کرد تا با دلگرمی و حمایت همه‌جانبه بتوانند در اجرای برنامه‌های اقتصادی و صنعتی موفق عمل کنند.»



دانشگاه آزاد یک نمونه از مجموعه‌های موفق غیر وابسته به بودجه نفت


مدیرعامل شرکت تولیدی عقاب‌افشان یکی از بر‌ترین کارآفرینان استان که نام شرکتش در بین برگزیدگان جشنواره نیز وجود داشت دیگر سخنران این جشنواره بود. عبدالله اکبری‌راد با قرار گرفتن پشت تریبون و در نخستین کلام تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی را به فال نیک گرفت و گفت: «امروز خبرهای خوبی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شنیدیم. تغییر رویکرد و سیاستی که می‌تواند نقش بسیاری در توسعه صنعتی و پرورش نیروی متخصص کارآفرین داشته باشد.»


وی افزود: «دانشگاه آزاد به عنوان یک نمونه از مجموعه‌های موفق غیروابسته به بودجه نفت با این حرکت می‌تواند نقش موثرتری در چرخه کارآفرینی و پرورش کارآفرین بازی کند.»


اکبری افزود: «امروز در مجموعه عقاب‌افشان نزدیک به ۱۱۰ متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار است که این، جای افتخار و مباهات دارد.»


وی سه عامل موفقیت انسان را در توکل، صداقت و اعتماد برشمرد و گفت: «اینها سه مشخصه بارز یک فرد کارآفرین است.


اکبری اما چند توصیه هم به جوانان و دانشجویان حاضر در سالن داشت. وی گفت: اول بگویم اتفاقاتی که در مجموعه عقاب‌افشان رخ داده رویای زمان کودکی من است پس اجازه دهید تا رویا‌هایتان بارور شود و از پرورش رویا‌هایتان هرگز نهراسید.»


وی ادامه داد: «به دنبال دانش و کسب تجربه باشید. عاشق کارتان باشید و برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به کسی جز خودتان تکیه نکنید. از ریسک نترسید و برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ریزی داشته باشید.»



هدف دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها معطوف به پرورش کارآفرین در جامعه


مدیرکل کار تعاون و امور اجتماعی از صنف دولتی‌ها دیگر سخنران این جشنواره بود. وی نیز با برشمردن برخی خصوصیات فرد کارآفرین گفت: «کارآفرین انسانی مقدس و قابل تجلیل است و هدف دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها باید بیشتر معطوف به پرورش کارآفرین در جامعه باشد.»


اسماعیل غنیان افزود: «به هر شکل باید تلاش کنیم تا فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج دهیم. جوانان باید به سوی کارآفرینی سوق یابند و اندیشه کارآفرینی در میان دانشجویان نهادینه شود.»


وی موضوع دیگری را مورد تاکید قرار داد و آن استفاده از سرمایه‌های خرد و فکرهای کوچک بود که در این‌باره گفت: «باید بتوانیم فرهنگ کارآفرینی جمعی را نیز به جوانان آموزش دهیم و از جمع شدن اندک سرمایه‌ها و فکرهای کوچک به کارآفرینی جمعی برسیم.


او گفت: «بسیاری از شرکت‌های موفق امروز حاصل کار جمعی است که به نوعی در شرکت‌های تعاونی به دنبال آن هستیم با این تفاوت که شرکت‌های تعاونی را باید به برای کارآفرینی به‌کار بگیریم. موضوع کارآفرینی جمعی متاسفانه تا اینجای کار در کشور مغفول مانده است و به آن به اندازه کافی پرداخته نمی‌شود.»


وی بر نقش دانشگاه‌ها و نحوه همکاری دانشگاه با صنعت و تولید تاکید کرد و گفت: «باید برای ارتباط هر چه بیشتر و موثر‌تر دانشگاه و صنعت به عرصه گام برداریم و در این بین وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که نقش حلقه واسط را در این ارتباط بازی کنند.»


غنیان افزود: «اجرای پایان‌نامه‌ها با رویکرد موضوعات کاربردی، توجه بیشتر به کارورزی و کارآموزی دانشجویان، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند در این بین اثر گذار و عملی باشد.»


از نکات جالب توجه آیین تجلیل از کارآفرینان بر‌تر استان سمنان تضاد آرا و ارائه دیدگاه‌های متفاوت سخنرانان در برابر یکدیگر بود که به نوعی می‌توانست به عنوان ارائه‌دهنده راه و معرفی مشکلات نمود پیدا کند، اتفاقی که شاید در کمتر آیینی به این شکل می‌توان شاهد بروز آن بود.



فرهنگ سازی لازمه انجام کارگروهی و و فعالیت‌های جمعی


رئیس اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی اسان سمنان وقتی روی جایگاه قرار گرفت حرف‌های متفاوتی برای حاضران داشت.


علی اصغر جمعه‌ای از پیشکسوتان عرصه کارآفرینی فعالیت تعاون را در ایران موفق ارزیابی نکرد و گفت: «در کشور بر روی فعالیت جمعی و کارگروهی فرهنگ‌سازی لازم را انجام نداده‌ایم و به همین دلیل در تعاون نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم. جوانان ما درس‌خوانده و تحصیل‌کرده هستند اما کار کردن با هم را به درستی آموزش ندیده‌اند نه ما خود آموزش دیدیم و نه به فرزندانمان آموزش داده‌ایم.»


وی افزود: «اگر به دنبال کارآفرینی جمعی هستیم، نخست باید عزم خود را جزم و فرهنگ جامعه و خود را عوض کنیم تا بتوانیم در آینده شاهد باهم کار کردن موفق در کشور باشیم.»


این سینه سوخته صنعت استان سمنان که گرد سفیدی گذر ایام بر چهره داشت، افزود: «کارآفرین کسی است که سرمایه و عمر خود را در معرض مشکلات و حوادث قرار می‌دهد تا خلاقیت و ایده و فکر خود یا دیگران را به تولید تبدیل کند.»


وی گفت: «به یاد داشته باشیم موفقیت کارآفرین در گروه تامین نیاز و خواست مشتری است اما ما در طول این مدت با تغییر ذائقه مشتری و اعمال سلیقه در ارایه کالایی خاص نظیر صنعت خودرو امکان رقابت را از کارآفرین داخلی سلب کردیم. مصداق بارز آن در دو شرکت خودرو سازی غیر وابسته به دولت که به ورشکستگی کارشان انجامید دیده می‌شود.»



ترویج و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی


از دیگر نقاط مثبت این جشنواره می‌توان انتخاب سخنرانان را نام برد که از سه قشر صنعتگر، دانشگاهی و مدیران دوایر دولتی مرتبط انتخاب شده بودند. دیگر مرد دولتی این آیین مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان بود که با قرار گرفتن در جایگاه گفت: «یکی از مشکلات پیش روی جویندگان کار در کشور داشتن توانایی‌های فردی و مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار است. تحصیل‌کرده‌های ما اغلب به جای استفاده از فرصت‌های شغلی و کارآفرینی و مشارکت در توسعه ملی به دنبال استخدام در دستگاه‌های دولتی و مشاغل کارمندی هستند و صنعتگران البته به دنبال نیروی باتجربه و متخصص.»


ابراهیم محمودی گفت: «باید بدانیم این کمبودی است که هم دانشگاه و هم صنعت در ارایه آن به دانشجو و جوینده کار غافل مانده که باید به آن توجه شود و راهکار موثر آن البته ترویج و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی است.»


وی افزود: «کارآفرینی مقوله‌ای است که همواره همراه بشر بوده و به عنوان یک پدیده نوین، نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه بر عهده دارد از این رو تضمین حیات و بقای کشور‌ها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید است.»


وی عامل عقب ماندگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه را در عدم درک صحیح خلاقیت فردی دانسته و گفت: «باید با یک برنامه‌ریزی صحیح در‌‌ همان سال‌های نوجوانی و جوانی نسبت به تعلیم و تربیت و ایجاد روحیه کاری لازم در نسل آینده ساز جامعه اقدام کرد تا بتوانیم شرایط را برای توسعه و صنعتی شدن جامعه فراهم کنیم.»



خروجی دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مطابق با نیاز صنعت و جامعه نیست


این جشنواره اما میهمانی ناخوانده و جدید هم داشت. میهمانی که به عنوان سخنران به جایگاه دعوت شد اما سخنانی به زبان آورد به طور کامل متفاوت از دیگران.


مدیرعامل شرکت نمک‌های باریوم و استرانسیوم آسیا و مسئول کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی سمنان وجود دانشگاه‌ها را عامل کارآفرین سوزی در جامعه معرفی کرد.


حمید علوی گفت: «امروز دانشگاه‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده که محصولشان تربیت و آموزش صرف دانشجویان است. خروجی دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مطابق با نیاز صنعت و جامعه نیست.»


وی معتقد بود کارآفرینان موفق دانشجویان موفق مراکز دانشگاهی نیستند. در واقع اینان کسانی هستند که به جای فراگیری درس صرف به دنبال فراگیری علایق و سلایق خود رفته و در دانشگاه تنها به دنبال افزایش معدل خود نبودند.



جشنواره کارآفرینان فرصتی برای رقابت در خدمت،تولید و سازندگی


دبیر علمی این جشنواره نیز در تشریح روند اجرایی جشنواره گفت: « این جشنواره در پی آن است که کارآفرینان استان را به عنوان بزرگان و الگوهای جامعه، شناسایی و به عموم مردم به خصوص جوانان و دانشجویان عزیز استان معرفی نماید. زیرا روش ومنش بزرگان یک جامعه بهترین و موثر‌ترین وسیله تعلیم افراد است.»


یونس وکیل‌الرعایا افزود: «افراد معرفی شده در این جشنواره گل‌چینی از خیل عظیم کارآفرینان استان هستند که در روند داوری در سطح استان به عنوان کارآفرینان بر‌تر، کارآفرینان شایسته و کارآفرینان قابل تقدیر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.»


وی افزود: «نام واقعی این مسابقه فقط رقابت برای خدمت، تولید و سازندگی است و جز این هیچ نام دیگری برازنده این تلاش نیست. دبیرخانه جشنواره وظیفه خود می‌داند به همه برگزیدگان تبریک گفته و آنان را به ادامه راهی که آغاز کرده و در آن گام برمی دارند تشویق کند.»


این مسئول افزود: «در مسیر برگزاری این جشنواره حمایت‌های بی‌دریغ موسسات و دوایر مربوطه باعث دلگرمی و تلاش مضاعف تیم برگزار کننده بود که جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.»


به هر شکل آیین تجلیل و قدردانی از کارآفرینان بر‌تر استان سمنان در محیطی صمیمانه و جوی دوستانه به محلی برای تقابل فکری سه ضلع توسعه کشور در این استان بدل شد. اتفاقی که تکرار آن می‌تواند نتایج اجرایی و عملی بسیار بهتری را داشته باشد.



به گزارش آنا، در برگزاری این جشنواره استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت برق منطقه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و شرکت تولیدی میهن یدک همکاری داشتند.


جشنواره در دو بخش صبح و عصر با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ادامه یافت و حاضرین در جشنواره در این کارگاه‌ها که با موضوعات کارآفرینی برمبنای CAB، تبیین طرح کسب و کار و خلاقیت و نوآوری برگزار شد، شرکت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته