دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مجری طرح صندوق‌های مکانیزه فروش: انحصاری در کار نیست/ زمانی انحصار بوجود می‌آید که پای بودجه دولت وسط باشد

مجری طرح صندوق‌های مکانیزه فروش در رابطه با شائبه انحصار در حاشیه طرح صندوق‌های مکانیزه فروش گفت: زمانی انحصار بوجود می‌آید که دست کم پای یک ریال از بودجه دولت وسط باشد.
کد خبر : 68615

حمید سعدالله در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا عنوان کرد: اکنون ما برای ارائه صندوق با 7 تولیدکننده در حال مذاکره هستیم و هنوز هم درها برای ورود شرکت‌ها بسته نشده است پس نمی‌توان گفت که انحصاری بوجود آمده است.


وی با بیان اینکه این طرح از طرف بخش خصوصی مطرح شده است، افزود: ظرح پس از ارائه توسط بخش خصوصی، مورد موافقت اتاق اصناف قرار گرفته و اکنون نیز اجرای آن به همان مجموعه خصوصی سپرده شده است.


سعدالله ادامه داد: این مجموعه خصوصی نیز به خاطر منافع ملی از میان پیمانکاران داخلی در حال انتخاب است تا تولید این صندوق را به آنها بسپارد.


وی به اتفاقات مربوط به ورود دستگاه‌‌های پایانه فروش P.O.S)) اشاره و اظهار کرد: در حالی‌که نقدینگی در بانک‌ها وجود داشت اما این کالا را از خارج وارد کردند.


مجری طرح صندوق‌های مکانیزه فروش با بیان اینکه برای طرح دستگاه‌های پایانه‌های فروش حتی یک تولیدکننده داخلی وجود نداشت، تصریح کرد: هیچ کس در این زمینه به بانک مرکزی یادآوری نکرد که با واردکردن این دستگاه باعث می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی فعال نشوند اما اکنون که ما در اتاق اصناف این محدودیت را گذاشته‌ایم تا صندوق‌های فروشگاهی به طور کلی در داخل تولید شوند با اینگونه برخورد‌ها مواجه شده‌ایم.


وی در پاسخ به اینکه اکنون چه شرکت‌هایی برای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، بیان کرد: شرکت‌های کنتورسازی ایران، نگاران ای تی، اهتمام، ایران نارا، مبنا کارت آریا (اینفوتک)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، گسترش انفورماتیک ایران و همچنین ای تی ای شیراز که کارخانه آن 30 سال پیش با بیش از 3 هزار کارمند بر اساس عملکرد‌های غلط دولتی تعطیل شده است و ما با حمایت‌های غیردولتی قصد داریم تا دوباره آن را زنده کنیم، برای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.


سعدالله با بیان اینکه ما می‌توانستیم برای کاهش قیمت تمام شده نرم‌افزار مورد نیاز را نیز خودمان تولید کنیم، افزود: به دلیل اینکه تعداد زیادی شرکت نرم‌افزاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و ما نیز قصد خراب کردن بازار را نداشتیم این مهم را نیز به دست شرکت‌های تولید نرم‌افزار که در داخل فعالیت می‌کنند، سپرده‌ایم.


وی ضمن تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های نرم افزاری نیز می‌توانند نرم‌افزار‌های خود را ارائه کنند، تصریح کرد: در این راستا تنها یک سریDLL Dynamic Lin Library)) تهیه کرده‌ایم تا بتوانند مدل‌های کسب وکار ما را نیز پشتیبانی کنند.


مجری طرح صندوق‌های مکانیزه فروش درباره حضور شرکت‌ها برای تهیه نرم‌افزارهای این صندوق نیز گفت: اکنون شرکت‌های قیاس، هلو و دانش‌پردازان مبتکر برای طراحی این نرم‌افزارها اعلام آمادگی کرده‌اند.


وی تاکید کرد: برای اینکه شرکت‌های دیگر برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کنند، آنقدر بودجه نداریم تا هر روز در تلویزیون تیزر پخش کنیم. در صورتی که چند تولیدکننده و چند برنامه برای نرم‌افزار این طرح پیدا کنیم، دیگر کار ما به اتمام می‌رسد و از این پس این خود شرکت‌ها هستند که باید بازار را شناسایی کنند.


سعدالله با بیان اینکه در اصل مسئولیت تهیه این صندوق‌ها بر اساس قانون به عهده مغازه‌داران است، اظهار کرد: با طرح باران هزینه اولیه خرید این صندوق‌ها را از دوش اصناف برداشته‌ایم و در این مدل کسب و کار که در نظر گرفته‌ایم هر فردی بخواهد می‌تواند از این مدل استفاده کند و هیچ انحصاری در آن نیست.


وی تاکید کرد: با مدیریت هیات رئیسه اتاق اصناف یک کار ملی انجام داده‌ایم که برخی شرکت‌ها برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند و ما نیز با آنها در حال مذاکره هستیم اما عده‌ای نیز ترسیدند و می‌گویند این مدل کسب و کار با ریسک همراه است.


مجری طرح صندوق‌های مکانیزه فروش عنوان کرد: اصناف به دنبال عدالت در پرداخت مالیات هستند و اعتقاد دارند که در زمینه مالیات به آنها اجحاف می‌شود به همین دلیل از این طرح استقبال کرده‌اند.


وی درباره دسترسی سازمان امور مالیاتی به تمام اطلاعات انبار تا فروش اشخاص گفت: ما به شفافیت اطلاعات اقتصادی امور مالیاتی کمک می‌کنیم و قصد داریم عین قانون را اجرا کنیم. در این راستا قانون می‌گوید که اصناف باید صندوق‌های فروش مکانیزه خریداری کنند اما سازمان امور مالیاتی نه مدل صندوق و نه نرم‌افزار خاصی در این زمینه ارائه نکرده و تنها به کلی گویی بسنده کرده است.


سعدالله یادآوری کرد: حدود 5 سال از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده و اجبار برای نصب صندوق مکانیزه فروش می‌گذرد اما هیچ کس اقدامی در این خصوص نکرده است.


وی خاطر نشان کرد: اکنون اتاق اصناف پا پیش گذاشته و بر اساس مدلی که بخش خصوصی ارائه کرده است، سعی در انجام این قانون دارد اما می‌گویند انحصار پیش آمده و عده‌ای دارن پول می‌خورند اما اینکه پول چه کسی را می‌خورند و چه بودجه دولتی وسط است که خورده شود، معلوم نیست.


انتهای پیام/

برچسب ها: انحصار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته