دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1394 - 16:16
محمدرضا اصلانی کارگردان، فیلمنامه نویس و شاعر در واحد بوشهر

آغاز دومین همایش ملی عناصر نمایشی در ادبیات فارسی با ارائه بیش از 80 مقاله

دومین همایش ملی عناصر نمایشی در ادبیات فارسی با ارائه بیش از 80 مقاله در واحد بوشهر آغاز شد. تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های علمی و تبادل نظر شرکت کنندگان در عرصه های پژوهشی ادبیات فارسی از اهداف این همایش است.
کد خبر : 68054
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، دومین همایش ملی عناصر نمایشی در ادبیات فارسی با حضور محمدرضا اصلانی کارگردان، فیلمنامه نویس و شاعر برجسته کشور، دکتر حسین سعدآبادی مدیر کل پژوهش و فناوری واحد بوشهر، دکتر محمدرضا شهبازی مدیر گروه سینما و تئا‌تر این واحد دانشگاهی و دبیر علمی همایش، استادان گروه تئاتر وسینمای واحد بوشهر و دانشجویان در سالن شهید علیمحمدی دانشکده علوم انسانی واحد بوشهر کار خود را آغاز کرد.


در آئین افتتاحیه این همایش، دکتر حسین سعدآبادی مدیرکل پژوهش و فناوری واحد بوشهر با بیان اینکه از دیرباز رشته سینما و تئا‌تر واحد بوشهر یکی از قدیمی‌ترین، و زنده‌ترین گروه‌های تحصیلی این واحد بوده و است، گفت: دانشجویان و استادان این گروه تحصیلی همواره پرتلاش و پویا در محیط دانشگاه بوده‌اند به گونه‌ای که در برگزاری همایش‌ها و جلسات ملی و منطقه‌ای در زمره فعال‌ترین دانشجویان و گروه‌های تحصیلی واحد بوشهر هستند.





سعدآبادی افزود: حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد بوشهر با همت گروه سینما تا کنون موفق به برگزاری ۱۴ دوره تئا‌تر فجر بوده و این همایش هم برای بار دوم است که در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود.


مدیر کل پژوهش و فناوری واحد بوشهر با تأکید بر محترم شناختن حق مالکیت ادبی و هنری گامی جدی در جهت توسعه فرهنگی کشور است، تصریح کرد: ما کشوری رو به رشد هستیم که در آن صاحبان آثار دغدغه دارند که حقوقشان دست‌خوش تعرض قرار گیرد و بنا داریم با برگزاری این‌گونه همایش‌ها از این حقوق حمایت کنیم.


وی با بیان غنای ادبی و زبان فارسی کشور اذعان کرد: باید با نهادینه کردن چنین آیین‌ها و همایش‌هایی، جوانان را با دنیایی از معنویت و فرهنگ معطوف و فضای تنگ نظری را دور کنیم.




دکتر محمدرضا شهبازی دبیر علمی همایش ملی عناصر نمایشی در ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه برای برگزاری این همایش کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است، تشریح کرد: از زمان چاپ فراخوان این همایش در شهریور ۹۴ گروه‌ها و جلسات متعددی تشکیل شد و اکنون بعد از داوری بیش ۱۸۰ مقاله، ۸۴ مقاله جهت ارائه، مورد تأئید شد.


استادیار واحد بوشهر با تأکید بر حمایت و صیانت از ادب پارسی در کشور و جهان، گفت: کارهای پژوهشی، از تأثیر گذار‌ترین و مانا‌ترین فعالیت‌های دانشگاهی است و بر ما وظیفه است تا از این هنر کهن کشور پاسداری کنیم.


مدیرگروه رشته یسینما و تئاتر واحد بوشهر افزود: جوانانی که در چنین محافلی شرکت می‌کنند با شناخت ذخایر عظیم فرهنگ ملی به فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی می‌بالند.


شهبازی با تأکید بر آشنایی با پژوهش‌های نوین در گسترهٔ زبان و ادبیات فارسی، بیان کرد: تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش‌های علمی و تبادل نظر شرکت کنندگان در عرصه‌های پژوهشی ادبیات فارسی از اهداف این همایش است.


وی زبان و ادبیات فارسی را به‌عنوان زبان اصلی ما ایرانیان، پیوند دهندهٔ اقوام و قبائل مختلف ایرانی دانست و افزود: اصلیترین عامل انسجام و وحدت ملی ادبیات شور انگیز و حماسی فارسی کشور است.


در ادامه محمدرضا اصلانی کارگردان، فیلمنامه نویس و شاعر که می‌ه‌مان ویژه این همایش بود، گفت: سینما و ادبیات به ظاهر دو مقوله جدای از هم هستند. حتی ممکن است برخی برآشفته شوند که سینما ارتباطی به ادبیات ندارد و جدای از آن است، اما باید گفت سینما برگرفته از ادبیات است.


کارگردان «آتش سبز» با بیان اینکه اگر adaptation به معنی تبدیل یک متن به متن دیگری در نظر بگیریم، گفت: چنانچه باجه جدید از متن اصلی شکل بگیرد دیگر فقط داستان‌ها طرح نمی‌شوند که روایت، اصل هر متن است.


اصلانی با تأکید بر اینکه در اقتباس، اقتباس کننده و متن اقتباس، فرآیند اقتباس را شکل می‌دهد، تصریح کرد: در هر متن دو مسئله حضور و غیاب یا اصطلاح زمان‌شناسی همنشینی و جانشینی در متن‌های کلامی – زبانی مطرح می‌شود.


وی ادامه داد: این غیاب‌‌ همان مدلولی است که از حضور دال‌ها روایت می‌شود و ترکیب خوانشگر با متن خوانش شده گسترش مدلول‌های پنهان کشف و بازگشایی می‌شود.





کارگردان فیلم «شطرنج باد» با بیان اینکه اقتباس فقط خوانش نیست بلکه بازیافت امکانات یک متن است، تصریح کرد: این بازیافت زمان، تصویر و نحو رویکرد‌ها است. مثلا رستم در جنگ رستم با اشکبوس در لحظه انداختن که با رویکرد عقلانی، لحظه‌ای سریعی است، این شاعر بزرگ این لحظه را به تعویق می‌اندازد و متوقف می‌کند.


وی افزود: فردوسی برای این صحنه و لحظه، ۲۰ بیت می‌سراید که از این لحظه سریع و یک حرکت سریع، یک توقف دراماتیک می‌سازد و باید به یاد داشت که تعویق انداختن دریافت لحظه خود یک امر مدرن است.


این مستندساز پیشکسوت همچنین از اقتباس یک روند یا فرآیند کشف امکانات نام برد و اذعان کرد: امکانات زمانی، امکانات ارتباط امکانات امروزه شدن در زمان خوانش فقط در ادبیات روایی نیست بلکه در قصه‌ها هم چنین است. قصه‌های کهن ما امکانی برای رسیدن به یک دراماتی مدرن و امروزه دارند و قرار نیست که خود قصه به تصویر کشیده شود.


استاد محمدرضا اصلانی بهترین نمونه اقتباس را در نگاه‌های مردم برشمرد و بیان کرد: مردم اغلب خود روایت گر تصویر و تصویرگر متن‌های داستانی هستند.


وی افزود: این تصویر کردن عینا تکرار متن کلامی نیست و در متن کلامی ما با حالت‌ها موجه هستیم اما در تصویرگری موقعیت‌ها نیز طره می‌شود.


محمدرضا اصلانی تأکید کرد: در مقابل حالات توصیفی کلمات، وضعیت عناصر، در فرض که کلام فضای مجازی دارد و فضای مجازی را به فضای ملموس تبدیل می‌کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب