دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاملات مسکن با کد رهگیری یا بدون کد رهگیری؟

آیا برای انجام معاملات مسکن دریافت کد رهگیری ضروری است؟ پرسشی حقوقی- اداری حاشیه‌سازی که رئیس اتحادیه املاک تهران بر پاسخ مثبت به آن تاکید دارد و رئیس دیوان عدالت اداری آن را رد کرده است.
کد خبر : 67108

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چند روز پیش رئیس دیوان عدالت اداری درباره لزوم دریافت کد رهگیری برای انجام معاملات مسکن اعلام کرد که لزوم دریافت کد رهگیری برای مشاورین املاک از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شده و رای صادره لازم‌الاجراست.


منتظری: لزوم دریافت کد رهگیری برای مشاورین املاک برداشته شد


به گفته حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، در پی ابطال بندهای 5 و 6 مصوبه کد رهگیری سازمان امور مالیاتی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، لزوم دریافت این کد برای مشاورین املاک برداشته شد.


این در حالی است که برداشته شدن شرط اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن بارها تاکنون مطرح شده و هر بار نیز اتحادیه املاک تهران آن را رد کرده و هر گونه معاملات مسکن بدون کد رهگیری را غیرقانونی قلمداد کرده است.


عقبایی: قرارداد توافقی و تفاهمی نداریم


پیش از این مسئول کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن از قبل خرید، فروش، اجاره و هر نوع معامله صورت گرفته در مشاوران املاک را اجباری دانسته و به آنا گفته بود: ما قراردادی با عنوان توافقی و تفاهمی برای توجیه دریافت نکردن کد رهگیری نداریم. مراجعه‌کنندگان به مشاوران املاک از قبیل خریداران، فروشندگان، موجران و مستاجران باید کد رهگیری دریافت کنند و اگر مشاور املاکی کد رهگیری اخذ نکند، برابر با قانون نظام صنفی این اقدام تخلف محسوب می‌شود.


در همین باره رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به انتشار خبر دوباره حذف کد رهگیری از سوی دیوان عدالت اداری برای معاملات مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: بر اساس بند 4 مصوبه سال 87 هیات وزیران دریافت کد رهگیری برای تمامی معاملات مسکن ضروری است.


عقبایی: حذف کد رهگیری مدنظر دیوان عدالت معاملات مسکن مشاوران املاک نیست


حسام عقبایی افزود: بند 5 و 6 این مصوبه هیات وزیران درباره دستگاه‌های دولتی و امور مالیاتی است و هیچ ارتباطی با شغل مشاوران املاک ندارد. خبرهای منتشر شده درباره حذف کد رهگیری مربوط به دستگاه‌های دولتی و ... است و به هیچ عنوان شامل معاملات انجام شده از سوی مشاوران املاک نمی‌شود.


به گفته وی، موضوع مد نظر دیوان عدالت اداری نیز بندهای 5 و 6 مصوبه مذکور است که در خبرها به صورت گنگ ذکر شده است.


عقبایی تصریح کرد: کد رهگیری یک سامانه عملیاتی برای برآورد کردن نیازهای مردم به لحاظ افزایش ضریب امنیت معاملات مسکن و تضییع نشدن حقوق معامله‌گران است بنابراین هر نوع قراردادی تنظیمی در مشاوران املاک باید دارای کد رهگیری باشد.


وی بیان کرد: از زمان راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات کشور نهادهایی مانند بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، شهرداری‌ها و... برنامه‌های خود را بر اساس این سامانه پیش‌بینی می‌کنند.


مسئول کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه با تغییر کد پستی و امکان دریافت کد رهگیری جدید راه برای سوء استفاده باز می‌شود و این امر یکی از ایرادات عنوان شده از سوی دیوان عدالت اداری است، تاکید کرد: این اتفاق ممکن‌ است برای پلاک ثبتی نیز اتفاق بیفتد و با تغییر یک شماره خانه دیگری فروخته شود؛ حتی در صورت تغییر یکی از ارقام شماره تماس یقینا شماره دیگری گرفته خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد: ایجاد کد رهگیری بر اساس کد پستی است اما در صورت تغییر دادن ارقام کد پستی، کد رهگیری نیز اشتباه از سامانه دریافت خواهد شد بنابراین امکان سوءاستفاده از این طریق وجود ندارد.


گزارش از سهیلا گلی‌زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته