دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1401 - 12:01

هر چه نیاز است درباره پیک هفتم کرونا بدانید

کرونا امیکرون BA.4 ,BA.5 شایع‌ترین نوع کرونا در روزهای اخیر در سراسر دنیاست که با تمام قدرت در سراسر دنیا در حال تازیدن می‌باشد و بالغ‌بر ۱۰۰ کشور را تاکنون درگیر نموده‌است. به‌نظر می‌رسد این دو زیرگونه از کرونا نسبت‌به سایر گونه‌های دیگر بسیار مسری­تر می‌باشد و همچنین این دو زیرگونه، سیستم ایمنی و آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن انسان توسط واکسن‌ها را دور زده و می‌تواند باعث درگیری افراد بیشتری در جامعه گردد.
کد خبر : 670819
رپرتاژ


به گزارش خبرگزاری آنا کرونا امیکرون BA.4 ,BA.5 شایع‌ترین نوع کرونا در روزهای اخیر در سراسر دنیاست که با تمام قدرت در سراسر دنیا در حال تازیدن می‌باشد و بالغ‌بر ۱۰۰ کشور را تاکنون درگیر نموده‌است. به‌نظر می‌رسد این دو زیرگونه از کرونا نسبت‌به سایر گونه‌های دیگر بسیار مسریتر می‌باشد و همچنین این دو زیرگونه، سیستم ایمنی و آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن انسان توسط واکسن‌ها را دور زده و می‌تواند باعث درگیری افراد بیشتری در جامعه گردد. در بعضی از تحقیقات گزارش‌شده که این دو زیرگونه و زیرگونه BA.2.75 ،۳ الی ۴ برابر بیشتر از سایر زیرگونه‌ها به آنتی‌بادی‌های طبیعی تولید شده توسط واکسن‌های قبلی مقاوم می‌باشند. بنابراین سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده دوز بوستر واکسن برای همه افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق آن‌ها می‌گذرد، تزریق شود.


پیک هفتم کرونا و علایم امیکرون BA.4 ,BA.5 در ایران


بعد از گذشت چندین ماه از فروکش کردن پیک ششم و صفر شدن آمار مرگ‌ومیر کرونا در ایران، این‌طور استنباط شد که کرونا دیگر به انتهای راه خویش رسیده‌است و قرار بود جشن پایان کرونا به‌زودی در سراسر کشور برگزار شود. اما متأسفانه با پائین آمدن سطح ایمنی ناشی از واکسیناسیون های قبلی و رعایت کمتر موارد بهداشتی توسط مردم، مجدداً از اوایل تیرماه شاهد بروز موارد جدید کرونا اومیکرون بوده‌ایم.


پیک جدید کرونا توسط زیرگونه‌های BA.4 ,BA.5 شروع‌شده و هم‌اکنون در حال گسترش می‌باشد. شدت بیماری‌زایی این دو زیرگونه از ویروس کرونا، به‌مراتب کمتر از نوع دلتا بوده، اما سرعت انتقال و شدت درگیری بسیار بالاتری نسبت‌به پیک‌های قبل خواهد داشت. به‌طوری‌که گفته می‌شود؛ هر فرد مبتلا به اومیکرون می‌تواند ۱۸ نفر دیگر را مبتلا کند.


با توجه به شدت بیماری‌زایی این ویروس، در پیک جدید تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز سوم یا چهارم اهمیت دارد. (یادآوری می‌شود؛ بهتر است برای دوزهای بعدی واکسن، از عنوان دوز سوم یاچهارم استفاده‌نشده و واکسن های بعدی، عنوان دوز بوستر یا یادآور بگیرند. چراکه ممکن است لازم شود که پس‌از این افراد جامعه هر از ۶ ماه تا یک‌سال تزریق‌های دوزهای یادآور را داشته باشند)


【ببینید: تعرفه خدمات پرستاری در منزل ۱۴۰۱


علائم اومیکرون


مجله NBC news، شایع‌ترین علائم امیکرون را در آمریکا به‌صورت آب‌ریزش بینی، گلودرد سرفه و خستگی عنوان کرده‌است. این علائم تقریباً شبیه علائم گزارش‌شده در ماه‌های قبل در زمانی‌که امیکرون BA2 به‌عنوان گونه غالب گسترش‌یافته، می‌باشد و این به معنی آنست که افرادی که در بهار گذشته مبتلا به امیکرون دچار شده‌اند، ممکن است محافظت نسبی علیه این‌گونه داشته باشند و به دلیل آنتی‌بادی‌های موجود در بدن بیماری ضعیف‌تری با علائم خفیف‌تری را بروز دهد.


images_1658762629.png


علائم ویروس پیک هفتم در ایران


افزایش ناگهانی مراجعان به اورژانس‌های بیمارستان‌ها خصوصا با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا زمزمه بروز پیک هفتم کرونا آغاز گردید. اغلب بیماران علائمی به‌صورت آب‌ریزش بینی بدن درد تب ضعف و بی‌حالی گلودرد سرفه و گاهی مشکلات گوارشی به‌صورت اسهال و استفراغ دارند.در بررسی که بر روی هزار و ۷۱۷ هزار بیماری (که تست کووید مثبت در این هفته داشته‌اند) انجام‌شده، گلودرد شایع‌ترین علائم بوده‌است.


سایر علائم به‌ترتیب شیوع


سایر علائم به‌ترتیب شیوع عبارت‌اند است؛ گلودرد ۵۸ درصد، سردرد ۴۹ درصد، انسداد و گرفتگی بینی ۴۰ درصد، سرفه بدون خلط ۴۰ درصد، آب‌ریزش بینی ۴۰ درصد، سرفه با خلط ۳۷ درصد، گرفتگی صدا ۴۵ درصد، عطسه ۳۲ درصد، خستگی ۲۷ درصد، درد عضلانی ۲۵ درصد، احساس سبکی سر و سرگیجه ۱۸ درصد، تورم غدد لنفاوی گردن ۱۵ درصد ،التهاب چشم ۱۴ درصد، تغییر در حس بویایی ۱۳ درصد، درد قفسه‌ی سینه ۱۳ درصد، تب ۱۳ درصد، لرز ۱۲ درصد، گوش‌درد ۱۱ درصد، تنگی نفس ۱۱ درصد.


بنابراین نتیجه‌گیری که از این آمار به دست می‌آید این است که این سویه از اومیکرون بیشتر به‌صورت علائم گلودرد و سرماخوردگی خود را نشان می‌دهد. چنانچه این علائم کمتر از ۵ روز برطرف گردد بیمار تنها به اقدامات حمایتی نیاز دارد. اما اگر تب تنگی نفس و سرفه‌های شدید بیشتر از ۵ روز ادامه داشته باشد، حتما نیاز به اقدامات تخصصی و بررسی‌های گسترده‌تر و بیشتر برای تشخیص درگیری ریه و سایر عوارض و میکرون می‌باشد.


آیا پیک هفتم، پیک خطرناکی است؟


ویروس اومیکرون زیرگونه های بسیاری داردکه هم اکنون دوتا از آنها در حال گسترش هستند که بیشترین قدرت سرایت را نسبت به گونههای قبلی داشته اند. اماخوشبختانه بیماری شدیدایجاد نمیکند. تاکنون بالغ بر 5 میلیون 700 هزار نفر دردنیا در این پیک مبتلا شده اند که البته این فقط نتیجه تست های ثبت شده است. هم اکنون استقبال برای تست پی سی آر کم شده اگرچه تستهای خانگی و رپید بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.


نکته ای که حاِیز اهمیت است اینکه به طور کلی هر پیکی برای سازمان بهداشت جهانی خطرناک محسوب می شود چون بیماری به سرعت در سطح جامعه در حال گردش بوده و باعث ایجاد جهش های متعدد میشود.


images_1658762643.jpg


درمان اومیکرون BA.4 و BA.5


باتوجه به خفیف بودن بیماری در این پیک، اکثر موارد با درمانهای حمایتی بهبود مییابند. رساندن مایعات به میزان کافی به بدن، تآمین ویتامینهای ضروری بدن در مورد خفیف و متوسط بهترین کمک را به بهبود بیماران میکند. در مواردیکه بیماران قادر به تامین آب و مواد معدنی مورد نیاز نیستند، سرم تراپی در منزل میتواند گزینه جایگزین مناسبی باشد. در موارد تب بیشتر از 72ساعت، سرفه شدید، تنگی نفس نیاز به ویزیت متخصص می باشد.


آیا نیاز به دوزهای یادآور یا بوستر بیشتر داریم؟ چه زمانی؟


‌با توجه به اینکه واکسنهای موجود در دنیا هم‌اکنون به‌خوبی در پیشگیری از بیماری شدید و مرگ‌ومیر موثر بوده اند، بنابراین هر فرد بالای 18 سال که از آخرین دوز واکسن ۶ ماه گذشته باشد، باید دوز بوستر را دریافت کند تا به ایمنی لازم علیه ویروس برسد.


مرکز خدمات بالینی در منزل سها با تجربه درمان بیش‌از هزاران مورد بیماری کرونا، با موفقیت می‌تواند به شما در زمینه درمان‌های کمکی کرونا و پشت سر گذاشتن عالی این پیک با خدمات خود مانند تزریقات در منزل و پزشک در منزل کمک کند. برای اطلاعات بیشتر سها سنتر را در گوگل سرچ کنید و وارد وبسایت سها سنتر شوید.



انتهای رپرتاژ خبری/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته