دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1393 - 17:04
وزیر راه و شهرسازی:

مسکن‌مهر حاشیه‌نشینی مدرن ایجاد کرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد جمعیت مشهد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت بندرعباس حاشیه‌نشین هستند، گفت: اگرچه گزارش رسمی از میزان حاشیه‌نشینی تهران اعلام نشده اما بسیاری از محدوده‌های پیرامون تهران حاشیه‌نشین هستند و با تشکیل شهرهای جدید برای ساخت مسکن مهر نیز شاهد ایجاد حاشیه‌نشینی مدرن بوده‌ایم.
کد خبر : 6691

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای با بیان این‌که ۱۱۰۰ شهر کشور کمتر از ۵۰ درصد جمعیت شهری را در خود جای داده‌اند، افزود: توسعه پایدار منطقه‌ای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است.


وی تصریح کرد: ‌نخستین پیام امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی پیش از ایجاد جهاد سازندگی بود که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.


آخوندی ادامه داد: اگر تأملی در ارتباط با کیفیت زندگی در شهرهای ایران داشته باشیم درمی‌یابیم که با وجود حجم سرمایه‌گذاری گسترده‌ در شهرهای ایران کم‌تر از ۱۰ روز در سال شاهد هوای سالم در پایتخت هستیم بنابراین مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده منجر به یک رفاه پایدار نشده است.


شهرفروشی؛ عامل شلوغی سرسام‌آور منطقه یک تهران


این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: در دهه ۷۰ جمعیت منطقه یک تهران ۴۰ نفر در هر هکتار بود که در آن زمان خلوت‌ترین منطقه تهران به شمار می‌آمد اما به برکت فروش شهر در حال حاضر این منطقه جزء شلوغ‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود.


وی تاکید کرد: امروزه نازل‌ترین کیفیت‌های زندگی را در شمال تهران و در قفس‌های محلی بدون امکانات زیستی شاهد هستیم؛ اگر شاخص‌های تعادل پایدار و رفاه اجتماعی را بازخوانی نکنیم دوباره شاهد ادامه این روند خواهیم بود.


استانداران مدیران مناطق نیستند


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استانداران مدیر مناطق نیستند بلکه نماینده دولت مرکزی هستند، گفت: در این ۳۵ سال مشکلی که وجود داشت این بود که همیشه استانداران به دنبال اختیارات و افزایش بودجه‌های استانی خود بودند و حتی در برنامه نخست توسعه موضوع تاسیس خزانه استانی نیز مطرح شد.


آخوندی با بیان اینکه مقامات سیاسی نباید در مدیریت محلی مداخله کنند، گفت: یکی از ریشه‌ای‌ترین مشکلات کشور دوگانگی مدیریت محلی و مدیریت مرکزی و همچنین مداخله مدیریت سیاسی در صدور پروانه‌های عمرانی است.


وی با انتقاد از اینکه وزارت کشور مسئولیت هماهنگی امور شهرداری‌ها را بر عهده دارد، گفت: وزارت کشور مسئول ایجاد نظم اجتماعی، امنیتی و سیاسی است یا عمرانی؟ اکنون بعد از ۳۵ سال نباید و نمی‌توانیم این سوال را بی پاسخ بگذاریم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت کشور، استانداری و فرمانداری ضامن حقوق شهروندی هستند، گفت: اگر قرار است همین نهادها مرکز فروش صدور پروانه ساختمانی شوند، چگونه می‌توانند ضامن حقوق شهروندی باشند؟ بنابراین وزارت کشور نباید مسئول هماهنگی شهرداری‌ها باشد.


وی اظهار کرد: باید قانون تقسیمات کشوری و سطح این تصمیمات را تا حدی محدود کنیم و در یک محدوده جغرافیایی شاهد یکپارچگی آمایش سرزمین باشیم چراکه اگر مدیریت بخشی توسط شهردار، بخشی توسط دهیار یا بخش دیگر توسط فرماندار صورت گیرد، شاهد عدم یکپارچگی آمایش سرزمین هستیم.


آخوندی با بیان اینکه توسعه پایدار منطقه‌ای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است،‌ خاطر نشان کرد: همانطور که نیاز به یکپارچگی در حکمروایی محلی داریم، نیاز به یکپارچگی در مدیریت بخشی نیز وجود دارد؛ در نهایت سطح ملی را باید در کشور به رسمیت شناخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته