دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1401 - 16:08
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

محمودزاده: با بهره‌گیری از آبیاری مدرن آب شرب ۳۰۰ سال آینده کشور تأمین می‌شود/ بیش از ۶۵ درصد آب کشاورزی در کشور هدر می‌رود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان آبیاری مدرنی که در دنیا وجود دارد را ایجاد کنیم، با صرفه‌جویی که صورت می‌گیرید می‌توانیم برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال آینده آب شرب و صنعت را تأمین کنیم.
کد خبر : 668680
جلال محموزاده

جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، با اشاره به موضوع ضعف عملکردی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: اکنون برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی با مشکلات زیرساختی مواجه هستیم، این درحالی است که بر اساس شعار سال در بخش کشاورزی علی‌الخصوص در بخش آب و خاک باید شرایط را برای فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم.


او ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد آب کشاورزی در کشور هدر می‌رود. این درحالی است که ما بیش از ۷۰ درصد آب شیرین کشور را برای بخش کشاورزی مورد استفاد قرار می دهیم، اگر با همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان آبیاری مدرنی که در دنیا وجود دارد را ایجاد کنیم، با صرفه‌جویی که صورت می‌گیرید می‌توانیم برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال آینده آب شرب و صنعت را تأمین کنیم.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از روش‌های مدرن آبیاری سبب می‌شود نشست‌های زمین در مناطق مختلف و کاهش آب‌های زیرزمینی تا حدود زیادی کاهش پیدا کند و تولید محصولات کشاورزی تا حدود زیادی با افزایش مواجه شود.


محمودزاده با بیان اینکه یکی از زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید تولید بذر و گیاهان مقاوم به خشکی و شوری باشد، بیان داشت: محصولات دانش‌بنیانی وجود دارند که در هر هکتار با مصرف آب مشابه و یا شاید هم کم‌تر تولیدات بیشتری به بازار کشاورزی وارد می‌کنند.


او با اشاره به ارتباط حوزه دانشگاه و تحقیقات با صنعت کشاورزی گفت: اکنون ارتباط دانشگاه با صنعت کشاورزی بسیار ضعیف است، مراکز تحقیقاتی وجود دارد که ده سال یک بار بر روی موضوعات و موارد مطالعاتی کار می‌کنند، ولی به دلیل نبود ارتباط لازم بین دو حوزه دانشگاه و صنعت کشاورزی اثری بر تولیدات کشاورزی ندارد.


عضو کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: باید کاری کنیم که با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ارتباط با حوزه تحقیقات دانش لازم را به صورت عملی در تولیدات کشاورزی مورد استفاده قرار دهیم تا کشاورزان بتوانند کمیت و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.


انتهای پیام/۴۰۱۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته