توافق ایران و روسیه برای انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی/ تبادلات تجاری ۴.۵ میلیارد دلاری
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، شهریار افندیزاده با حضور در شبکه یک سیما اظهار کرد: ایران و روسیه درباره جزئیات انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه از طریق مسیرهای کریدور شمال - جنوب ایران به توافق رسیدند.
وی افزود: در تفاهمنامه اخیری که منعقد شد، علاوه بر صادرات و واردات بر ترانزیت نیز تأکید شد؛ حدود ۴.۵ میلیارد دلار صادرات و واردات و تبادلات تجاریمان است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تبادلات میان روسیه و اتحادیه اروپا بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو بود و با توجه به شرایط اخیری که در روسیه اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این تبادلات کاهش پیدا کرده است و ایران میتواند مسیر بسیار خوبی برای روسیه در زمینه ترانزیت باشد.
افندیزاده با بیان اینکه در سفر اخیر به توافق ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن رسیدیم که از طریق خاک ایران بتواند تبادلات جدیدی بین روسیه و کشورهای مختلف ایجاد شود، ادامه داد: کوریدور شمال- جنوب از مهمترین مسیرهایی است که میتواند این را محقق کند.
وی متذکر شد: مسیر ایران و روسیه یا از طریق دریای خزر یا از طریق شبکههای ریلی است؛ بنابراین اگر بتوانیم شبکههای ریلی خود را توسعه دهیم و بعد ناوگان خودمان از جمله لوکوموتیو و واگن را افزایش دهیم، قطعاً میتوانیم در آینده نزدیک به این رقمی که توضیح داده شد، برسیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: آن چیزی که برای روسیه مهم است، سرمایهگذاری است که در بندر چابهار، بندرعباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه میخواهند انجام دهند؛ امیدواریم از این فرصت دولتهای روسیه و ایران استفاده کنند تا بتوانیم افزایش ترانزیت ۱۰ میلیون تن را داشته باشیم.
افندیزاده اذعان کرد: سال گذشته کل ترانزیت کشور ۱۱.۵میلیون تن ترانزیت کالا داشتیم و با اضافه شدن این ۱۰ میلیون تن، موقعیت خوبی ایجاد میشود که باید از آن استفاده کرد.
وی تشریح کرد: در تفاهمنامه اخیر در بنادر خود در بحث حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی به توافقات بسیار خوبی رسیدیم و مقام عالی وزارت هم بر عملیاتی شدن این تفاهمنامه تأکید دارد که امیدواریم با کارگروههایی که ایجاد میشود به زودی به این رقمی که اشاره کردیم برسیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای تسهیل تردد تجار به ۲۸ پرواز در هفته به توافق رسیدیم که باید آن را عملیاتی کنیم؛ صحبتی که انجام شد این است که بتوانیم از نقاط مختلف روسیه به نقاط مختلف ایران امکان پروازها ایجاد شود و تجار و گردشگران ما بتوانند ارتباطات را برقرار کنند، چون هم بحث تهیه و توزیع کالا مهم است و هم بحث زیرساختهایی که میتواند انجام شود و رقابتی که در دنیا در بحث ترانزیت است ایران میتواند سهم بسیار خوبی را از ترانزیت داشته باشد.
افندیزاده در پاسخ به این پرسش که این توافقات کی عملیاتی میشود؟ یادآوری کرد: قرار شد تا سال ۲۰۲۲ قرارداد برقی شدن قطار اینچه برون به گرمسار و وامی که دولت روسیه در اختیار ایران قرار داده، منعقد شود و در سال آینده میلادی به اجرا در بیاید.
وی افزود: حتی توافقی انجام شد که در همین قرارداد بتوانیم طراحی پروژه رشت- آستارا را در همین قرارداد انجام دهیم و آن ۱۶۰ کیلومتر را عملیاتی کنیم که از بندرعباس بتوانیم مستقیماً به آستارا، آذربایجان و روسیه یک خط ریلی داشته باشیم و کریدور شمال- جنوب را با توانمندی بالا به جلو ببریم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آنچه مسلم است برای تحقق آن ۱۰ میلیون تن حتماً باید شبکههای ریلی مان تکمیل شود و با سرمایهگذاری که انجام میشود ظرفیت بنادر ما افزایش پیدا کند؛ افزایش ناوگان، لوکوموتیو و واگن و ایجاد خطوط مشترک میتواند به تحقق این ظرفیت کمک کند.
افندیزاده درباره اهمیت تکمیل راه آهن رشت- آستارا گفت: اگر این شبکه ریلی ما کامل شود از طریق خلیج فارس به بندرعباس به عنوان بندر اصلی به آذربایجان و روسیه اتصال پیدا کنیم و بعدها حتی از طریق روسیه میتوانیم به اروپا وصل شویم.
وی اظهار کرد: این شبکه ریلی شاید جزو طرحهای شماره یک کشور است که امیدواریم با توجه به این فرصتی که ایجاد شده است بتوانیم شبکه ریلیمان را تکمیل کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی و بندر چابهار را باید توسعه دهیم، توضیح داد: روسیه خیلی علاقهمند است در چابهار سرمایه گذاری انجام دهد؛ اگر شبکه ریلی بین چابهار را کامل کنیم که بتواند تا سرخس ادامه پیدا کند، این شبکه به علاوه شبکه بندرعباس- آستارا- آذربایجان میتواند یک کامل کننده برای تحقق آن ۱۰ میلیون تن ترانزیت باشد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/