دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1401 - 14:54
حجت‌الاسلام خسرپناه عنوان کرد؛

نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش

یک محقق علوم دینی گفت: استادان باید با نگاه حکمرانی به مقوله آموزش و پرورش بپردازند؛ چراکه این نوع نگاه در کشور ضعیف است.
کد خبر : 666757
خسروپناه

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از همدان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جمع استادان بسیجی دانشگاه‌های استان همدان اظهار کرد: همدان سرزمین عارفان و دانشمندان بزرگی است که از این دیار ظهور و تجلی پیدا کردند و آیت‌الله تالهی، شهید مفتح و آیت‌الله نوری همدانی از آن جمله‌اند.


وی به ویژگی‌های استاد تراز انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اضافه کرد: استاد تراز انقلاب اسلامی دارای شاخصه‌هایی است و در این بیانیه برای نخستین‌بار رهبر معظم انقلاب اسلامی نظریه‌ای برای انقلاب اسلامی بیان کردند که براساس آن سه رکن نظام انقلابی و سه شاخص برای استاد انقلاب اسلامی تبیین می‌شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همواره باید در پی دانستن باشیم، تأکید کرد: در منظومه فکری اسلامی عقل حتی از توحید مهم‌تر بوده و دارای چهار ساحت عقل نظری، عقل عملی (ویژه درک بایدها و نبایدها)، عقل معاش (تدبیرگر و برنامه‌ریز) و عقل معاد است، یعنی عقل آخرت‌اندیش که به کمک آن آدمی آخرت خود را شناخته و مدنظر قرار می‌دهد.


این محقق علوم دینی مطرح کرد: از منظر دین مبین اسلامی هر شخصی که این چهار عقل را جمع کند اولوالالباب (خردمند) است و خداوند به او حکمت می‌دهد و از اینجا یکی از ویژگی‌های استاد تراز انقلاب اسلامی یعنی حکمت مستفاد می‌شود، چراکه استاد تراز باید حکیم‌تر باشد.


نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش


خسروپناه تبیین کرد: خودسازی در بیانیه گام دوم مشتمل بر خودسازی عقلی و معنوی است و یک استاد علاوه بر تحقیق و ارائه مقاله باید بررسی کند به چه میزان موفق شده جامعه را از گره‌ها نجات دهد.


وی با اشاره به شاخص‌های استاد تراز انقلاب متذکر شد: خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی سه شاخصه اصلی استاد تراز انقلاب اسلامی هستند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر خودشناسی از سوی استادان تشریح کرد: خودشناسی موجب می‌شود استاد با شناخت دقیق فضائل، رذایل و جنبه‌های شخصیتی خود روز به روز بر علم خویش بیفزاید.


خسروپناه به تفکیک عقل و علم پرداخت و گفت: استاد تراز انقلاب نه‌تنها از عقل به عنوان یک ابزار مهم استفاده می‌کند؛ بلکه در مسیر تلاش برای افزایش حکمت خویش همت می‌گمارد و البته حکیم بودن به تولید مقاله ارتباطی ندارد.


نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش


وی، سلوک معنوی و شب‌زنده‌داری را جزء لوازم نیل به حکمت دانست و گفت: استاد تراز انقلاب اسلامی در مسیر حکمرانی اسلامی قلم می‌زند و حکمرانی با حکومت متفاوت است.


این محقق علوم دینی افزود: حکمرانی آموزش عالی در کشور ما ضعیف است و در بخش سیاست‌گذاری نیز با ایده‌آل مطلوب فاصله داریم و ضرورت دارد استادان با نگاه حکمرانی به مقوله آموزش و پرورش بپردازند، چراکه نگاه به این مقوله در کشور ضعیف است و بسیج عقل، علم و حکمت در صورتی که در حکمرانی بروز پیدا کند نتایج مطلوب حاصل می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب