دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سالن‌های خالی دیگر ربطی به کرونا ندارد؛ مردم سینما نمی‌روند!

اگر کرونا هم نبود، باز هم ادبیات ارتباط تماشاگر با سینما به اقتضای شرایط و زمانه،تغییر می‌کرد.کرونا تنها به این تغییر سرعت بخشید.
کد خبر : 666635
سینما

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فیلم‌های سینمایی رو پرده سینما با اقبال زیادی روبه رو نشده اند و در واقع میزان فروش سینماها در چند هفته اخیر گواه بر این موضوع است که بسیاری از مخاطبان بعد از دیدن فیلم‌ها یا ناراضی بوده‌اند یا متعجب. ناراضی از سطح کیفی برخی از فیلم‌ها و متعجب از دیدن برخی دیگر که توقع متفاوتی از آنها داشته‌اند.


بنا به اعتقاد منتقدان سینمایی گرچه هنوز اسم و رسم برخی بازیگران رنگ لعاب خاصی به برخی فیلم ها داده و حداقل‌های سطح فروش را حفظ کرده است اما اوضاع از آنچه در سال جدید برای سینمای کشور انتظار می رفت بسیار فاصله دارد.


البته عده‌ای از سینماداران معتقد هستند که بالا رفتن بیش از اندازه قیمت بلیط ها در کم شدن مخاطبان بی تاثیر نبوده و سهم عمده ای را از این مشکل به خودش اختصاص داده است .


به اعتقاد بسیاری از سینما داران باید مسئولین فرهنگی کشور به نحوی برنامه‌ریزی کنند که قیمت بلیت سینماها کاهش یابد تا مخاطبان بیشتری بتوانند به سینما بیایند چرا که بقای حیات سینماها به حضور تماشاگران نیازمند است.


در دو سال گذشته بسیاری عدم اقبال به سالن های سینما را بحث بحران کرونا مطرح میکردند ؛این در شرایطی است که با کم شدن چشمگیر آمار این بیماری همه گیر در کشور و واکسیانسیون عمومی حضور مردم در مکان های عمومی رو به افزایش است و این امر نشان دهنده غیر کاشناسی بودن ادعای سینمای کرونا زده است ! در واقع بررسی ها نشان می دهد که کرونا واقعا دلیل ریزش مخاطب و قهرکردن تماشاگر با سالن های سینما نیست؛ اگر کرونا هم نمی آمد ادبیات ارتباط تماشاگر با سینما به اقتضای شرایط و زمانه آرام آرام در حال تغییر بوده و هست و کرونا تنها به تغییر این ادبیات و مناسبات تماشاگر و پرده سینما، سرعت بخشید.


آرش معیریان کارگردان سینما چندی پیش در این رابطه مطرح کرده بود : شک نکنید که دیگر از حوصله یک علاقمند سینما خارج است که بخواهد زحمت و سختی ای را متحمل شود و از در خانه بیرون بیاید و با هزینه هایی که امروز برایش در بر دارد(جای پارک ترافیک، آلودگی، ازدحام، ادبیات نادرست اجتماعی و سالن هایی که دیگر به شکل سابق مناسبات نمایش را خیلی رعایت نمی کنند) فیلمی را ببیند که آن را خیلی هم دوست ندارد. در نتیجه این مخاطب ترجیح می دهد که بسیار راحت در منزلش نشسته و در کسری از ثانیه و در کوتاه ترین زمان ممکن در مجالی که احساس فراغت می کند یک فیلم را با یک زمان بندی کوتاه، موجز و مختصر و پرمعنا ببیند. به همین دلیل است که عقیده دارم حتی اگر کرونا هم نمی آمد جنس فیلمسازی عوض می شد کمااینکه درحال عوض شدن است و جنس دکوپاژ و میزانسن و قاب بندی به فراخور مدیا عوض شده، چراکه شما امروز بیشتر فیلم ها را در گوشی هایتان و روی صفحاتی می بینید که دیگر آن استاندارد نمایش روی پرده را ندارند.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب