کشف علم و فناوری در علوم پایه/ رازهایی که در دل طبیعت نهفته است
فرشته گلدوست عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در بندرانزلی با بیان اینکه علوم پایه در دنیای پیشرفته امروزی بسیار مهم ارزیابی میشود، تبیین کرد: این در حالی است که علوم پایه در کشورهای جهان سوم بسیار مهجور مانده و در ایران نیز در سیاستهای کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و... بر توسعه علوم پایه و بنیادین تأکید شده است.
بیشتر بخوانید:
آمادگی مرکز بررسیهای استراتژیک برای تشکیل میز تخصصی علوم پایه در این مرکز
گلدوست عنوان کرد: برداشت نادرست کشورهای کمتر توسعهیافته ازعبارتِ پیشرفته بودن موجب شده است تا این کشورها داشتن ظواهر تمدن مانند فرودگاه، خطآهن، جاده، اینترنت، اتومبیل، کارخانه و... را که لازمه یک جامعه متمدن است، بدون توجه به اساس شکلگیری آنها، به اشتباه لوازم مورد نیاز جامعه پیشرفته و پایدار فرض کرده و با واردات و کپی کردن بدون آگاهی، به این تصور غلط دامن بزنند، در حالی که تعریف صحیحتر و درست از پیشرفت پایدار، اهمیت دادن به علوم پایه است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه عامل پیشبرنده در تحقیقات پایهای، بنیادین یا محض؛ کنجکاوی یا علاقهمندی به پاسخگویی به یک سوال خاص است، گفت: انگیزه اصلی برای انجام این تحقیقات، کسب دانش است و این تحقیقات معمولاً به تحول میانجامند.
عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی بیان کرد: نمونههای زیادی از تحقیقات پایه وجود دارد که به تولید داروها، کشف بسیاری از عملکردهای مهندسی و پیشرفت سایر علوم منجر شده و برخی مطالعات نشان میدهد که بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، مواد جدید، هوا فضا و هستهای به عنوان علوم راهبردی جهان، از علوم پایه ناشی میشوند، در واقع این علوم پایه هستند که به حل مشکلات فراروی بشر کمک میکنند، چراکه این علوم از طبیعت ناشی میشوند و کشف رازهای طبیعت به معنای کشف علم و فناوری است.
گلدوست اظهار کرد: به طور مثال علم ریاضی یکی از مهمترین علوم پایه است که در بخشهای مختلف زندگی تأثیری انکارناپذیر داشته و به تفکر بهتر و عمیقتر و تجزیه و تحلیلِ صحیحتر رویدادهای زندگی کمک میکند، با این وجود به گواه آمارهای رسمی تعداد دانشآموزان علوم ریاضی و فیزیک و متقاضیان سطح دانشگاهی آن افت چشمگیری داشته و به دنبال آن بیتوجهی به علوم پایه، زیرساختهای علمی کشور را نیز به مخاطره میاندازد.
وی اضافه کرد: دولت و متصدیان و متولیان نظام آموزشی میتوانند با اختصاص بودجه مجزا و مشخص برای برگزاری بزرگداشت علوم پایه، ایجاد خانه علم برای ترویج علوم پایه در تمامی استانها، تعریف پروژههای کلان در حوزه علوم پایه، بازنگری در آموزش علوم پایه از دبیرستان تا دانشگاه، تاسیس بنیادهای غیردولتی با حضور افراد دغدغهمند علوم پایه به طرحریزی راهحلها و راهبردها درباره علوم پایه بپردازد.
عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی اضافه کرد: دولت علاوه بر اقدامات فوق میتواند بستری برای حضور حامیان مختلف و پاسخگویی به مشکلات صنایع فراهم آورد و مهمتر از همه حمایت از فارغالتحصیلان و نخبگان علوم پایه و بهرهمندی از تخصص آنها در صنایع مختلف، به گسترش علوم پایه در جامعه کمک کنند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/