بهروز شعیبی: «سیانور» را به علی جنتی و همرزمانش تقدیم میکنم/ جشنواره تبدیل به تخممرغ شانسی شده!
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه که ساعت 23 در برج میلاد برگزار شد، بهروز شعیبی کارگردان «سیانور» با اشاره به دیر وقت بودن زمان برگزاری نشستها اظهار کرد: «حضور همه ما در این نشست برای احترام به رسانههایی است که در این مدت ما را یاری دادهاند و تا این موقع برای حضور در این نشست ماندهاند.»
وی در ادامه بیان کرد: «فیلم سیانور در دهه ۵۰ شمسی و مخصوصا در سال ۵۴ میگذرد و مربوط به مقطع بحرانی است که مغفول مانده است، چون مدتهاست تلویزیون ما منحصرا درباره افراد خاصی صحبت میکند و فراموش کردهایم که انقلاب ما ابعاد و افراد مختلفی دارد.»
این کارگردان در مورد اینکه از اسامی واقعی افراد در این فیلم استفاده شده، گفت: «فکر میکنم لازم است که نسل من از احتیاط پرهیز کند و بخواهد با حقیقت مواجه شود. مسعود احمدیان برای ساخت این فیلم تحقیقات مفصلی انجام داده بود و بحثهای زیادی در مورد این فیلم داشتیم. با اینکه پیشنهادهایی داشتیم مبنی بر اینکه برای فیلم از اسمهای واقعی استفاده نکنیم، ولی ما میخواستیم با انتخابی که کرده بودیم، روبهرو شویم.»
سید محمود رضوی، تهیهکننده «سیانور» با بیان اینکه گلایههایی درباره زمان برگزاری نشست فیلم وجود داشته، بیان کرد: «این تصمیم را برگزارکنندگان جشنواره گرفتند و ما هم به تصمیم آنها احترام گذاشتیم. از شما ممنونم که در این جلسه حضور یافتید.»
وی در ادامه عنوان کرد: «یک تهیهکننده خوب باید در همه موضوعات و ژانرها کار داشته باشد، اما این کارها باید در تفکر خودش باشد و اساس کار را از آن خودش کند. این اثر فیلمنامه خوب و موضوع قابل توجهی داشت و با اینکه شاید فکر کنیم قدیمی است اما این طور نیست و تلنگرهایی در اینباره در جامعه وجود دارد و میتواند برداشتهایی در جامعه روز هم داشته باشد.»
مسعود احمدیان، نویسنده فیلمنامه این اثر ضمن تشکر از شجاعت سید محمود رضوی اظهار کرد: «این تهیهکننده بود که با شجاعت خواست این اثر ساخته شود و کارگردان دقیقی را به همراه گروه حرفهای جمع کرد تا فیلم ساخته شود.»
وی ادامه داد: «یادمان نرود که اتفاقاتی در این کشور افتاد و باعث جریانهایی شد که در میان آن افرادی بودند که به دلیل عقایدی که داشتند، جانشان را از دست دادند.»
این نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهادهایی داشتند که از نام واقعی افراد در فیلم استفاده نکنند، اظهار کرد: «اگر این کار را میکردیم حق مطلب به این افراد ادا نمیشد. وقتی در سالن نمایش با خانوادههای شهید شریف واقفی و صمدی لباف فیلم را میدیدیم از جایی به بعد گریه میکردند.»
احمدیان اضافه کرد: «برای تحقیق و پژوهشها از کتابها و دست نوشتهها و مصاحبههای افرادی از آن گروه که هنوز زنده هستند، کمک گرفتیم.»
وی همچنین عنوان کرد: «سیانور نمیخواهد به نکتههای خاصی اشاره کند، فقط می خواهد بگوید اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند، چون ما خودمان میتوانیم بر اساس آموزههای دینی و شرایط اجتماعی خودمان تصمیمگیری کنیم.»
بهنوش طباطبایی که در نقش لیلا زمردیان حضور داشته، اظهار کرد: «فضای فیلمنامه سیانور برای من جذاب بود چون به مقطع حساسی میپرداخت. همچنین خود من به تاریخ علاقه زیادی دارم و متن هم برایم پرکشش بود.»
وی ادامه داد: «من آشنایی با نقشی که میخواستم بازی کنم، نداشتم و تنها نامش را شنیده بودم. اما روی آن کار کردم، تحقیقات زیادی انجام دادم تا به نقطهای که لازم بود، برسم.»
طباطبایی تاکید کرد: «این نقش از نقشهایی بود که به راحتی به هر کسی پیشنهاد نمی شود و من هم نمیخواستم این فرصت را از دست بدهم.»
هانیه توسلی که در نقشی بازی کرده بود که مابه ازای شخصیت واقعی نداشت و ترکیبی از چند شخصیت بود، اظهار کرد: «وقتی نقشی به من پیشنهاد میشود، برای اینکه آن را درک کنم، خودم را جای او میگذارم، برای این کار که خیلی کتاب خواندم و مصاحبههایی با زندانیها کردم که در آن مدت حضور داشتند.»
وی ادامه داد: «به این فکر میکردم که نقش من چه میخواهد و چه آرمانی را دنبال میکند که حاضر است برای رسیدن به آن جان بدهد.»
این بازیگر همچنین تاکید کرد: «جامعه دهه ۵۰ بسیار ملتهب و سیاسی بوده و تفاوت زیادی با فضای امروز جامعه داشته است.»
حامد کمیلی که نقش یکی از بدنامترین چریکها را بازی کرده بود، در این باره گفت: «این نقش یکی از سختترین نقشهایی بود که بازی کردم. باید آن را به شکلی درک میکردم که بتوانم برای کارهایی که انجام میدهد به او حق بدهم.»
پدرام شریفی که در نقش امیر فخرا حاضر شده بود، اظهار کرد: «این کاراکتر مابه ازای تاریخی نداشت، اما در متن داستان کارکرد مشخصی داشت و از طریق او وارد داستانهای مختلف میشدیم. مهم بود که درک کنم قرار است وارد چه فضاهایی شوم.»
علیرضا برازنده، مدیر فیلمبرداری «سیانور» نیز عنوان کرد: «میخواستیم اتمسفر و فضایی را ایجاد کنیم که در فضای دهه ۵۰ قرار بگیرد و برای اینکار نور و زاویه دوربین و دیگر عناصر مورد توجه بود.»
وی همچنین درباره استفاده از نگاتیو برای فیلمبرداری این فیلم گفت: «استفاده از نگاتیو سخت نبود، اما به هر حال مدتها بود که از نگاتیو استفاده نمیشد، اما کار کردن با نگاتیو خیلی لذتبخش هم بود.»
محمد معتمدی، خواننده تیتراژ پایانی فیلم عنوان کرد: «من فکر میکنم تیتراژ فیلمها هر کجای دیگری که شنیده شوند، باعث مرور خاطرات میشوند و وقتی خود من امروز فیلم را دیدم و تیتراژ را شنیدم، احساس کردم همین حال برایم وجود دارد.»
وی در ادامه یاداور شد: «برای اینکه موسیقی را به دهه ۵۰ شمسی ببریم، استودیویی در آلمان را انتخاب کردیم که تجهیزان ۴۰ سال قبل را داشت و همین طور برای ترانه هم از آثار همان دوران بهره گرفتیم.»
در ادامه حسین سلطان محمدی، منتقد این جسله نیز درباره این اثر سینمایی عنوان کرد: «علاوه بر اینکه فیلمنامه در جای خود بسیار خوب بود و همینطور طراحی صحنه آن بسیار دقیق و حساب شده بود و با توجه به اینکه ما شهرک سینمایی نداریم، بازسازیهای آن دوران در سطح شهر بسیار دقیق انجام شده است.»
پس از آن سید محمود رضوی در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره اینکه این فیلم سینمایی در هیچ کدام از بخشهای جشنواره کاندیدا نشده است، عنوان کرد: «این سوال را یکی از خبرنگارها از من پرسید و در همان زمان آقای حیدری دبیر جشنواره هم در چند قدمی من حضور داشتند. گفتم از ایشان بپرسید و آقای حیدری گفتندکه سیانور هم به داوری رسیده و هم مورد داوری قرار گرفته است.»
وی تاکید کرد: «در کشور هیچ فیلمسازی را نمیتوانید پیدا کنید که بگوید جشنواره برایش مهم نیست، چون مهم است و این جشنواره جشن سینمای ایران و آغاز سال سینمای ایران است. ما هم جشنواره را قبول داریم و به داوریهایی هم که وجود داشته، احترام میگذاریم.»
تهیهکننده «سیانور» ادامه داد: «قصد نداشتم این نکته را بگویم اما لان میکویم. روزی که اسامی هیات داوران منتشر شد به بهروز گفتم فهرست اسامی هیات داوران را دیدی؟ گفت نه. و من لیست اسامی را از داخل گوشیام به او نشان دادم و گفتم درست است که تک تک آنها با من رفیق هستند اما از این هیات داوران نامزدی هم برای ما در نمیآید.»
پس از آن بهروز شعیبی در مورد اینکه فیلمش در هیچ یک از رشتهها کاندید نشده، گفت: «جشنواره فیلم فجر را دوست دارم و در ابتدا از اینکه در هیچ رشتهای نامزد نشدیم، ناراحت شدم، چون جشن سینمای ایران است و دوست داریم فیلمهایمان دیده شود، اما امشب که در کنار شما فیلم را دیدم و مورد استقبال قرار گرفت، خوشحال هستم و احساس رضایت میکنم.»
وی در ادامه اضافه کرد: «با این حال متاسفانه جشنواره تبدیل به تخممرغ شانسی شده و بستگی دارد چه کسی از این تخم مرغ شانسی در بیاید. قطعا داورها دلایل خودشان را دارند و بر اساس انتخابهای مشخصی تصمیم گرفتهاند. با این حال من خوشحالم در دورهای این فیلم ساخته شده که نام علی جنتی را در کتابهای آن دوران دیدیم و در اینجا از طرف افرادی که در کار حضور داشتند، فیلم را به او و همرزمانش تقدیم میکنم.»
این کارگردان جوان با بیان اینکه به دنبال ژانرسازی نیست، اظهار کرد: «من در حدی نیستم که برای خودم ژانر بسازم و چشم خودم را بر روی حاشیه ها بستم و فیلمهایی می سازم که اقتضای سن و شرایط اجتماعی خودم است و هنوز به جایی نرسیدم که بخواهم راهی را بسازم و ادامه بدهم.»
طباطبایی درباره اینکه جلوی دوربین کارگردانی که خودش بازیگر بوده، قرار بگیرد نیز عنوان کرد: «این که یک بازیگر من بازیگر را راهنمایی کند، خیلی جذاب است. اما به طور کلی نگاه و سلیقه و نوع هدایت و راهنمایی آقای شعیبی خیلی خوب است.»
وی همچنین جذابیت سیانور را در کنار هم قرار گرفتن دو نسل از بازیگرها در کنار هم دانست و تاکید کرد که راهنماییهای کارگردان وبازیگردان این روانی را در کار به وجود آورده است.
در ادامه رضوی در پاسخ به سوال سلطانمحمدی که در مورد شایعه حمایت و نظارت وزارت اطلاعات پرسید، گفت: «شایعه ای درست شد که وزارت اطلاعات از این فیلم حمایت مالی میکند، در صورتی که هم ما هم وزارت اطلاعات درباره این موضوع جوابیه دادیم و این قضیه را رد کردیم. با این حال نظارتهایی از طرف این سازمان به عنوان یک نهاد امنیتی بر روی پروژه وجود داشت، چون به هر حال موضوعی که درباره آن کار میکردیم، این نظارتها را میطلبید.»
رضوی همچنین گفت: «همین الان برخی دوستان پیامکهایی به من میزنند و میگویند چرا اینقدر آرام هستی و اعتراض نمیکنی. باید بگویم حد اعتراض من همین قدر است. همان طور که «خیابانهای آرام» الان نزدیک به 7 سال است که توقیف است، در این مدت از دیوار صدا در آمده اما از ما نه.»
در پایان این نشست بهروز شعیبی از طرف مهدی هاشمی که به دلیل بازی در یک سریال و بهزاد عبدی که در سفر بود و نتوانسته بودند در نشست حضور یابند عذرخواهی کرد.
انتهای پیام/