سهم گردشگری ایران در تولید ناخالص ملی حدود ۱ درصد است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کاشان، احمد دانایینیا در چهارمین کرسی علمی ترویجی با عنوان«آسیبشناسی رقابتپذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان؛ مطالعه موردی: منطقه مرنجاب» سهم ایران در تولید ناخالص ملی در حوزه گردشگری را بسیار ناچیز دانست و اظهار کرد: ایران جزء ۱۰ کشور برتر در حوزه ظرفیتهای گردشگری است؛ اما سهم آن در تولید ناخالص ملی حدود ۱ درصد است.رقابتپذیری در مباحث گردشگری و گردشپذیری باید روی چهار محور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و منطقه و کشوری که در حوزه گردشگری میخواهد ورود پیدا کند؛ نخست باید بداند که به لحاظ توانمندسازی در زمینه بسترهای محیطی در چه موقعیتی قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشان اجرای سیاستهای گردشگری را مهم دانست و افزود: در حوزه سیاستهای گردشگری برای منطقه کاشان تعریف جامع و مشخصی نداریم و تعارض منافع در این موضوع وجود دارد. شناسایی جاذبههای میراث روستایی ضروری بوده و زیرساختهای بالقوه در کاشان فراوان است؛ اما به فعل رساندن این زیرساختها چالش اساسی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. گردشگری موجب صلح جهانی و عامل تفاهم و وحدت ملتها میشود. با توجه ضرورت مدیریت منابع در حوزه گردشگری یکی از ظرفیتهای عظیم مدیریت منابع انسانی است که باید روی این منابع سرمایهگذاری کرد.
اتاق فکرها موجب ساسیتگذاری و برنامهریزی در عرصههای مختلف میشوند
عباس کتابی رئیس دانشگاه کاشان نیز گفت: اتاق فکرها با عناوین و موضوعات مختلف، موجب ساسیتگذاری و برنامهریزی در عرصههای مختلف میشود. نیاز داریم که درباره موضوعات کارشناسی بحث کنیم و نو بیندیشیم و از ظرفیتهای حوزه گردشگری و ظرفیتهای علمی این دانشگاه برای توسعه و رونق بحث گردشگری استفاده کنیم. امیدوارم این جلسات مهم مفید فایده نقطه آغاز برای توسعه بحث گردشگری منطقه باشد. دانشگاه باید در خدمت جامعه بوده و مسئولیت اجتماعی خود را به مردم ایفا کند و همه چیزی مردمی شود. توسعه منطقه کاشان مدیون مردم است و اگر دستگاههای اجرایی بتوانند خودشان را به ناظر تبدیل کرده و عرصه را برای حضور مردم فراهم کنند توسعه بیشتری را در منطقه و کشور شاهد خواهیم بود.
ظرفیتهای گردشگری منطقه کویر مرنجاب
مدیر گروه بازرگانی دانشگاه کاشان نیز با ارائه گزارشی درباره آسیبشناسی رقابتپذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان عنوان کرد: پوشش گیاهی و متنوع، ریگ نوردی، شترسواری و شتردوانی و چاله سنبک ظرفیتهای گردشگری منطقه کویر مرنجاب است که باید از این ظرفیتها به خوبی استفاده شود.
عبدالجابر قدرتیان آسیبشناسی و ارزیابی رقابتپذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای بهبود رقابتپذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: رقابتپذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر کشورها، زیربخش ها و کشورهای حاضر در همان بازار است. منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی دو عامل اصلی گردشگری بوده و شاخصهای پدیدههای طبیعی شگفتانگیز، شرایط بهداشتی محیطی متناسب با انتظارات گردشگران، جذابیت مناظر تاریخی و باستانی و جذابیت معماری در قلعه مرنجاب و عرضه و ارائه صنایعدستی و غذاهای متنوع محلی و غیره باید در نظر گرفته شود.
وی آمار گردشگران، حمایت دولت و سرمایهگذاری را از عوامل رقابتپذیری مقصد گردشگری برشمرد و ادامه داد: ایجاد نهاد هماهنگکننده و همسو کننده سازمانهای متعدد ذینفع، مدیریت واحد برای هماهنگسازی بخشها با استقرار سازمانی منسجم، مقتدر و فعال آشنا در گردشگری منطقه مرنجاب را باید مورد تأکید قرار داد. طراحی سامانه جایزه گردشگری برای فعالان گردشگری به تفکیک هتلها، رستورانها، آژانسهای گردشگری و تورلیدرها، ارزیابی سالیانه فعالان گردشگری و اعطای جایزه به فعالان ممتاز و نوآور برای فعالان گردشگری منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/