برگزاری نمایشگاه «ایران ویژند» در هفته اول مردادماه/ کارت خرید لباس ایرانیاسلامی طراحی میشود
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری نمایشگاه «ایران ویژند ۱۴۰۱» و «یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر» پیش از ظهر امروز در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این مراسم، سید مجید امامی مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وجه تمایز این دوره از جشنواره مد و لباس و مشکلاتی که ادوار قبلی جشنواره داشت گفت:در ادوار قبلی، دستیابی به بازار، ارتباط با بازار پوشاک و تولیدکنندگان، به خوبی صورت نمی گرفت. جشنواره بیشتر محفلی برای اهالی هنر بود و خصلت فرهنگی آن کمرنگ بود. از سوی دیگر حمایتهای ماندگار از طراحان و هنرمندان عرصه مد و لباس وظیفه ما بود و این حمایتها متأسفانه سلیقهای و موقت بود.
از سوی دیگر، واقعاً جشنواره در عرصه ملی و فراملی الهامبخش نبود. ما بعد از سه رویداد جهانی حوزه مد و لباس بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ رویداد درجه دوم منطقهای یا در حال جهانی شدن داریم و پرسش این بود که جایگاه جشنواره مد و لباس فجر در این میان کجاست؟
وی اظهار کرد: ما میتوانیم در حوزه مد و لباس در غرب آسیا یک پدیده باشیم؛ حتی در شرایطی که به خاطر ویژگیهای فرهنگی و دینی نمیتوانیم از همه ابزارهای رویدادهای فشن استفاده کنیم اما نباید فراموش کرد که حوزه مد و لباس ایرانی-اسلامی یک ظرفیت جهانی دارد که برای آن کاری نکردهایم.
مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دسترسی مردم به لباس زیبا، ارزان و عفیفانه برای شهروندان چه شد؟ آیا ما توانستهایم با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر دسترسی به پوشاک اجتماعی برای مردم را آسان کنیم؟ البته این کاری نیست که صرفاً جشنواره متولی آن باشد اما کارکرد جشنواره در جایگاه خودش باید مورد بررسی قرا بگیرد.
امامی عنوان کرد: از نگاه ما بخش نمایشگاهی چنین جشنوارهای باید بسیار بزرگتر از یک اتفاق کوتاهمدت برای مخاطبان هنری باشد. لذا نمایش نامزدهای «طاوس زرین» مد و لباس ایرانی-اسلامی را در قالب یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه در نگارخانه «هفتا» در برج میلاد داریم. امکان بزرگی برای آرای مردمی را هم داریم. اتفاقاً تأکید داریم تفاوت بین آرای مردمی با آرای هیئت داوران مشخص شود. در سامانه یا وبگاه جشنواره بخشی به نام آرای مردمی از هجدهم تیر ماه فعال خواهد شد. شماره اختصاصی هر طرح را در این هشت رشته، بازدیدکنندگان نگارخانه هفتا میتوانند اعلام کنند و ما یک جایزه ویژه به آن میدهیم.
وی افزود: نمایشگاه تخصصی طراحی مد و لباس ایران با عنوان تجاری «ایران ویژند ۱۴۰۱» یک نمایشگاه بسیار بزرگ و جلوهگاه ظرفیتهای کشور در عرصه طراحی و تولید پوشاک است که از دوم تا پنجم مرداد ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میشود و درآن میزبان عموم مردم هستیم. البته بسیاری از رویدادهای یازدهمین جشنواره مد و لباس در برج میلاد هم مردمی است اما در رویداد ایران ویژند محوریت کاملاً با مخاطبان مردمی است. ضمن این که تولیدکنندگان سایر استان ها نیز حضور پررنگی در این رخداد فرهنگی خواهند داشت. تمام تلاشمان این است که ویژندها و طراحان غیرایرانی که میتواند لباس اجتماعی آنها مورد علاقه مردمباشداز باب تعامل با طراحان ایرانی در نمایشگاه حضور فعال داشته باشند چون شعار جشنواره «ایران سرزمین تعامل» است.
امای گفت: حضور طراحان غیرایرانی در بخش غیررقابتی جشنواره تعریف شده است. در نمایشگاه «ایران ویژند» این ظرفیت طراحان و تولیدکنندگان غیرایرانی از طریق ویژندهای برتر کشورهای منطقه وهمسایه که لباسهای اجتماعی همسان با فرهنگ ما را طراحی میکنند جلوه بیشتری دارد.
مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جشنواره نباید مثل آکواریوم باشد که صرفاض چند نفر از آن لذت میبرند، بلکه باید دریای لباس ایرانی باشد.در حال پیگیری تأسیس نگارخانه دائم مد و لباس ایران هستیم. مشکل اصلی ما فضا است. شهرداری تهران قول بسیار خوبی برای حمایت ئداده است. درباره نگارخانههای موقت و رویدادهایی که طراحان بتوانند در نگارخانهها برگزار کنند،فعلاً با همکاری نگارخانه «هفتا» در برج میلاد،یک هفته در هر ماه این فرصت را داریم و علاقهمندان میتوانند طرحشان و برنامهای که برای رویداد دارند را به ما ارائه کنند.
امامی عنوان کرد: نمایشگاه ایران ویژند جشن لباس ایران است تا بتوانیم در ادامه بر اساس سلیقه نسل جوان پوشاک تولید کنیم. به دنبال دریافت تسهیلات از یکی از بانکها هستیم تا در قالب حواله امکان خرید از نمایشگاه «ایران ویژند» را برای عموم جامعه ایجاد کنیم. ایده راهاندازی کارت اعتباری مد و لباس ایرانی درا هم دنبال می کنیم. البته امکان خرید و فروش در نمایشگاه تخصصی امکان ندارد و به دنبال این هستیم که حوالهای به شرکت کنندگان بدهیم.قصد ما این است که ان شالله بعد از برگزاری موفقیت آمیز جشنواره یازدهم مد و لباس، جشنواره دوازدهم را طبق روال سال های قبل اواخر بهمن سال جاری برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که جشنواره آکواریوم نباشد، بلکه دریایی از لباس های ایرانی و اسلامی باشد که همه از آن بتوانند استفاده کنند. درحال حاضر به کمک نگارخانه هفتا برج میلاد طرحها را دریافت میکنیم. درحال حاضر زیرساختی برای این کار وجود نداشته. راهاندازی موزه ملی لباس ایران را با همکاری وزارت میراثفرهنگی نیز مد نظر داریم چراکه ظرفیت ما همین میراث گذشتگان است.
امامی اذعان داشت: تلاش بر آن است تا در ایران ویژند لباسهایی با رویکرد فصل سرد ارائه دهد. البته که اگر در بهمن ماه برگزار شود با رویکرد لباس بهاره و گرم ارائه شود.
سپیده یاقوتی (دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر) با اشاره به بخش رقابتی جشنواره گفت: فراخوان جشنواره ۲۹ اردیبهشت منتشر و مدتی یک ماهه برای آن در نظر گرفته شده بود که یک هفته هم تمدید شد.
وی درباره تولید انبوه آثار منتخب جشنواره مد و لباس فجر گفت: حامیانی برای رساندن این آثار به تولید انبوه ابراز علاقه و آمادگی کردهاند. یکی از جوایز ما اهدای حمایت تولید به یکی از طرحهاست که از آن حمایت پایدار خواهیم کرد.
یاقوتی در پاسخ به این پرسش که چگونه وقتی شاهد تاثیر برگزاری ۱۰ دوره گذشته جشنواره فجر در لباس مسؤلان برگزارکنندگان نیستیم، انتظار داریم این تاثیر در جامعه مشهود باشد، گفت: لباس فرم برای برگزارکنندگان طراحی کردهایم. البته میگوییم آزادی در انتخاب لباس و کسی ملزم نیست که حتما از این المانها استفاده کند.
مرضیه اللهدادی (دبیر اجرایی جشنواره مد و لباس فجر) نیز گفت: بخشهای مختلفی از جمله بخش علمی، نمایشی،طراحی و.... در نظر گرفته شده. در واقع از ۱۸ تا ۲۴ تیر برنامههای فرهنگی و هنری در برج میلاد اجرا میشود. همچنین از برندها و تولیدکنندگان ایرانی در ایران ویژند در ۸ گرایش مد و لباس، جواهرات و کیف و کفش دعوت شده تا مجموعههای خود براس ۱۴۰۱ را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه در ۲ سالن از نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود.
وی در توضیح نحوه ارائه غرفه به شرکت کنندگان در نمایشگاه بینالمللی تهران نیز گفت: در سایت اعلام خواهد شد و بر اساس قیمت جاری خواهد بود.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/