مشکل صنعت اسباببازی رعایت نکردن کپیرایت است/ از بین رفتن تهاجم فرهنگی با شکلگیری صنایع خلاق
به گزارش خبرنگار سایر حوزههای گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق فرهنگی یکی از ریشهدارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیتهای انسانی شکل میگیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهرهگیری عمده از مواد اولیه طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین میشوند. صنایع خلاق رشد فوقالعادهای در دهههای گذشته داشته و توجه بخشهای خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.
مصطفی جعفری، عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و مدیر هسته بازی نوآوران در گفتوگو با خبرنگار آنا، گفت: سال گذشته در اولین رویداد صنایع خلاق فرهنگی با برنامه کهکشان قرآنی شرکت کرده و جزو ۱۰ گروه برتر شدیم، جایزه آن استقرار در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بود. این برنامه مفاهیم قرآنی را با استفاده از بازی و ریاضی به رده سنی ۱۵ سال به بالا آموزش میدهد. وقتی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شدیم، گروهی متشکل از هیئت علمی و چند نفر از دانشجویان کامپیوتر این دانشگاه تشکیل داده و روی ساخت بازی با مفاهیم ریاضی و مباحث دیگر تمرکز کردیم، در حال حاضر ۴ بازی هم بهصورت فیزیکی و هم برنامه در تلفن همراه داریم؛ مخاطب یکی از بازیها زیر ۶ سال و قبل مدرسه برای آموزش اعداد، جمع و تفریق هستند.
از بین رفتن تهاجم فرهنگی با شکلگیری صنایع خلاق
وی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه صنایع و شرکتهای خلاق، اظهار کرد: اکثر سرگرمیها و اسباببازیهایی که در کشور وجود دارد بومی سازی شدهاند چرا که بر اساس نیاز کشور دیگری ساخته میشوند، حتی ممکن است القا کننده فرهنگ کشور دیگری باشند. این بازیها حتی اگر بومی سازی شوند شاید کودک به عمق و پیام سازنده آن نرسد، فقط از یک نماد ایرانی در بازی استفاده میشود تا رنگ و بوی ایرانی گرفته و گسترش داده میشود. به نظر من مقام معظم رهبری معتقدند که با شکلگیری شرکتهای خلاق، تهاجم فرهنگی از بین میرود؛ تهاجم به هر شکلی در حوزههای مختلف فرهنگی از جمله مد و لباس، اسباببازی و غیره.
عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیم به صادرات محصولاتمان به کشورهای عربی هم داریم. وقتی بتوانیم در سیستمهای تلفن همراه نیز آنها را بارگذاری کنیم میتوان با پرداخت درون برنامهای کسب درآمد کرد. در حوزه روانشناسی یکی از بهترین راههای آموزش مفاهیم به کمک بازی و سرگرمی است. هدف مهم استارتآپ ما این است که آموزش را در قالب بازی به کودکان القا کنیم. هنوز شرکت راه نیفتاده اما با این وجود ۸ دانشجوی کامپیوتر را استخدام کردهایم؛ اگر بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم در حوزه کارآفرینی هم میتوانیم وارد شویم.
بیشتر بخوانید:
- تامین نیروهای انسانی بزرگترین چالش صنایع و شرکتهای خلاق است
- رسانه ملی باید در ترویج صنایع خلاق فرهنگی نقش موثری داشته باشد
- مقام معظم رهبری صنایع خلاق را عامل رسیدن به خودکفایی میدانند/ امکان ورود به بازار جهانی با بها دادن به جوانان کشور
- رقابت نابرابر انیمیشنهای ایرانی با تولیدات خارجی/ ورود به عرصه جهانی راهکاری برای ارتقای صنعت پویانمایی است
- تأکید رهبری برای توسعه صنایع خلاق عامل کاهش مهاجرت نخبگان است
عدم رعایت قانون کپیرایت؛ بزرگترین چالش صنعت اسباببازی
جعفری درباره اصلیترین چالش صنعت اسباببازی اظهار کرد: مهمترین چالش این صنعت، عدم رعایت قانون کپیرایت است که به دیگران این اجازه را میدهد تا از خدمات و محصولات ایدهپرداران کپی برداری کنند؛ مخصوصا اگر یک بازی جذابت پیدا کند و مخاطب داشته باشد سریعا کپی میشود. بزرگترین چالش صنعت سرگرمی و اسباببازی عدم رعایت قانون کپیرایت است. اگر این قانون رعایت شود شرکتهای نوپا همانند ما که سرمایهگذار هم ندارند میتوانند با تولید کم محصول خود را به بازار بفرستند تا ببینند مخاطب جذب میشود یا خیر، بعد از آن اگر برای مخاطب جذابیت داشت، به فکر تولید انبوه باشند.
مدیر هسته بازی نوآوران با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حمایت خوبی از صنایع و شرکتهای خلاق دارد، بیان کرد: از سال گذشته که رتبه آوردیم و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستیم تحت مشاوره کسب و کار این دانشگاه بودهایم، به نظرم اگر دانشگاه آزاد اسلامی حوزه مشاوره کسب و کار خود را وسیعتر کند، بهتر هم میشود. این مرکز آموزشهای لازم را به استارتها و شرکتهای نوپا میدهد و به پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آنها کمک میکند. به نظرم اگرم حوزه مشاوره را وسیعتر کنند خیلی بهتر میشود . ما در حال حاضر به سرمایهگذار نیاز داریم تا محصولات فرهنگی خود را به تولید انبوه برسانیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/