گرانی ابزار نقاشی سفارشها را کاهش میدهد/ با خریدن قلم نوری نمیتوان نقاش دیجیتال شد
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نقاشی دیجیتال یکی از روشهای ساخت هنر دیجیتالی در رایانه است. این تکنیک، روشهای قدیمی نقاشی همانند رنگ روغن، اکرلیک، جوهری و... را با هم ادغام میکند. محصول نهایی با ابزارهای چاپ کامپیوتری روی پارچه، بوم، کاغذ یا پلیاستر، چاپ شوند. این تکنیک به برنامههای گرافیکی اشاره دارد؛ نقاشی دیجیتال از یک بوم و جعبهابزار نقاشی مجازی، رنگها و دیگر ابزار استفاده میکند که بهغیراز دنیای مجازی در جای دیگری یافت نمیشوند، این باعث میشود آثار دیجیتالی خلق شده، نگاه و حس کاملاً متفاوتی را به بیننده القا کند.
علیرضا ذاکری، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۲ به شکل حرفهای با نقاشی و خوشنویسی آغاز کرد و از سال ۶۶ به مدت یک دهه، طراحی و نقاشی را به شکل آکادمیک گذراند. اولین نمایشگاه آثار او در سال ۱۳۶۶ در مشهد، نمایشگاه عکاسی مستند اجتماعی بود. وی در اواخر دهه ۶۰ به هنر کاریکاتور روی آورد و آغاز فعالیت کارتون مطبوعاتی او از سال ۱۳۷۲ با دبیری کاریکاتور و گرافیک روزنامه قدس بود. وی علاوه بر نوشتن مقالات تخصصی کاریکاتور، تصویرسازی برای روزنامهها و مجلات، طراحی چند ۱۰۰ جلد کتاب در حوزه ادبیات، طراحی پوستر، داوری جشنوارههای بینالمللی «کاریکاتور کتاب»، «آیات شیطانی»، «وال استریت» و… جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی گرافیک را در کارنامه خود دارد. ذاکری در سال ۱۳۹۰ درجه ۲ هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرد. مجموعه کاریکاتورهای «مویههایی در باد» با موضوع دفاع مقدس از مهمترین آثار وی به شمار میرود.
ذاکری درباره آخرین فعالیت خود در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ آنا گفت: مشغول انجام سفارشهایی هستم که در دستم دارم. برای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز تصویری از شهید سردار سلیمانی در برای میدان نبرد کار کردم، به صورتی این سردار دلها در آرامش کتابی در دستشان است؛ شعار این طرح هم این بود: در برابر ذهنی که آرام است، دنیا تسلیم است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقاشی دیجیتال هم همانند برخی حوزهها مافیا دارد، اظهار کرد: نقاشی هم همانند حوزههای دیگر مافیا دارد، هر رشتهای در دنیا که درآمد و پول در آن دخیل باشد، مافیا دارد. معمولاً این مافیاها در نهادهای فرهنگی و دولتی متمرکز میشوند که بتوانند سفارشهای بیشتری صرفا برای گروه خاصی جلب کنند و آن موسسه شاید سالها با آن گرو کار میکنند. این موضوع در درازمدت تبدیل به جریانسازی و کار باند بازی میشود، دوست ندارم بگویم فساد اما به این معنا نزدیک میشود. فرصتهای کاری نیز از دیگر هنرمندان این حوزه سلب میشود.
این نقاش دیجیتال در ادامه درباره معضل گرانی بیان کرد: گرانی در نقاشی به شکل دیگری خودش را نشان میدهد، ابزار کار هنری همیشه گران بوده و هیچوقت ارزان قیمت نبوده است. وقتیکه هزینهها بالا میروید، سفارشدهندگان دیگر کار سفارش نمیدهند یا توقع دارند طراحان با همان قیمتهای گذشته کار انجام دهند. انتظار دارند قیمت مثلاً پنج سال پیش که هزینههای زندگی ده برابر ارزانتر بوده با آن ایام حساب شود. گرانی سبب میشود سفارشها دیگر انگشتشمار میشود. الان متأسفانه تیراژ کتاب و روزنامههای مطرحی که در کشور همیشه برای خرید آن صف میکشیدند، به انداک تعداد رسیده است. بههرحال برخی نقاشان در زمینه نقاشی دیجیتال برای نشریات فعالیت دارند، با پایین آمدن تیراژ نشریات، کار در این حوزه منتفی است. کشور ما متاسفانه درگیر جنگ اقتصادی است و تبعاتش با گرانی و افول فعالیتهای فرهنگی بروز پیدا میکرده است.
بیشتر بخوانید:
- گمنامی یک رشته هنری و طعم تلخ طعنههای ناآگاهانه!/ حتی برخی از اهالی مطبوعات هم نقاشی دیجیتال را نمیشناسند
- گالریدارها از هنرمندان تازهکار هم حمایت کنند/ به نقاشان جوان فرصت دهید تا خودشان را نشان دهند
- «طنز و کاریکاتور» را حداقل تا ۳۰۰ شماره ادامه میدهم/ کاریکاتور مروج انتقادپذیری در جامعه است
- نمایشگاه «آسمان حسین» افتتاح شد/ نمایش گزیده آثار عبدالحمید قدیریان در نگارخانه رضوان
ذاکری درباره اینکه چه توصیهای به افرادی که صرفاً برای درآمدزایی به این حرفه وارد میشوند، دارد، خاطرنشان کرد: نکتهای که این روزها خصوصا در نقاشی دیجیتال خیلی رایج شده این است که هنرجویانی که آموزش آکادمیک ندیدهاند، فکر میکنند با خرید ابزار دیجیتال مثلاً قلم نوری میتواند نقاش شوند. ولی این اصلا مسیر درستی نیست و هرگز نتیجه اصولی بدست حاصل نمیشود. حتما هنرجو باید طراحی را بهصورت آکادمیک یاد بگیرد. توصیهام به افرادی که وارد نقاشی دیجیتال میشوند این است که آموزش آکادمیک نقاشی را فرا بگیرند. آفت هر کاری افراط است، این روزها بیش از ظرفیت لازم در رشتههای هنری و نقاشی هنرجو پذیرفته میشود. من فکر نمیکنم کشور این همه نقاش دیجیتال لازم داشته باشد، این افراط، در واقع آفت بیکاری را به دنبال دارد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/