«ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» در ۱۰ فصل/ کتابی جامع و مطابق با سرفصل شورای برنامهریزی آموزش عالی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان همزمان با اختتامیه نمایشگاه رویداد ملی «عصر امید» با معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و... به کار خود پایان داد.
دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در نهمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب هشت عنوان برتر شد که در این بین جعفر بیکزاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در بخش تألیف کتاب عنوان کتاب برتر حوزه علوم انسانی(کتاب ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی) را در این جشنواره از آن خود کرد. فریبا سلطانی مدرس مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهیندژ و صابر قربانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز مهربان زیر نظر واحد سراب از دیگر همکاران بیکزاد در تألیف این کتاب هستند.
بیشتر بخوانید:
دستگاه اندازهگیری رسانایی مصالح ساختمانی چه کارایی دارد؟
اختراعی که ضایعات ساختوساز را کاهش میدهد
نقش داوری در کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضائی
فعالیت مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایدهپردازی و تجاریسازی در ۴ گروه
جعفر بیکزاد به همین مناسبت در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره دلایل برتری و انتخاب کتاب .... در جشنواره نهم فرهیختگان توضیح داد: انتخاب و معرفی برترینهای جشنواره براساس معیارهای علمی و فنی صورت میگیرد. کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» با داشتن معیارهایی ازجمله جامع، کامل بودن و مطابقت آن با سرفصل شورای برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، استفاده از منابع متعدد و جدید و پاسخگویی به نیازهای دانشگاهی، سیاستگذاران و مجریان ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی به عنوان کتاب برتر در حوزه علوم انسانی نهمین جشنواره فرهیختگان برگزیده شد.
محتوای کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» در دروس دیگر ازجمله درس سمینار بهرهوری در بخش دولتی در مقطع دکتری تخصصی مدیریت دولتی- منابع انسانی و برای دانشپژوهان، سیاستگذاران، مجریان و علاقهمندان که با ارزشیابی عملکرد دولت و سازمان هایدولتی ارتباط دارند، قابل استفاده است.عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب اهداف تألیف کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» را تشریح و بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از دروس مدنظر شورای برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشتههای مجموعه مدیریت دولتی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی است، خلاء کتاب جامع در این زمینه محسوس بود.
وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با همکاری دستگاههای اجرایی کشور هر سال به ارزیابی عملکرد وزارتخانهها، سازمانها، شرکتها و مؤسسات اجرایی اقدام میکنند؛ بنابراین احساس ضروری شد تا کتابی جامع و مطابق با سرفصل شورای برنامهریزی آموزش عالی که نیاز دانشپژوهان، سیاستگذاران، مجریان و علاقهمندان به ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی را رفع کند، نگاشته شود.
بیکزاد در تشریح موضوع، فصلها و کاربردهای کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» بیان کرد: رشد و توسعه اقتصادی مطلوب و پایدار جوامع، بیش از هر چیز به ساخت و عملکرد دولتها وابسته است. دولتها، ارکان متعددی دارند که هر یک از آنها در برابر نهادها، سازمانهای اجتماعی و آحاد جامعه مسئول هستند. کارآمدی و کارآیی دولت در ایفای نقشها و انجام مأموریتهای معطوف به توسعه کشور و ارتقای سطح برخورداری و رفاه مردم باید بر اساس الگوها یا سامانههای معتبر، ارزیابی و راهبردی شود.
مؤلف کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» افزود: دولت برای رویارویی با محیط پرتلاطم اطراف خود، نیازمند سازوکاری است تا به حرکتها جهت دهد و آنها را در مسیر چشماندازش هدایت کند. این سازوکار را میتوان از راه ارزیابی عملکرد نهادها و دستگاههای اجرایی ایجاد کرد. ارزیابی عملکرد دولت به نحوه اداره سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی اشاره دارد، بهگونهای که این سازمانها بتوانند بهروز، فعال و متناسب با خواستههای جامعه عمل کنند. دادهها، مفروضات و فنون استفاده شده در ارزیابی عملکرد باید با اهداف ارزیابی متناسب و همسو باشد تا اهداف ارزیابی عملکرد دولت تحقق یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب اظهار کرد: ارزیابی و مدیریت عملکرد از جمله اقدامات مهم در عرصه حکمرانی است که بهشدت تحت تأثیر ساختار، مراقبه و موازنه کشورها قرار میگیرد. سطح پیشرفت کشورها در این باره متفاوت است و به نظر میرسد که کشورهای پیشرفته در زمینه ارزیابی عملکرد در برههای از زمان، تحت تأثیر فشارهای درونی و بومی برای توسعه فرهنگ ارزیابی بیشتر به این مهم پرداختهاند.
تشریح ۱۰ فصل کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی»
وی یادآور شد: احساس ضرورت شد که ثمره چند سال مطالعه، تحقیق و تجربه را به زبانی ساده و کاربردی در اختیار دوستداران ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی قرار گیرد تا توانسته باشد گامی کوچک در پیشبرد اهداف آموزشی و بهبود در ارزشیابی عملکرد دولت ایجاد کند. برای انجام این امر کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» در ۱۰ فصل از مباحث مبتدی تا تخصصی مطابق سرفصل شورای برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ماده درسی ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی تنظیم شده است.
به گفته بیکزاد، محتوای کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» در دروس دیگر ازجمله درس سمینار بهرهوری در بخش دولتی در مقطع دکتری تخصصی مدیریت دولتی- منابع انسانی و برای دانشپژوهان، سیاستگذاران، مجریان و علاقهمندان که با ارزشیابی عملکرد دولت و سازمان هایدولتی ارتباط دارند، قابل استفاده است.
بیشتر بخوانید:
انجمنهای علمی در زمره کمتوجهترین نهادهای دانشجویی هستند
مروری بر نشریه انگلیسیزبان گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
لزوم تقویت ارتباط هیئتهای اندیشهورز و مدیران سازمانی
این محقق افزود: در فصل نخست کتاب «ارزشیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی» با کلیات و مفاهیم ارزیابی عملکرد آشنا میشویم، در فصل دوم به ارزیابی عملکرد دولت و سازمانهای دولتی پرداخته شده است، در فصل سوم مدیریت عملکرد توضیح داده میشود، در فصل چهارم اهمیت نظارت و ارزشیابی در محضر قرآن کریم و ائمه علیهم السلام مورد بررسی قرار میگیرد، در فصل پنجم مدلها و الگوهای ارزیابی عملکرد تشریح شده است، در فصل ششم آسیب شناسی، چالشها و مشکلات ارزیابی عملکرد در بخش دولتی توضیح داده میشود، در فصل هفتم ارزیابی عملکرد دولت و دستگاههای اجرایی در ایران مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، در فصل هشتم شاخصهای ارزشیابی عملکرد بصورت تطبیقی بررسی میشود، در فصل نهم به شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد برنامه تحول نظام اداری پرداخته شده و بالاخره در فصل دهم نحوه تفسیر و تحلیل نتایج ارزشیابی و تنظیم گزارش مورد مطالعه قرار میگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در ارزیابی خود از برگزاری جشنواره فرهیختگان با قدردانی از مسئولان دانشگاه عنوان کرد که برگزاری چنین جشنوارههایی در نهادینه سازی امر آموزش و پژوهش مثمر بوده و نقش مؤثری در کرامت استادان و پژوهشگران دارد. جشنواره فرهیختگان نیز توانسته گامهای مفید و مؤثری با معرفی برترینهای تحقیقات و فناوری در این زمینه داشته باشد و نهمین جشنواره فرهیختگان به نحو شایستهای برگزار شد که امیدواریم برگزاری این جشنواره مداومت داشته باشد و هر دوره بهتر از دورههای قبل برگزار شود.
گفتگو: حسین بوذری
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/