جایگاه والای زن از دیدگاه قرآن کریم
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شهرری، حجتالاسلام سیدعلی قاضیعسکر در مراسم ملی «زن مسلمان ایرانی در آیینه الگوی پیشرفت ۵۰ ساله» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار شد با بیان مقام والای زن در فرهنگ قرآن کریم، اظهار کرد: در جوامع اسلامی، مقام و منزلت زن مسلمان، آنگونه که اسلام و قرآن کریم بیان کرده، تبیین نشده و سالهای پس از انقلاب نیز همچنان این نگرش قرآنی، آنگونه که شایسته بوده به منصه ظهور نرسیده است.
وی افزود: در قرآن کریم نگاه به زن و مرد هیچگاه ناظر به جنسیت نبوده و قرآن این دو را نیازمند به یکدیگر معرفی کرده تا با کمک یکدیگر بتوانند جامعه را به کمال برسانند و خود نیز در مسیر کمال انسانی قرار گرفته و به این مهم دست یابند. استفاده غلط و تعابیر ناصحیح از بعضی آیات قرآن کریم درباره جایگاه زن ناشی از نداشتن درک صحیح از عظمت زن مسلمان در نگاه اسلام است. در هیچیک از آیات قرآن کریم مسئله برتری مرد بر زن مطرح نشده و از جهت خلقت نیز آیه یکم سوره مبارکه نساء و مجموعهای از آیات دیگر نشاندهنده آن بوده که خداوند زن و مرد را از یک سرشت خلق کرده و تفاوتی در نظام خلقت به دلیل پیدایش این دو وجود ندارد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تبیین آیه ۹۷ سوره نحل گفت: در امور معنوی نیز از هر جهت زن و مرد با هم مساوی هستند و هر فرد با هر جنسیتی عمل صالحی انجام دهد و ایمان داشته باشد، حیات طیبه نصیب او خواهد شد. قرآن کریم تفاوتی در عمل خیر زن و مرد قائل نشده و هر دو به یک شکل عملشان دارای پاداش است. حق مالکیت زن از اموری بوده که در فرهنگ اسلام و قرآن بر آن تأکید شده در حالی که این حق در دوران جاهلیت قبل از اسلام و قرون گذشته اروپا نادیده گرفته میشد؛ اما اسلام این حق را در آیه ۳۲ سوره نساء به وضوح بیان کرده که زن اگر دارای درآمد است، مالک آن بوده و مرد نمیتواند او را مجبور کند تا از درآمدش در زندگی هزینه کند.
قاضیعسکر حق حیات و زندگی را از دیگر حقوق زنان در اسلام برشمرده و بیان کرد: اسلام این حق را در مقابل تفکر جاهلیت که دختران خود را زندهبهگور میکردند، مطرح کرده و پیامبر اسلام(ص) با جدیت تمام در مقابل این عمل ناشایست ایستاد. خداوند در قرآن کریم کسانی را که به زنان با ایمان و عفیفه تهمت میزنند در دنیا و آخرت ملعون و محروم از رحمت خطاب کرده و آنان را مستحق عذابی بزرگ دانسته که این آیه نیز نشاندهنده آن بوده که همانگونه که حرمت مرد در جامعه باید حفظ شود، حرمت زن نیز باید مورد توجه و حفاظت باشد.
قرآن کریم حرمت اجتماعی را برای زن و مرد مساوی میداند
وی مطرح کرد: در امور اخلاقی و مشارکتهای اجتماعی نیز قرآن کریم حرمت اجتماعی و حق مشارکت در امور اجتماعی را برای زن و مرد مساوی میداند و در آیات قرآن هرگاه در آیهای فضیلتی مطرح بوده، زن و مرد در کنار هم ذکر شده و خداوند تفاوتی میان این دو قائل نیست. موضوع حجاب، خود دلیل بر نگاه اجتماعی اسلام به زن بوده؛ زیرا زن در منزل و در مقابل محارم خود نیازمند پوشش نیست و اینکه اسلام حجاب را برای او قرار داده نشاندهنده آن است که اسلام زن را در اجتماع نقشآفرین دانسته و بهوسیله حجاب به دنبال آن بوده تا حرمت زن حفظ و حراست شود؛ بنابراین برای او حجاب را واجب کرده است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: با همین نگاه در سالهای پس از انقلاب، بانوان در رشتههای مختلف دانشگاهی و حوزوی و در رشتههای تخصصی مانند انرژی هستهای و نانوتکنولوژی و در زمینه اختراعات و اکتشافات، به توفیقات فراوانی دست یافتهاند که این نتیجه نگاه ویژه اسلام ناب به مقام والای زن مسلمان است. قرآن کریم در الگو نشان دادن به مردم نیز زن و مرد را بهصورت یکسان مطرح کرده یکجا میفرماید «واذکر فی الکتاب ابراهیم» و در جای دیگر میفرماید «واذکر فی الکتاب مریم» یعنی حضرت ابراهیم (ع) و در آیه دیگر، حضرت مریم(س) بهعنوان الگوی برتر معرفی کرده است.
قاضیعسکر تبیین کرد: حق نظارت در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز برای مرد و زن بهصورت برابر مورد توجه اسلام بوده تا بهوسیله هر دو از خطراتی که جامعه را تهدید میکند جلوگیری شود. قرآن میفرماید: وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
زن مدیر داخلی خانه است
وی با بیان آیه «اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ» و تفاسیر ناصحیحی که بعضاً از این آیه صورت میگیرد، بیان کرد: تکیهگاه بودن مرد برای زن، نشاندهنده هیچگونه برتری مرد بر زن نیست و نقش زن در همسرداری، تربیت فرزند و امور اجتماعی نشاندهنده همگام بودن مسئولیتهای اجتماعی زن و مرد بوده؛ بنابراین این آیه فقط برای تنظیم و مدیریت صحیح زندگی خانوادگی است تا از اختلافات جلوگیری شود. درباره بانوان تعبیر المرئه راعیه لبیت زوجها آمده که به تعبیر امروزی یعنی زن مدیر داخلی خانه است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تأکید کرد: اکنون باید بدون هراس و با توجه به نگاه اسلام، برخی نقشها و مسئولیتهای مهم کشور را به بانوان واگذار کنیم تا بانوان مسلمان بتوانند با خودباوری، زمینهساز تحول در جامعه باشند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/