دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ابوالفضل میرزاپور درباره «ایده تا تولید» مطرح کرد؛

محدودیت بودجه مانع از تنوع ژانر در سینما می‌شود/ روایتی از آدم‌های پس از جنگ در «اردوگاه ذهن»

فیلمساز حاضر در طرح «ایده تا تولید» از محدودیت بودجه به عنوان مانعی برای تنوع ژانر در سینما می‌شود.
کد خبر : 659191
میرزاپور



به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اولین اردوی منطقه‌ای فیلمسازی «ایده تا تولید» به میزبانی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در بوشهر از شنبه ۲۴ اردیبهشت آغاز شده و تا جمعه سی ام اردیبشهت ادامه خواهد داشت


این برنامه با دعوت از ۱۵ فیلمساز فیلم کوتاه و زیر نظر مهدی جعفری، ارسلان امیری و عادل تبریزی برگزار می‌شود.


در این اردوی تخصصی که با محوریت سه ژانر فعالیت خواهد کرد، مهدی جعفری در ژانر «جنگی و دفاع مقدس»، ارسلان امیری در ژانر «وحشت و رازآلود» و عادل تبریزی در ژانر «کمدی-فانتزی»، فیلمسازان شرکت‌کننده را به شکل کارگاهی هدایت خواهند کرد تا ایده‌ها و طرح‌های این ۱۵ فیلمساز مورد بررسی و کار تخصصی قرار گرفته و به فیلمنامه کوتاه تبدیل شوند.


در پایان این فیلمسازان در گروه‌های ۵ نفره اقدام به ساخت فیلم‌های کوتاه از ۳ فیلمنامه به‌دست آمده، خواهند کرد.انجمن سینمای جوانان ایران از تولید این سه فیلم کوتاه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای هر فیلم، حمایت مالی می‌کند.


این اردو با حضور نماینده‌های ۶ استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد برپا می‌شود و ۱۵ فیلمساز شرکت‌کننده در این کارگاه تخصصی از شهرهای بوشهر، برازجان، تنگستان، اهواز، آبادان، دزفول، شیراز، آباده، یاسوج، بندرعباس و زاهدان، دعوت شده‌اند.


در همین ارتباط، ابوالفضل میرزاپور سینماگر جوان که با طرح «اردوگاه ذهن» در این اردو حضور دارد،‌ درباره تجربه حضور در این رویداد گفت: واقعیت این است که شخصا انتظار نداشتم حضور در این رویداد تا این اندازه بتواند برای من مفید باشد و به من چیزی اضافه کند. پیش از این من ۵، ۶ فیلم با همکاری دوستان مختلفم، کار کرده بودم اما وقتی به این اردو آمدم این سعادت را داشتم که در گروه استاد مهدی جعفری باشم و ریتم و شکل حرفه‌ای کار را طی همان دو روز اول از ایشان یاد گرفتم.


وی درباره تمرکز این دوره بر روی «ژانر» هم افزود: من فکر می‌کنم فیلم کوتاه برای خودش یک ژانر است و تولیدات این حوزه را خیلی نمی‌توان ژانربندی کرد. فکر می‌کنم فیلمسازانی که فیلم کوتاه می‌سازند، ذاتا به دنبال تجربه کردن هستند و می‌خواهند یاد بگیرند که فیلم بسازند. من پیش‌تر فیلم دفاع مقدسی کار کرده بود و تجربه ژانر وحشت هم داشتم اما در کل به‌دنبال آزمون و خطا هستم.


میرزاپور درباره غفلت از تنوع ژانر در سینمای بلند و کوتاه گفت: هم در حوزه فیلم کوتاه و هم در فیلم بلند مهمترین دلیل این غفلت، بحث بودجه است. وقتی با اکثر بچه‌ها صحبت می‌کنیم،‌ مشکل اصلی برای همه پول و هزیه است. ناخودآگاه فیلمنامه‌نویس و یا فیلمساز خودش را سانسور می‌کند و خودش را به یک خانه محدود می‌کند و اینگونه ژانر فیلم‌ها هم محدود می‌شود. درهای عرصه خلاقیت‌ به دلیل همان مسئله نبود بودجه معمولاً بسته می‌ماند.


این فیلمساز با اشاره به جزییات طرح خود با عنوان «اردوگاه ذهن» گفت: این طرح درباره آدم‌های بعد از جنگ است. ما معمولا آدم‌های دفاع مقدس را در حین جنگ دیده‌ایم اما طرح من درباره همین آدم‌های قهرمان است که حالا سال‌ها پس از جنگ، درگیر ‌آسیب‌های آن هستند و سختی‌های آن را متحمل می‌شوند.


انتهای پیام/۴۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب