دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1401 - 12:18

عموعابدینی: اختیار ایجاد رشته‌های جدید باید به دانشگاه‌ها داده شود

معاون آموزشی وزارت علوم مهارت‌محوری دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای تعداد زیادی از رشته‌ها در آینده شغلی نخواهد بود بنابراین باید رشته‌های جدید تعریف و اختیار این کار به دانشگاه‌ها داده شود.
کد خبر : 658697
عموعابديني



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم در مراسم تجلیل از اساتید نمونه آموزشی و ارتقاء یافته دانشگاه کاشان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری گفت: تمام مشکلات کشور و مسیر تحول را بایستی بر اساس این بیانیه برنامه‌ریزی کنیم.


وی با اینکه در این بیانیه ۷ محور اساسی، تاکید شده است که نخستین آن علم و فناوری است، افزود: توجه مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری موجب شده است که جمهوری اسلامی در این حوزه اقتدار ویژه‌ای داشته باشد.


معاون آموزشی وزارت علوم پیشرفت‌های علمی دانشگاه کاشان را درخور توجه و حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: دانشگاه کاشان امروز به برکت انقلاب اسلامی، شاهد هستیم که در تمامی عرصه‌های علم و فناوری فعال است و خوش می‌درخشد که این حاصل تلاش همه مجموعه دانشگاه و خیرین است.


عموعابدینی موفقیت‌های این دانشگاه و کسب رتبه یک تا هشت کشور را مرهون تلاش ارزشمند اساتید و یاوران علمی و مسئولان و بزرگان این شهر عنوان دانست و اظهار امیدواری کرد تا با مشارکت و تلاش هرچه بیشتر دانشگاه کاشان، در ردیف ۵ دانشگاه برتر قرار گیرد. ایران در حوزه تولیدات علمی توفیقات زیادی را کسب کرده است که با همت نخبگان حوزه علم و فناوری باید تلاش شود که رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کند.


وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری یکی از محورهای اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب را بحث تمدن‌سازی مطرح کرده‌اند، گفت: ما باید تمدن نوین اسلامی را که پایه‌های آن را ایجاد کردیم تحقق دهیم و یکی از مسائلی که در تحقق این تمدن نقش اساسی دارد و خواهد داشت دانشگاه است. همچنین حضرت امام (ره) فرمودند که «دانشگاه، منشا همه تحولات است»، در شرایط فعلی آیا دانشگاهی داریم که تمام شاخص‌های دانشگاه تمدن‌ساز را داشته باشد؟


معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه خیلی از محصولات را در حوزه‌های مختلف نانو، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی داریم صادر می‌کنیم، افزود: در شاخص‌های دانشگاه تمدن‌ساز گام‌هایی را برداشتیم اما کافی نیست و دانشگاه‌ها باید یک گام‌های جدیدی را برای مسیر تحول و گام دوم بردارند.


عموعابدینی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های تمدن‌ساز و دانشگاه‌های تراز انقلاب اسلامی شاخص‌هایی دارند، بیان کرد: دانشگاه‌ها، به چند نسل اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم شدند که اگر به عقبه ایران اسلامی برگردیم و جریان تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، خیلی از فناوری‌های کشورهای غربی از ایران به آن طرف رفته است. دانشگاه‌های ما می‌تواند دانایی‌محور و جامعه‌محور باشد و بر اسای شاخص‌های تولید، فناوری و نوآوری و خلاقیت باشد.


وی با بیان اینکه مسیری که برای حوزه آموزش و تحول آموزش در نظام جمهوری اسلامی قرار دادیم طرح تحولی است که دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، افزود: باید اساتید علاوه‌بر بیانیه گام دوم انقلاب، طرح تحول را مورد توجه قرار دهند تا با کمک دانشگاهیان بتوانیم در مسیر تحول دانشگاه تمدن ساز قرار گیریم.


این مقام مسئول مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مهم است دانشجویی که دانش‌آموخته می‌شود مشکل اشغال نداشته باشد. تعداد بسیاری زیادی از رشته‌ها در آینده دیگر شغل برای این‌ها نخواهد بود باید رشته‌های جدید تعریف شود و اختیار به دانشگاه‌ها داده شود تا رشته‌هایی که کاربردی و شغل برای آن‌ها نیست حذف و به‌جای آن رشته‌های جدید ایجاد شود.


معاون آموزشی وزارت علوم به طرح استادمحوری اشاره کرد و افزود: بر پایه مصوبه شورای استعدادهای درخشان دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی که در المپیادها مدال طلا کسب می‌کنند، می‌توانند با گرفتن دیپلم بدون کنکور وارد دانشگاه شده و تا اخذ مدرک دکتری به‌صورت مستقیم و استادمحور ادامه تحصیل دهند و همزمان نیز حقوق دریافت کنند.


عموعابدینی، حرکت و سمت‌وسوی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین و نیازهای جامعه را وظیفه دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بر اساس پتانسیل و ظرفیت‌های منطقه بتوانند نیازهای جامعه خود را برطرف سازند.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب