دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1401 - 16:39
صادقی در گرامیداشت روز جهانی ماما عنوان کرد؛

«مدرسه قابلگی»، نخستین خاستگاه تربیت ماما در ایران

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان قدمت رشته مامایی را در ایران مربوط به ۸۰ سال قبل و همزمان با آغاز کار «مدرسه قابلگی» دانست.
کد خبر : 657690
ماما

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اصفهان، نرگس صادقی در جمع دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با گرامیداشت روز جهانی ماما، قدمت این رشته را در ایران مربوط به ۸۰ سال قبل و همزمان با آغاز کار «مدرسه قابلگی» عنوان کرد.


وی با تبریک روز ماما درباره قدمت این رشته گفت: مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم یافته و امروزه به حرفه و حرکتی عالمانه همراه با دانش و تخصص تبدیل شده است که ارائه خدمات مربوط به این رشته با کیفیت بالا و تلاش در راستای بهبود مستمر آن، عاملی بسیار مهم در کاهش مرگ و میر مادران به شمار می‌رود.




بیشتر بخوانید:


روایت قُلی که بی‌خبر و غیرمترقبه به دنیا آمد




رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان عنوان کرد: نخستین آموزشگاه مامایی به نام «مدرسه قابلگی» با ۱۰ شاگرد، سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان(زنان) سابق شهر تهران راه‌اندازی شد که پس از گذشت ۱۰ سال، نخستین آموزشگاه عالی مامایی، سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرکی معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد.


«مدرسه قابلگی»، نخستین خاستگاه تربیت ماما در ایران



عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی واحد اصفهان تأکید کرد: حرفه مامایی به‌رغم تأکید سازمان بهداشت جهانی هر روز در کشور ما کمرنگ‌تر می‌شود و این روز فرصتی مناسب است تا با نگاهی دوباره به این حرفه مقدس در نظام سلامت کشور در راستای جلب توجه مردم و مسئولان به اهمیت این حرفه و جایگاه آن در ارتقای سلامت خانواده و تأمین سلامت جامعه و ساختن بستری مناسب برای ترسیم آینده این رشته فراهم شود.


صادقی با بیان اینکه ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و کل جامعه دارد، افزود: زایمان یک تجربه حساس و مهیج برای هر زن است که با هیچ فرآیند دیگری قابل قیاس نیست و مادر باید قبل و در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان باشد و توجه داشته باشیم که همه این مراقبت‌ها برای تولدی سالم و طبیعی و داشتن جامعه‌ای با کمترین میزان مرگ و میر و ضایعات و نواقص جسمی است.


در پایان این مراسم از دانش‌آموختگان رشته مامایی واحد اصفهان با اهدای گل و لوح یادبود تجلیل شد.


انتهای پیام/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته