پژوهشهای کاربردی حلقه اتصال دانشگاه، صنعت و جامعه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از همدان، ابوالفضل یداللهی اصلان در مراسم گرامیداشت مقام شامخ معلم و استاد که در سالن شهید عباسپور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد با گرامیداشت یاد علامه شهید مرتضی مطهری و شهدای عرصه علم، دانش و آگاهی، استادان و معلمان را الگو و اسوه جامعه معرفی کرد که موجب ارتقای جامعه انسانی از خاک تا افلاک میشوند.
بیشتر بخوانید:
تجلیل از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو
وی افزود: معلم هر لحظه از عمر پربار خویش را برای تربیت نسل و انسانها سپری میکند و مانند چراغی فروزان راه را برای بشریت روشن میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تاکنون ابراز کرد: نیازهای امروز جامعه نسبت به دهههای قبل و زمان راهاندازی دانشگاه تغییر پیدا کرده و به همین دلیل ضرورت تغییر در جهتگیریهای ما نیز بدیهی است.
این مسئول دانشگاهی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در بدو تأسیس با مأموریت جلوگیری از خروج سرمایههای مادی و معنوی این مرز و بوم شکل گرفت؛ بنابراین رویکرد توسعه کمی به عنوان یک مسئله استراتژیک در دستور کار مسئولان دانشگاه بود بهنحویکه در تمام استانها و شهرهای کشور شعب این دانشگاه راهاندازی شد.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ضرورت مسئلهمحوری دانشگاه و وجود پژوهشهای کاربردی که حلقه اتصال دانشگاه، صنعت و جامعه در شرایط کنونی است را یادآور شد و مطرح کرد: دانشگاه موظف به حضور در جامعه و برطرف کننده نیازهای اساسی مردم بوده و موظف است از طریق آیندهپژوهی دقیق و علمی، وظایف خود را در بالاترین شکل ممکن به منصه ظهور برساند.
یداللهیاصلان به سیاستهای غلط کاهش جمعیت در دهههای پیشین اشاره کرد و ادامه داد: در کنار سیاست اشتباه در زمینه کاهش جمعیت، افزایش بیضابطه بنگاههای بدون استاندارد و شاخصهای علمی در مجموعه جامعه نیز باعث شد که بخشی از مخاطبان دانشگاه یعنی دانشجویان را از دست بدهیم و با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه شویم، این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی مجموعهای بسیار عظیم از زیرساختها و منابع انسانی نخبه است.
وی فاصله گرفتن جامعه از مدرکگرایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت دانشجویی و محدودشدن منابع درآمدی دانشگاه دانست و گفت: در کنار این موارد، افزایش فوقالعاده هزینهها نیز مزید بر علت بوده و این درحالی است که دانشگاه از زیرساختهای فوقالعادهای بهره میبرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دقیقاً منطبق بر مسائل کشور طراحی و تدوین شده است بهنحویکه با استفاده از چرخشهای دقیق و علمی در پنج محور اصلی، زمینه را برای تغییر رسالت دانشگاه از آموزش صرف به سمت یک مرکز آموزشی و مهارتآفرین آماده کند.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان افزود: آموزش مهارت به دانشجویان، فاصله گرفتن از مقاله نویسی صرف و حرکت به سمت پژوهشهای کاربردی و همجوار کردن دانشگاه، صنعت و جامعه از جمله مهمترین محورهای سند تحول و تعالی به شمار میآید.
یداللهی اصلان با اشاره به بیانیه نقش آفرینی دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی اظهار کرد: این بیانیه هشت صفحه ناظر به آسیبهایی است که با ظهور ویروس کرونا در جامعه و دانشگاه جاری شد با توجه به فاصلهگرفتن دانشجویان به مدت دو سال از آموزش حضوری، فرهنگ دانشجویی که از طریق نسلهای مختلف دانشجویان به یکدیگر منتقل میشد، دچار شکاف شده است و نقش استادان در مخاطبشناسی و ایجاد خوراک مناسبی فرهنگی مورد تأکید قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: شرایط امروز دانشگاه آزاد اسلامی به گونهای است که ضرورت دارد تمام ظرفیتهای دانشگاه بهویژه استادان ارجمند با هماهنگی و وفاق برای رفع مسائل گام بردارند و تقسیمبندیهای کذایی و تیم و دسته و گروه هیچ معنایی ندارد.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/