دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1401 - 10:45

حسن‌زاده: توسعه دانش‌بنیان با تأکیدبر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک محقق می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: توسعه دانش‌بنیان با اشتراک‌گذاری بی‌پایان دانش، تأکید بر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک، ارتباط بین‌صنعتی و جهانی شدن توسعه به‌وجود می‌آید.
کد خبر : 656356
محمد حسن‌زاده

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هفتادوسومین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان «تبیین محورهای نوین توسعه دانش‌بنیان» با مدیریت علمی محمدجعفر صدیق، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و همچنین با سخنرانی مهران کشتکار، عضو هیئت علمی و رئیس گروه علمی مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی و محمد حسن‌زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب‌نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی به‌صورت مجازی برگزار شد.


در این جلسه محمد حسن‌زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: توسعه یک تحول، اجتماعی و جمعی است به‌گونه‌ای که انسان‌ها بتوانند قابلیت‌های انسانی خود را به‌منصه ظهور برسانند. بنابراین توسعه؛ ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی را در بر می‌گیرد. از آنجایی‌که توسعه یک امر جمعی است بنابراین نباید نگاه فردمحور، گروه‌محور و یا حتی مکان‌محور داشته باشیم.


معاون پژوهش و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تحولات در زیر ساخت‌های توسعه به توسعه در عصر کشاورزی، توسعه در عصر صنعتی، توسعه در عصر پساصنعتی و توسعه در هزاره دانش گفت: با شکل‌گیری و توسعه دانش‌بنیان ویژگی‌هایی از قبیل رشد سرمایه‌گذاری و صنایع‌های تک، اشتراک‌گذاری بی‌پایان دانش، تأکید بر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک، ارتباط بین‌صنعتی و جهانی شدن توسعه به‌وجود می‌آید. همچنین به نمونه‌ای از نقشه راه تحول دیجیتال و تسهیل‌گرهای تحول دیجیتال اشاره کرد.


در ادامه نشست مهران کشتکار، رئیس گروه علمی مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی در ابتدا به سه مرحله برای رسیدن به آینده روشن و افتخارآمیز تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: تلاش فراوان برای پر کردن فاصله کنونی با خطوط مقدم علم جهانی و عبور از مرزهای دانش‌جهانی و عرضه کشفیات نوین علمی به جامعه بشری و نیز بنا کردن تمدن نوین اسلامی بر پایه علم نافع از مراحل رسیدن به آینده روشن است.


وی افزود: اندیشه پسامدرن به سه مکتب تقسیم می‌شود، پسامدرنیسم به مثابه رد و طرد مدرنیسم، یعنی عقلانیت، اقتدار و فناوری علم که در مدرنیسم این مقولات تا حد زیادی مترادف با غربی شدن است اما از دیدگاه پسامدرنیسم، به‌منزله رد و طرد غربی شدن است. دومین مکتب پسامدرنیسم به‌مثابه بازشناسی حرمت سنت و در آخر پسامدرنیسم به‌منزله ظهور ارزش‌های نو و سبک‌های جدید زندگی است.


رئیس گروه علمی مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی بیان کرد: دانش شامل حقایق و باورها، رویکردها و مفاهیم، قضاوت‌ها و انتظارات و روش دانستن چگونگی است که در اختیار انسان و سازمان‌های فعال قرار دارد و برای دریافت، بازشناسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، ساخت، تصمیم‌گیری و نظارت و نیز به‌روزرسانی اطلاعات مثل اقدام‌های کم‌وبیش هوشمندانه به‌کار گرفته می‌شود.


لازم به ذکر است، این مرکز با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به‌دنبال فراهم ساختن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحب‌نظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و دریافت دیدگاه‌های متنوع صاحب‌نظران است.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب