حاتمیکیا: فرش قرمز برای من حرام است/ مریلا زارعی: مطمئن بودم حاج حیدر، پرویز پرستویی است
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه حاتمیکیا عنوان کرد: «امیدوارم در فیلم «بادیگارد» همه وظایف خود را درست انجام داده باشیم و اتفاقی که افتاده همانی باشد که باید انجام میدادیم اما «بادیگارد» را نقطه عطفی در کارنامه خود نمیدانم. این هجدهمین فیلم من است و همچنان روال عادی خودم را طی میکنم و مثل همین نظام و انقلاب مسیر من هم رو به تکامل بوده است.»
وی افزود: «این جشنواره برایم حال جشنواره سال ۶۵ را دارد که نخستین فیلمم در آن اکران میشد و با عملیات کربلای پنج همزمان شده بود. در آن زمان افرادی در عملیات و در حال جنگ بودند و من از اینکه در تهران و در جشنواره بودم خجالت میکشیدم. امسال هم همان حال را دارم؛ من اینجا هستم و دوستان مستندسازم به سوریه رفتهاند.»
کارن یک ذره از فیلم فاصله بگیر!
کارن همایونفر آهنگساز «بادیگارد» گفت: «من سابقه همکاری زیادی با ابراهیم حاتمیکیا داشتم، اما در مورد فیلم «بادیگارد» همین نکته کافی است که بگویم در هنگام آهنگسازی این اثر به قدری غرق فیلم بودم که حاتمیکیا به من میگفت: «کارن یک ذره از فیلم فاصله بگیر». من خیلی سعی کردم به حرف او گوش کنم اما این عشق تا آخرین لحظه آهنگسازی حفظ شد و من از ساخت موسیقی این کار بسیار راضیام.»
بعد از تجربه شیرین «آژانس شیشهای» اتفاق بسیار بزرگی بود
پرویز پرستویی در مورد حضورش در فیلم سینمایی «بادیگارد» توضیح داد: «بعد از چند کاری که از حاتمیکیا در سینما دیدیم و من در آنها غیبت داشتم، حضور در فیلم «بادیگارد» بعد از تجربه شیرین «آژانس شیشهای» اتفاق بسیار بزرگی بود و این باعث خوشحالی من است که توانستم در این خاطره جدید و تجربه بزرگ حضور داشته باشم.»
شیلا خداداد انتخاب بعدی ما بود
مریلا زارعی که در این فیلم علاوه بر ایفای نقش، بازیگردانی را نیز بر عهده داشت، گفت: «برای یک بازیگر فرصت بسیار مغتنمی است که در چنین گروهی حضور داشته باشد. به هر حال این چهارمین همکاری من با ابراهیم حاتمیکیا است که این بار برایم تجربه بسیار مهمتری شد، اینکه ایشان این بار مسئولیت سنگینتری را بر دوش من گذاشت که کار را برای من سخت کرد.»
وی افزود: «طی سه چهار ماهی که درگیر این کار بودیم اتفاقات ویژهای برای من افتاد که چه بسا نگاهم را نسبت به حرفهام نیز تغییر داد. ضمن اینکه این فضا در کنار حضور بازیگر بزرگی چون پرویز پرستویی و استفاده از تجربیات ابراهیم حاتمیکیا و جذابیتی که در نگاه سینمایی او وجود دارد، برای من بسیار مهم است. همچنین در دو دههای که در سینما و با کارگردانهای مختلفی کار کردهام و خودم را به بعضی از آنها مدیون میدانم و بیشتر از اینکه برایم نقشی که برایشان بازی می کنم مهم باشد، میزان تجربهای است که از این عزیزان یاد میگیرم.»
زارعی درباره انتخاب بازیگران در این اثر سینمایی نیز بیان کرد: «بحث انتخاب بازیگرها قصهای طولانی است، اما آنچه که در فیلم دیده میشود، حاصل یک گفتوگو و گفتوشنودی است که با ابراهیم حاتمیکیا اتفاق میافتاد.»
وی درباره انتخاب شیلا خداداد در این فیلم نیز اظهار کرد: «شیلا خداداد حدود سه سال در سینما نبود و برای این فیلم ویژگیهایی که مد نظر آقای حاتمیکیا بود، از جمله تیپ ظاهری و تیپ شخصیتی، ویژگیهای ظاهری، لحن و صدای بازیگر در او وجود داشت. همچنین سادگی و صداقتی که باید در چشمهای این نقش دیده میشد را هم داشت.»
وی ادامه داد: «من معتقدم گاهی با انتخاب یک بازیگر، کارگردان برای حضور او ریسک میکند. البته برای این نقش در ابتدا فرد دیگری انتخاب شده بود که به دلیل فشردگی برنامه نتوانست در کار حاضر شود و خانم خداداد انتخاب بعدی ما بود.»
زارعی همچنین عنوان کرد: «وقتی فیلمنامه را خواندم، مطمئن بودم که حاج حیدر، پرویز پرستویی است. در همان زمان به آقای حاتمیکیا گفتم که اگر به هر دلیلی آقای پرستویی نتوانند با این پروژه همکاری کنند، بهتر این است که فیلم ساخته نشود، چون فرد دیگری را نداریم که بتواند این نقش را مانند پرستویی بازی کند.»
پژمان لشکریپور نیز عنوان کرد: «بعد از پروژه فیلم «چ» افتخار خدمتگزاری در کنار ابراهیم حاتمیکیا را داشتم و میدانستم که او چند طرح آماده برای ساخت یک اثر سینمایی دیگر دارد که مدتها روی این طرحها کار کرده بود، اما وقتی فیلمنامه «بادیگارد» را خواندم اصرار کردم که باید این فیلم تولید شود. نتیجه این شد که آقای حاتمیکیا به فکر ساخت این اثر افتاد. البته در اینجا لازم می دانم از سازمان فرهنگی رسانهای اوج تشکر ویژهای داشته باشم که از ابتدای تولید پروژه تا به امروز پای کار بود.»
سه ماه حاتمیکیایی!
حاتمیکیا در ادامه به توضیح روند کار پرداخت و گفت: «فیلمبرداری این فیلم سه ماه طول کشید. البته وقتی میگویم سه ماه، منظورم سه ماه حاتمیکیایی است که فشار زیادی روی همه عوامل بوده است و اصرار زیادی داشتم که همه صحنههای اکشن را دربیاوریم. به همین دلیل فشار زیادی روی محمود کلاری بود که زیر باران و در حین رانندگی فیلمبرداری کند، روی پرویز پرستویی فشار زیادی بود و هنوز هم بابت آسیبهایی که در جریان فیلم داشته، تحت درمان و فیزیوتراپی است.»
فیلمهای ما آپارتمانی شدهاند
حاتمی کیا ادامه داد: «شاید در ظاهر خیلی مشخص نباشد، اما مجموعه حرکتهای اکشن به همراه فیلمبرداری و صدابرداری و جلوههای ویژه بود که این فیلم را به نتیجه رساند. متاسفانه کمبودهای مالی سینمای ما را به سمت آپارتمانی شدن برده است. فیلمهای ما آپارتمانی شدهاند و جنس آپارتمانی آنها هم تنبل و ساده شده، من تلاشم را کردهام که از اکشن در فیلم استفاده درستی داشته باشم و فضای دیگری را به وجود بیاورم.»
سازمان انرژی اتمی اسپانسر نیست
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان انرژی اتمی حمایتهای مالی از فیلم داشته، اظهار کرد: «سازمان انرژی اتمی لطف زیادی داشتند و به ما اجازه دادند صحنهای را در آنجا فیلمبرداری کنیم، اما اسپانسر کار نیستند و ما حتی بنزهایی که در فیلم داشتیم را اجاره کردیم و برای هر کدام از آنها روزی ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم.»
مدتها بود که پرویز را نداشتم
کارگردان «بادیگارد» همچنین در مورد همکاری مجدد با پرویز پرستویی اظهار کرد: «مدتها بود که پرویز را نداشتم و واقعیت این است که میخواستم این نسبتها دوباره شکل بگیرد و باهم کار کنیم.»
در ادامه حاتمیکیا در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم نقدی به دولت تدبیر و امید دارد، تاکید کرد: «من همیشه بحث کلی دارم و درباره دوران معاصر صحبت میکنم و با اینکه شاید حدس میزدم چنین تعبیری ممکن است صورت بگیرد، اما فکر میکنم ظرفیتها در دوستان به قدری بالا است که چنین تفکری شکل نگیرد.»
ربطی به این دولت و آن دولت ندارد
وی تصریح کرد: «من در این فیلم به شکل اخص حرفی نزدم و نقد شخصیت، منش سیاسی که برایم بسیار مهم است، لزوما ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.»
حاتمی کیا همچنین در پاسخ به پرسشی در باره حاضر نشدن بر روی فرش قرمز و اینکه یکی از سایتها خبری زده بود مبنی بر اینکه حاتمیکیا گفته این برنامهها را قبول ندارد و روی فرش قرمز هم حاضر نمیشود، توضیح داد: «اصلا چنین حرفی را نزدم و منتشر کردن چنین صحبتهایی تنها بیاخلاقی و بیانصافی از سوی یک سایت بود و من اصلا نمیدانم از کجا به وجود آمده است.»
فرش قرمز مثل کراوات است
وی افزود: «در حالت کلی حال و هوای فرش قرمز و فضاهای اینچنینی را ندارم و حتی خجالت میکشم. مطمئنم پرویز هم همین حال را دارد. به همین خاطر از دوستان اجازه گرفتم که در مراسم فرش قرمز حضور پیدا نکنم. این قضیه مثل کراوات است که برای بعضیها مسالهای ندارد اما برای بعضی حرام است. فرش قرمز هم برای من در شرایط فعلی حرام است.»
وقتی کت و شلوار میپوشم نامتعادل میشوم
پرستویی نیز در ادامه صحبتهای حاتمیکیا گفت: «دوستان مدتی است که تصمیم میگیرند مراسمی با این شکل برگزار کنند که در نوع خود قابل احترام است، اما روحیه بنده این بوده که وقتی کت و شلوار میپوشم یک ذره نامتعادل میشوم و وقتی به این مراسم نیز پا میگذارم، در این میزانسن تعادل خود را از دست میدهم وگرنه قصد من هیچ بیحرمتی به برگزارکنندگان نیست، اما میبینید شیطنتهایی وجود دارد که برخی از دوستان از آن لذت میبرند.»
وی افزود: «من حسن نیت برگزارکنندگان مراسم فرش قرمز را میفهمم که می خواهند فضا را کمی دلنشین کنند، ولی ماجرا این است که من تمایلی به این کار ندارم. اگر در موقعیت قرار میگرفتم در مراسم حضور پیدا میکردم اما به طور کلی من این مراسم را دوست ندارم.»
یک چیزهایی به ما نمیآید
حاتمی کیا نیز ادامه داد: «بهروز غریبپور برای من فرد بسیار محترمی است که دوست دارد این جشنواره به آبرومندانهترین شکل ممکن برگزار شود، باید بگویم بنده اصلا قصد بیاحترامی ندارم اما بر این باورم که یک چیزهایی به ما نمیآید.»
در ادامه پرستویی در باره صحنهای از فیلم که مداوای حیدر توسط همسر و دخترانش است و در هنگام اکران فیلم موجب خنده تماشاگران شده بود، اظهار کرد: «من هم اعتقاد دارم تماشاگر میخندد. فکر میکنم لازم است آقای حاتمیکیا تجدید نظری در این صحنه داشته باشد.»
چرا برخی از منتقدان اینقدر مریض هستند؟!
حاتمیکیا نیز از رفتار برخی از منتقدان انتقاد کرد و با طرح این پرسش از عزیزالله حاجی مشهدی گفت که «چرا برخی از منتقدان این قدر مریض هستند؟» حاجیمشهدی نیز در پاسخ به حاتمیکیا گفت: «یک منتقد سالم پیش از هر چیز باید بداند تعریف نقد چیست و هم باید بداند که همیار هنرمند است، آن وقت شما هیچ بیماری و اعوجاجی را در او نخواهید دید.»
حاجی مشهدی همچنین در پایان گفت: «حاتمیکیا به صورت خودجوش اعتقاد دارد که همه فیلمها سفارشی هستند یعنی برخی از فیلمها به سفارش تهیهکننده و برخی از فیلمها نیز به سفارش فیلمساز هستند، این فیلم سفارش شخص حاتمیکیا و همراه با تحقیق است؛ عنصری که این روزها در سینمای ایران گم شده است و حاتمی کیا با کارگردانی منسجم و اجرای درست، اثری قابل قبولی را به مخاطب ارائه داده است.»
انتهای پیام/