دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهوش وقاری در گفت‌وگو با آنا:

«جناب عالی» دغدغه نسل جوان و خانواده‌ها را منعکس می‌کند/ ماجرای تعویض نقش با گیتی معینی چه بود؟

مهوش وقاری از بازگشت به دنیای بازیگری پس از پنج سال و نقش‌آفرینی خود در سریال «جناب عالی» می‌گوید.
کد خبر : 656124
مهوش وقاری

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ مهوش وقاری بازیگر سنیما و تلویزیون که چند سالی بود به خاطر مراقبت از همسرش زنده یاد محسن قاضی مرادی بازیگر فقید کشورمان از دنیا بازیگری دور بود اخیرا با حضور در سریال «جناب عالی» به دنیا تصویر بازگشته است. این مجموعه به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی که پیش از این قرار بود در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون برود، این روزها بدون نیاز به اشتراک و به‌صورت رایگان روزهای فرد ساعت 16 از سامانه تلوبیون پلاس منتشر می‌شود.


وقاری که در این مجموعه نقش مادر «امیرعلی» با بازی امیرحسین رستمی را به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره چگونگی پیوستن به این پروژه اظهار کرد: من تا پیش از این سریال عادل تبریزی را نمی‌شناختم. همچنین حدود پنج سال بود که کار نکرده بودم اما زمانی که این اثر پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندم، از قصه خوشم آمد و قبول کردم در این کار حضور داشته باشم.


فیلمنامه کاملی که در اختیار بازیگران بود


وی اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این سریال این بود که ما پیش از شروع کار فیلمنامه کامل را داشتیم و از نظر من داشتن آن یک قوت قلبی به بازیگر می‌دهد. اگر فیلمنامه کامل در اختیار منِ بازیگر قرار بگیرد روی بسیاری از مسایل احاطه پیدا می‌کنم‌ چراکه بارها اتفاق افتاده است که بازیگر بر اساس چند قسمت از فیلمنامه، پیشنهاد حضور در اثری را پذیرفته اما در میانه راه متوجه می‌شود که اگر از ابتدا یکسری اتفاقات برای نقشش رخ می‌داد، بهتر بود پس من ترجیح می‌دهم از ابتدا فیلمنامه کامل را داشته باشم.


این بازیگر با بیان اینکه چون ۵ سال از بازیگری دور بوده برای حضور در این سریال اضطراب داشته است، گفت: همیشه دوست داشتم بازیگری را با کارگردانی از سر بگیرم که بتوانم‌ با او کنار بیایم چراکه در دو سال اخیر به واسطه کارهایی که به من پیشنهاد شده است، با کسی روبه‌رو شدم که نمی‌دانستم رزومه‌شان چیست. از سوی دیگر کمتر برخورد حرفه‌ای دیدم متاسفانه در همین دو سال زمانی که وارد دفتر برخی از فیلمسازان شدم، دوربینی همراه من می‌شد، بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشم تا شاید توانایی بازیگری من را بسنجند. این اتفاق بارها و بارها رخ داد.


وقاری افزود: اما زمانی که وارد دفتر عوامل سازنده «جناب عالی» شدم، احساس امنیت کردم حتی در برخورد با عادل تبریزی و دیگر دوستان به این نتیجه رسیدم جایی که در آن حضور پیدا کردم، به دنبال بازیگر برای کار هستند. همچنین از آنجاکه هنرمند یک رسالتی دارد و این کار نیز مجموعا یک رسالت دارد که آن‌ هم توجه به معضل بیکاری جوانان‌ است پس ترغیب شدم در این اثر حضور پیدا کنم.


«جناب عالی» دغدغه نسل جوان و خانواده‌ها را منعکس می‌کند/ ماجرای تعویض نقش با گیتی معینی چه بود؟


وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود نقش مادر بیتا سحرخیز یعنی «نازنین» را ایفا کند، عنوان کرد: نقش من و گیتی معینی بعدها جابه‌جا شد یعنی روزی که برای تست لباس رفتم عوامل به من گفتند که اگر مشکلی ندارم نقش مادر «امیرعلی» را ایفا کنم و گیتی معینی نقش مادر «نازنین» را بازی کند البته با گیتی معینی نیز صحبت شده و موافقت کرده بود که در نهایت این اتفاق رخ داد. من نقش مادر خانواده‌ای را ایفا کردم که همه آن‌ها ادعا داشتند خیلی زرنگ هستند اما می‌توان آن‌ها را افرادی ساده‌ برشمرد که دغدغه‌های متفاوتی نیز دارند. خانواده «امیرعلی» پس از آن‌که پسرشان وزیر می‌شود نگران این هستند که مشکلی برایش پیش نیاید و استیضاح نشود.


وقاری گفت: این سریال حرفِ دل یک مادر و خانواده دلسوز است یعنی مهم نیست که فرزند آن‌ها در چه موقعیت متفاوتی قرار دارد بلکه برایشان مهم این است که آسیب نبیند و آسیب نزند. این ویژگی برایم بسیار جالب بود.


بازیگر «جناب عالی» با بیان اینکه این سریال دست روی موضوع خاصی گذاشته و کارگردان به نوعی با به تصویر کشیدن آن روی یک شمشیر دولبه حرکت کرده است، مطرح کرد: از ابتدا به این مساله آگاه بودیم که این اثر ممکن است از تلویزیون روی آنتن نرود و یا حتی اصلا پخش نشود چراکه «جناب عالی» کمدی سیاسی است و شوخی کردن با سیستم اداری کشور باعث نگرانی‌هایی می‌شود.




بیشتر بخوانید:


دلخوری همسر «پولادتن» از عوامل «هیولا»


وداع با بازیگر توانمند نقش‌های فرعی


بازیگری در تلویزیون دچار آشفتگی است




تجربه همکاری با آذری و رستمی


وقاری درباره همکاری با منوچهر آذری در این پروژه تصریح کرد: خیلی سال پیش من در یک کار طولانی با ایشان همبازی بودم اما برای همبازی شدن مجدد با ایشان در «جناب عالی» ترس داشتم چراکه آن زمان نوع بازی ایشان بسیار با ما تفاوت داشت و در این پروژه احساس کردم چون سبک بازی ما متفاوت است ممکن است لطمه‌ای به کار وارد شود اما عادل تبریزی در کنترل بازی بازیگران بسیار خوب ظاهر و باعث شد همه ما به اصطلاح به یک معدل در نقش‌هایی که باید ایفا می‌کردیم، برسیم.


وی با اشاره به اینکه با امیرحسین رستمی نیز پیش از این سریال چند باری همبازی بوده است، اظهار کرد: من و ایشان در سریال «شمس‌العماره» هم نقش مادر و پسر را ایفا می‌کردیم و بسیاری از مخاطبان من را به عنوان مادر «شکور» می‌شناسند. علاوه بر آنکه کار با ایشان سخت نبود، یک قوت قلبی هم برای ما محسوب می‌شد. من ایشان را به نوعی فرزند خود می‌دانستم و فکر می‌کنم توانستم این نقش را برای مخاطب باورپذیر کنم.


کارگردانی که نگاه بالا به پایین نداشت


وقاری درباره همکاری با عادل تبریزی بیان کرد: راهنمایی‌های عادل تبریزی برای ایفای این نقش بسیار به‌جا بود. حتی در برخی موارد پیش آمد که عادل تبریزی برای ما بازی کرد تا آنچه را که در ذهن داشت، برایمان به نمایش بگذارد. ما پس از این اتفاق ایده‌هایمان را تلفیق می‌کردیم تا به نتیجه برسیم. همچنین انرژی و شور و هیجان ایشان به عنوان کارگردان سرتاسر کار پخش شده بود.گاهی مواقع در کارهایی که بازیگران پُرکار حضور دارند یک نگاه از بالا به پایین وجود دارد اما در این کار این اتفاق رخ نداد ضمن اینکه رهبری و هدایت کارگردان باعث شد همه به یک چشم دیده شوند، بازی‌ها به یک اندازه باشد و خواه‌ناخواه تفاوت قائل شدن بین بازیگران از بین برود.


وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد پلتفرم‌ها هنوز جای خود را میان مخاطبان باز نکرده‌اند، عنوان کرد: باوجود تبلیغاتی که برای سریال صورت گرفته شده است، هنوز عده‌ای نمی‌دانند این اثر از کدام پلتفرم در حال پخش است اما مخاطبان فعال فضای مجازی که برای من پیام گذاشته بودند، همه از این سریال استقبال و تماشای آن را به دیگران توصیه کردند و من یک مورد نظر منفی هم درباره این مجموعه نداشتم. این سریال مشکلات جوانان در زمینه کار را به تصویر کشیده و به نوعی تجربیات افراد را با حرف دل درآمیخته است.


«جناب عالی» دغدغه نسل جوان و خانواده‌ها را منعکس می‌کند/ ماجرای تعویض نقش با گیتی معینی چه بود؟


بازیگر «جناب عالی» با اشاره به اینکه در این سریال دغدغه پدران، مادران، جوانان و... دیده شده است، عنوان کرد: دغدغه نسل جوان و خانواده‌ها نیز به خوبی در این سریال منعکس شده و در نتیجه می‌توان آن را با خانواده تماشا کرد. در حقیقت «جناب عالی» سریالی متفاوت است که سالهاست منتظر ساخت آن بودیم تا به این نتیجه برسیم که کسانی متوجه برخی از مسایل هستند و یا تلنگر می‌خورند یا نه.


این بازیگر سینما و تلویزیون، کمدی‌بودن سریال را عامل موفقیت آن دانست و یادآور شد: اگر نتوان همه اثر را کمدی نامید اما می‌توان گفت عنوان کمدی باعث شده است بیننده جذب اثر شود. در حقیقت این اثر با لحنی حرف زد که در فرهنگ ما وجود دارد و قابل درک و لمس است.


وی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی حوزه هنری یک قدم مثبت برداشته و آن ساخت سریال «جناب عالی» بوده؛ سریالی که از جنس مردم است. من پیش از این سریال به یاد ندارم همکاری مستقیمی با حوزه هنری داشته باشم اما حالا از این همکاری راضی هستم.


انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته