دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1401 - 12:17
کتابخانه آنا | 57

«حقیقت سمیر قنطار»؛ روایتی از فداکاری در مسیر آرمان فلسطین +فیلم

کتاب «حقیقت سمیر» خاطرات قدیمی‌ترین زندانی رژیم صهیونیستی است که توسط یعقوب توکلی تدوین شده است.
کد خبر : 655677
سمیر قنطار



به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، کتاب «حقیقت سمیر» خاطرات سمیر قنطار، قدیمی‌ترین زندانی رژیم صهیونیستی است که توسط یعقوب توکلی تدوین شده است.


سمیر قنطار در سال ۱۹۶۲ در روستای «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی در یک عملیات ضدصهیونیستی در شهر صهیونیست‌نشین «نهاریا» به اسارت درآمد، پس از حدود ۳۰ سال، در سال ۲۰۰۸ آزاد شد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت. سمیر قنطار سرانجام در سال ۲۰۱۵ در جریان حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حومه دمشق به شهادت رسید.


آن گونه که یعقوب توکلی در مقدمه این کتاب نوشته است، حقیقت سمیر حاصل بیش از ۵۰ جلسه مصاحبه با سمیر قنطار است. او در این مقدمه می‌نویسد:« هنگامی که سمیر قنطار را در لبنان دیدم، خود او نیز چندان باور نداشت که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. سمیر نیز با ناباوری پا به عرصه مصاحبه گذاشت اما در همان ابتدا توانایی عجیبی در بیان خاطرات و گذشته زندگی خود و مبارزاتش نشان داد و توانایی که نشان از انضباط و دقت ذهنی و هوشمندی او نسبت به جنبه‌های مختلف قضایا و مهم‌تر از همه حافظه عجیبش در ثبت موضوعات داشت ... .


سمیر از حقایق بسیار سخن گفت، از انواع شکنجه در زندان‌های اسرائیل، از جنایات مختلف اسرائیل در کشتن مردم لبنان و فلسطین، از اعتصاب غذاهای زندانیان فلسطینی، از مرگ خاموش در زندان‌های اسرائیلی ... داستان ۳۰ سال زندان سمیر قنطار با مبارزه‌ای بسیار سخت و نفسگیر همراه بوده است».


سمیر قنطار بیش از ۵۰ ساعت با نویسنده ایرانی گفت‌وگو کرد و به سوال‌های او پاسخ داد. از روزهای مبارزه و اسارتش در زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت و به اتهاماتی که در خصوص کشتن دخترک چهارساله صهیونیست در جریان یک عملیات به او زده شد، پاسخ داد. او گفت که چگونه پلیس رژیم صهیونیستی دخترک را کشت و سعی کرد آن را به گردن «سمیر» بیندازد تا عواطف جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و بگوید سمیر تروریست است. اما خدای سمیر بزرگ بود، طوری‌که حتی دادگاه این رژیم هم در تحقیقاتی بسیار گسترده به این نتیجه رسید که قتل کودک توسط پلیس و با گلوله‌های آن‌ها صورت گرفته و سمیر در این گناه نابخشودنی هیچ نقشی نداشته است.


«حقیقت سمیر قنطار»؛ روایتی از فداکاری در مسیر آرمان فلسطین +فیلم


اسارت سمیر در زندان رژیم صهیونیستی باعث شده بود، او حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، همین موضوعات باعث شد یعقوب توکلی با گروهی از خبرنگارانی که آموزش دیده‌اند و یک مترجم به سراغ «سمیر قنطار» برود و به گفت‌وگو با او بنشیند. به گفته نویسنده علاوه بر گفت‌وگوی ۵۰ ساعته با سمیر، مصاحبه‌هایی که در زندان از او منتشر شد.


توکلی می‌گوید: «سمیر در عین شجاعت بسیار صبور بود. با اینکه چریک بود و سی سال در زندان رژیم صهیونیستی حضور داشت، اما بسیار صبور و مؤدب بود. انسان دوستی‌اش باعث شد داروندارش را برای کم کردن رنج فلسطینی‌ها در کف اخلاص بگذارد و این وجهه انسانی او فوق العاده بود. شاید سمیر در ابتدا چهره مذهبی بارزی نداشت اما آرام آرام در وجه انسانی به منطقی رسید که با منطق تشیع هماهنگ شد و اوج زندگی او زمانی است که به واسطه آشنایی با امام علی(ع) و نهج البلاغه تحولی در ذهن و نگرش او ایجاد شد.»


همه کسانی که می‌خواهند یک زندگی بسیار ویژه انسانی و اخلاقی، یک پرونده خاص سیاسی و انقلابی و یا یک فرایند بسیار عمیق نظری و درک حقایق هستی را تجربه کنند و نیز آنهایی که می‌خواهند یک کتاب بسیار هیجان‌آور را بخوانند و مدت‌ها با آن زندگی کنند، می‌توانند در خاطرات سمیر قنطار تجربیاتی عظیم از حیات یک انسان مبارز ضدظلم را بیابند.


کتاب «حقیقت سمیر» نوشته یعقوب توکلی، در ۵۳۴ صفحه توسط انتشارت سوره مهر در سال ۱۳۹۴ و با قیمت ۲۱ هزار تومان به بازار نشر آمده است.





انتهای پیام/۴۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته