دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1401 - 14:45

11 اشتباه والدین در برخورد با نوجوان‌شان + 11 راهکار

کارهای زیادی وجود دارد که شما نمی‌توانید به عنوان والدین یک نوجوان انجام دهید. شما نمی‌توانید نوجوان را مجبور کنید، رفتار شایسته یا انتخاب‌های خوبی داشته باشد. فرزندپروری در دوران نوجوانی مستلزم داشتن صبر و آرامش است.
کد خبر : 655582
image-20220428144045-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، کارهای زیادی وجود دارد که شما نمی‌توانید به عنوان والدین یک نوجوان انجام دهید. شما نمی‌توانید نوجوان را مجبور کنید، رفتار شایسته یا انتخاب‌های خوبی داشته باشد. فرزندپروری در دوران نوجوانی مستلزم داشتن صبر و آرامش است.


پدران و مادران بر فرزندان نوجوان خود تأثیر دارند اما کنترل نه! شاید والدین در اوایل زندگی فرزندشان، حکم مدیر را داشته باشند اما با رسیدن فرزندتان به دوران نوجوانی و بلوغ، این نقش باید از مدیر به مشاور تغییر یابد. البته به عنوان یک مشاور، کار شما بسیار بیشتر و سخت‌تر خواهد شد.


اگر سعی کنید نوجوان خود را "مدیریت" کنید، او برای اینکه نشان دهد بزرگ و مستقل شده است از شما سرپیچی می‌کند. اگر بگویید: "من از این دوستت خوشم نمیاد و نباید باهاش بگردی" احتمال اینکه فرزندتان رابطه‌اش را با دوستش ادامه دهد، بیشتر خواهد بود. یا اگر بگویید: "دیدم که سیگار می‌کشی، از این به بعد حق نداری سیگار بکشی" باید آماده پیدا کردن ته سیگار باشید.


به عنوان یک مشاور و نه یک مدیر، وظیفه شما اعتماد به فرزند نوجوان‌تان و پشتیبانی و حمایت از اوست. در ادامه مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی نوجوان و دارای بهترین روانشناس نوجوان در تهران، چند راهکار به پدران و مادران ارائه می‌کند:


1. وقت آن است که رویکرد فرزندپروی خود را تغییر دهید؛ رویکرد شما به فرزندپروری باید با توجه به مراحل مختلف رشد فرزندتان تغییر کند. تاکتیک هایی که درباره کودکان کم سن و سال موثر بود دیگر برای فرزند نوجوان‌تان کارساز نخواهد بود.


2. ممکن است گاهی از طرف فرزند نوجوان‌تان احساس طرد شدن کنید؛ اگر احساس می‌کنید فرزندتان شما را نادیده می‌گیرد و


به راحتی از شما نافرمانی می‌کند یا مورد انتقاد، بی‌احترامی، توهین یا تمسخر او قرار گرفته‌اید، بهترین استراتژی در چنین وضعیتی این است که به فرزندتان بگوئید که این رفتارش چه احساسی در شما ایجاد می‌کند و دوست دارید او چگونه با شما رفتاری کند و در صورت رعایت نشدن این موضوع از طرف او چه عواقبی گریبانگیر او خواهد بود.


3. قوانین و مرزها و عواقب تخطی از آن را به روشنی برای فرزندتان توضیح دهید؛ بیشتر نوجوانان در این دوران تا حدی شاکی و عصیانگر هستند، بنابراین آنها نیاز به محدودیت‌هایی دارند که باید توسط شما تعیین شود. هرچند نظارت بر اجرای قوانین دشوار است اما در صورتی اجرا نشدن حتما تنبیه اعلام شده را انجام دهید و در این زمینه سهل‌انگاری نکنید.


مطمئن شوید که محدودیت‌های شما معقول است. قوانین باید به نفع نوجوان شما باشد نه به نفع شما. محدودیت‌های بیهوده می‌توانند در زمانی که نیاز به حفظ یک رابطه گرم و دلسوزانه وجود دارد، درگیری ایجاد کنند. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که اجازه برخی از آزادی‌های جدید را به فرزندتان بدهید.


مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی نوجوان و بهترین روانشناس نوجوان در تهران


11 اشتباه والدین در برخورد با نوجوان‌شان + 11 راهکار


4. عصبانیت در این مرحله از رشد کاملاً طبیعی و رایج است؛ خشم یک احساس رایج، طبیعی و سالم در دوران نوجوانی است. خشم نسبت به والدین بخشی از مرحله ایجاد فاصله از شما و تقویت توانایی‌ها برای مستقل بودن است، با این حال، خشونت هرگز قابل قبول نیست.


احساس عصبانیت نباید بهانه‌ای برای رفتارهایی مانند بدرفتاری یا خشونت شود. شما می‌توانید به نوجوان‌تان کمک کنید تا مهارت‌های کنترل و مدیریت خشم را یاد بگیرد. البته این موضوع مستلزم این است که خود شما این مهارت را یاد


گرفته باشید؛ تنها در این صورت است که می‌توانید در زمینه خشم برای او الگوی مناسبی باشید.


5. شاید نوجوان شما، به پیشنهادتان درباره چیزی یا کاری گوش دهد اما هرگز نصیحت کردن شما را نمی‌پذیرد؛ گاهی اوقات پسر یا دختر نوجوان شما از شما راهنمایی می‌خواهد در این صورت بهتر است به او پیشنهادهایی ارائه دهید و اجازه دهید خودش تصمیم نهایی را برای اینکه چه کاری را انجام دهد، بگیرد.


6. سعی کنید، گفت‌وگوهای شما و فرزندتان بدون بحث و جدل انجام شود؛ اگر رابطه شما با پسر یا دخترتان تیره شده است، سعی کنید، زمان‌هایی را که با هم هستید بدون دعوا یا بحث کردن بگذرانید. سعی کنید لحظات خوبی را با هم داشته باشید برای مثال پیاده روی، صرف غذا، تماشای یک فیلم، بازی کامپیوتری.


7. حتی در بدترین زمان‌ها، ارتباط مستمر با والدین و سایر اعضای خانواده بسیار مهم است؛ حتی بهتر است که فرزندتان را برای تماس برقرار کردن با سایر اعضای فامیل تشویق کنید.


8. در برابر تغییرات سبک زندگی آنها صبور باشید: همان‌طور که نوجوان شما سبک‌ها و فعالیت‌های جدیدی را امتحان می‌کند، احتمالاً مواردی وجود دارد که شما دوست ندارید. سعی کنید درباره چیزهایی که واقعاً مهم نیستند آرام باشید، حتی اگر آنها را دوست ندارید.


مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی نوجوان و بهترین روانشناس نوجوان در تهران


11 اشتباه والدین در برخورد با نوجوان‌شان + 11 راهکار


9. عدم توافق را بپذیرید؛ اینگونه فرزندتان از شما می‌آموزد که اختلاف نظرها روابط را از بین نمی‌برد. به او نشان دهید که می‌توانید دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشید و همچنان به


یکدیگر احترام بگذارید، بدون اینکه از هم کینه و دلخوری داشته باشید.


10. اشتباهات خود را بپذیرید: والدین هم ممکن اسا کارهایی انجام دهند که اشتباه باشد. اگر می‌دانید اشتباه کرده‌اید، حتماً عذرخواهی کنید. این رفتار شما به نوجوان‌تان کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرد.


11. اگر رابطه شما با نوجوان‌تان بسیار سخت و شکننده شده است، وقت آن رسیده است که این موضوع را بپذیرید و از یک روانشناس نوجوان کمک بخواهید؛ فرزندپروری یک نوجوان زمانی سخت‌تر می‌شود که جوان با مشکلات زیادی روبرو شود، سلامت یا آینده خود را به خطر بیندازد یا از شما بسیار دور شده باشد. کمک گرفتن از روانشناس نوجوان یک استراتژی مثبت است نه نشانه شکست شما در فرزندپروری.


با وجود بهترین تلاش‌های والدین برای شناخت نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. بر همین اساس مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک، نوجوان و بلوغ، بسته‌ های آموزشی تربیت فرزند (ویژه کودکان و نوجوانان) را را طراحی کرده است تا والدین را در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی فرزندانشان کمک کند.


به یاد داشته باشید، برای رفتارهای پرخطر و غیر قابل کنترل نوجوان‌تان باید حتماً از روانشناس متخصص نوجوان کمک بگیرید. برای دریافت نوبت از روانشناس نوجوان به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس اپ پیام دهید.



انتهایپیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته