دیگر نمیتوان با سبک و سیاق گذشته نوجوان را پای تلویزیون نشاند
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مجموعه نمایشی و آموزشی «خانه دوست» به تهیهکنندگی رحمان حاصلی و کارگردانی محمد حسنزاده بهعنوان ویژهبرنامه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۸:۳۵ به وقت ایران از شبکه جامجم یک و ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه امید پخش میشود.
برنامه «خانه دوست» برنامه ترکیبی نمایشی با هدف حفظ هویت ایرانی و اسلامی تولید شده است که با حضور یک خانواده پنج نفره در خانهای بومگردی قصههای درماتیک، نمایشی، اعیاد و مناسبتهای ملی و مذهبی نمایش داده میشود. در این برنامه نوجوانان میتوانند پاسخ پرسشهای خود در زمینه کم کردن آسیبهای دوران نوجوانی، رابطه با والدین، معیارهای انتخاب دوست سالم و هر آنچه مربوط به این گروه سنی است را در این برنامه دنبال کنند.
«خانه دوست» از چهار بخش نمایشی تشکیل شده است که به بررسی چالشهای زندگی نوجوانان در قالب بخشهای آموزشی و نمایشی میپردازد. در بخش پایانی این مجموعه بعد از آیتمهای نمایشی، دو مهمان با یکدیگر گفتوگو میکنند، یک کارشناس امور تربیتی و یک نوجوان نخبه ترکیب مهمانهای برنامه را تشکیل میدهند که مرور داستان زندگی آن نوجوان، نکات قابل توجهی را برای مخاطب برنامه به همراه دارد.
رحمان حاصلی متولد سال ۱۳۵۹، فیلمنامهنویس، کارگردان نمایشی و تهیهکننده است. وی کارشناس ارشد کارگردانی و تهیهکنندگی سینما را دارد. این فیلمنامه نویس از سال ۱۳۷۸ در گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما مشغول به کار شد. وی تاکنون در پروژههایی از جمله «نیمرخ»، «عقیق»، «نقطه اوج»، «ستارهها»، فیلم کوتاه «نفس»، «سرودهای آسمانی»، «آمین»، «ایستگاه نیایش»، «چشم روشنی»، «یاریگران»، «برکت» و... مشارکت داشته است. «خانه دوست» این شبها از شبکه جامجم یک و شبکه امید پخش میشود.
به بهانه پخش مجموعه نمایشی و آموزشی «خانه دوست» با رحمان حاصلی تهیهکننده این اثر به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
نوجوان امروزی از کسی حساب نمیبرد
حاصلی درباره تفاوت برنامهسازی در زمان حاضر نسبت به سالهای گذشته بیان کرد: در دورانی این رسم وجود داشت که مجری برنامههای ترکیبی، حرفهای خود را صاف و پوست کنده به مخاطب نوجوان ارائه میداد و بسته به قدرت اجرای خودش، کمی طنز و خلاقیت هم به آن اضافه میکرد، اما دیگر نمیتوان با چنین سبک و سیاقی مخاطب نوجوان را پای تلویزیون نشاند. نوجوان امروزی حتی پدر و مادر و معلم خود را هم به چالش دعوت میکند و اصطلاحا از کسی حساب نمیبرد. بدیهی است که جهت برنامهسازی برای این قشر، باید کار تازهای انجام میشد.
برای نوجوانان نسخه نپیچیدیم
این تهیهکننده در ادامه افزود: قبل از شروع کار اتاق فکری تشکیل دادیم، بنا شد در تولید «خانه دوست»، روی پیشنهاد و نسخه ایدهآل از هر موضوعی کار کنیم و فکر نوجوان را به این سمت سوق بدهیم که بهترین شکل دوستی چگونه است؟ بهترین شکل ارتباط با والدین چگونه است؟ بهترین شکل سر و سامان دادن به آرزوها چگونه است؟ ما حتی تلاش کردیم در نهایت نسخه خاصی هم نپیچیم و تصمیمگیری نهایی را به خود نوجوانان واگذار کنیم. برای همین است که در روند داستان، حتی پدر و مادر هم اشتباه میکنند یا با هم حتی به بحث میرسند. ما تأکید داشتیم بگوییم ادعای کامل بودن هیچکس را نداریم و در اندیشه نصیحت کردن نیستیم. اصلا برای همین بود که ساختار نمایشی و داستان محور را انتخاب کردیم و با کارگردانی خوب محمد حسنزاده به هدفمان رسیدیم.
بیشتر بخوانید:
- افت کیفی سریالهای ماه رمضان در ۱۰ سال اخیر/ مردم همچنان «هاشم اگزوز» و «آقاماشاالله» را به سریالهای جدید ترجیح میدهند!
- محکومیت۲۰ ساله امامی و سینمایی که همچنان خوراک پولشویی است/ چرا تهیهکنندگان درباره پولهای مشکوک حرفی نمیزنند؟
- «بریم بسازیم» پلی برای رسیدن کمکهای مردمی به نیازمندان واقعی است
- درخواست تهیهکنندگان فیلمهای نوروزی از خزاعی
- پیش از انتصاب امینی انتظار تیترهای حاشیهساز را داشتیم/ فضای مجازی تعیینکننده تصمیمگیری در سازمان سینمایی نیست
بازیگر باید قدرت بداههپردازی داشته باشد
این فیلمنامهنویس و کارگردان تلویزیونی درباره روند تولید مجموعه ۳۲ قسمتی «خانه دوست» خاطرنشان کرد: ما در انتخاب تیم بازیگران یک نکته مهم را لحاظ کردیم؛ آنها میبایست قدرت بداههپردازی داشته باشند تا در بزنگاه تولید با خرج کردن ابتکار و خلاقیت خودشان، ریتم قصه را حفظ کنند. رعایت همین اصل مهم باعث شد هم تولید بیحاشیهای داشته باشیم و هم خروجی رضایتبخشی را پیش روی مخاطب بگذاریم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/