دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری رخ داد

انتقاد تند تهیه‌کننده فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» از فریبرز عرب‌نیا و ژاله صامتی

نشست نقد و بررسی سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن امروز 14 بهمن ماه با حضورفرزاد موتمن کارگردان، سعید عصمتی تهیه کننده، علیرضا ثانی فر، روشنگ درگاهی، بهاران بنی‌احمدی و امیرحسین فتحی، محمدرضا غفاری بازیگران اثر و همچنین مازیار فکری ارشاد به عنوان منتقد نشست برگزار شد.
کد خبر : 65313

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فرزاد موتمن در ابتدای این نشست اعلام کرد: «این هشتمین حضور من در نشست‌های جشنواره است و خوشحالم که مازیار فکری ارشاد اینجاست، گویا ما به تدریج در حال تبدیل شدن به یک زوج منتقد-کارگردان هستیم.»


وی درباره حضور نیافتن ژاله صامتی در نشست خبری و مراسم فرش قرمز شب گذشته، اظهار کرد: «در مورد این موضوع، من نباید توضیح دهم و بهتر است این سؤال را از خودش بپرسید. به هرحال من از حضور او در فیلم بسیار راضی هستم و خوشحالم که صامتی را برای نقش طاهره انتخاب کردم. همچنین معتقدم صامتی با سیامک صفری زوج خیلی خوبی بودند. شخصا نیز بازی او در صحنه سردخانه را خیلی دوست داشتم.»


وی در معرفی هر چه بیشتر این فیلم تشریح کرد: « فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک درام اجتماعی است که نسبت به دیگر کارهایم ریتم تندتری دارد. تنها شخصیت فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» سحر است که او را تا آخر فیلم نمی‌بینیم و بقیه افراد در حد تیپ هستند، به همین دلیل چیزهای زیادی درباره گذشته و زندگی خصوصی آنها گفته نمی‌شود.»


وی در سخنانش خطاب به اهالی رسانه اذعان کرد: «شاید کسی باورش نشود ولی من هنوز فیلم را ندیده‌ام. شب گذشته به دلیل حضور در استودیوی برنامه هفت نتوانستم در سالن باشم و ببینم. اما حتما در فرش قرمز پردیس ملت حاضر می‌شوم.»


آهنگساز این اثر سینمایی هم با تاکید فضای رمزآلودی در این فیلم عنوان کرد: «با اینکه سکانس‌های پر رمز و راز در فیلم وجود داشت، اما موتمن اصرار داشتند که نباید اغراق‌آمیز شود و این موضوع هم دست مرا می‌بست و هم باز می‌گذاشت. اما تجربه متفاوتی در این فیلم داشتم.»


علیرضا ثانی فر که امسال دو فیلم در جشنواره دارد، گفت: «هر دو فیلم‌هایی که در آن حضور دارم، خارج از جریان متعارف سینمای این روزهای ما است . خوشحال هستم که در هر دو فیلم با ژانرهایی طرف بودم که خارج از جریان روز سینما است.»


محمد رضا غفاری به عنوان یکی دیگر از بازیگران فیلم اظهار کرد: «من کوچکتر از آن هستم که درباره موتمن نظر دهم اما باید اعلام کنم که دکوپاژهای وی به قدری حساب شده است که مثل درس‌های فیزیک و شیمی است.»


سعید عصمتی تهیه کننده «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» در خصوص روند تولید این فیلم بیان کرد: «طرح اولیه این فیلم توسط من و امیر عربی ارائه شد و قرار بود فیلم در جشنواره سال قبل حضور داشته باشد اما با توجه به مشکلاتی که در دریافت پروانه ساخت وجود داشت، روند تولید آن کمی به طول انجامید.»


وی ادامه داد: «این‌که در فیلم پلیسی داشته باشیم که باورپذیر باشد و با هنجارهای نیروی انتظامی همخوان باشد، امر مهمی بود. به هر صورت ما تلاش داشتیم در قالب فضای اجتماعی به بیان برخی دغدغه ها پرداخته و ازدریچه دوربین و یک نگاه دیگر موضوع را نمایش دهیم.»


از حواشی این نشست پاسخ تهیه‌کننده فیلم درباره اعتراضات بازیگران این فیلم به پاس نشدن چک‌ها و دستمزدشان بود. وی در شفاف‌سازی این موضوع تشریح کرد: «مطلبی از سوی ژاله صامتی در قالب مصاحبه منتشر شد که اصلاً رفتار حرفه‌ای نبود. فکر می‌کنم وی درکی از آنچه بازی کرده است نداشته و خوب است بار دیگر فیلم را ببینند تا بدانند در چه فیلمی بازی کرده‌اند.»


وی یادآور شد: «این فیلم قرار بود در طول 45 روز ساخته شود اما ساخت آن بیش از 70 روز به طول انجامید که دراین وقفه، عواملی به غیر از تولید دخیل بود.وقتی زمان ساخت و هزینه‌های فیلم دو برابر شد من آنقدر اعتماد داشتم که هزینه این دو برابر شدن را پرداخت کردم.»


وی با اعلام این‌که 97 دردصد از هزینه‌ها تسویه شده است بیان کرد: «به کسانی که چک زیر یک میلیون تومانی پاس نشده دستشان دارند پیشنهاد می‌دهم با نشان دادن چک یک سکه از من جایزه بگیرند.»


وی با تاکید بر این‌که صامتی رفتار غیرحرفه‌ای داشته است و باید جوابگوی آن باشد تصریح کرد: « طبق قرارداد، پرداخت آخرین چک خانم صامتی به بعد از جشنواره موکول شده و حس می کنم در انتقادات مطرح شده از طرف ایشان، کاری غیر حرفه ای انجام داده‌اند.»


عصمتی همچنین اعلام کرد:‌ «من در خدمت سینما هستم و فیلم‌های که در ساختش همکاری داشته‌ام بر اساس اعتقادم بوده و پیامی اجتماعی و دینی داشته‌اند. تسویه انجام نشده بازیگران ظرف یک یا دو روز آینده انجام می‌شود.»


وی در خصوص فریبرز عرب نیا هم اظهار کرد: «با این‌که برای وی بسیار احترام قائل هستم، اما دلم می‌خواهم فضا روشن باشد، این بازیگرها حق و حقوقی دارند که باید پرداخته شود. اما گاهی لحن‌ها ،ادبیات‌ و مصاحبه‌ها به گونه‌ای است که این سوال را ایجاد می کند که آیا این اتفاقات پس از پرداخت چک آن‌ها هم قابل بازگشت است؟»


عصمتی ادامه داد: «در مسیر تولید این فیلم دوستان می‌خواستند کار بخوابد و کارشکنی‌هایی می‌کردند و به هر حال سکانس‌هایی در فیلم وجود داشته که عرب‌نیا در آنها حضور نداشته‌ است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته