مراکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی پایگاهی برای کارآفرینی دانشبنیان
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی دیدار و مشکلات دانشگاه و دانشجویان این استان را مطرح و بررسی کردند.
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در این دیدار با اشاره به فرمایش رهبری درباره جهاد تبیین، آن را وظیفه قطعی و فوری عنوان کرد و توضیح داد: تبیین دستاوردهای انقلاب خود موجب همافزایی و ظرفیتزایی قویتر نظام میشود.(بیشتر بخوانید)
محمدرضا دهقانی اشکذری با بیان اینکه دانشگاه آزاد که اکنون وارد ۴۰ سالگی راهاندازی خود شده از دستاوردهای بزرگ انقلاب است، افزود: این دانشگاه خدمات ارزشمندی در حوزه نیروپروری در کشور و در همه قوا و حتی بخش خصوصی داشته و آمار پارک علم و فناوری استان یزد که بیش از ۴۰ درصد از دانشآموختگان آن از دانشگاه آزاد هستند، گواه این توفیق است.
دانشگاه آزاد بزرگترین شبکه آموزشی و پژوهشی استان یزد
وی توسعه مناطق دانشگاه آزاد بهویژه در محرومترین مناطق را اتفاقی خوب، قدرتمند و بدون وابستگی به دولت دانست و تأکید کرد: این یک مدل موفق جهانی است و امروز دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در کشور بزرگترین دانشگاه و در استان نیز بزرگترین شبکه آموزشی و پژوهشی است.
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد عنوان کرد: امروز ۱۰ واحد و مرکز از اردکان، تفت، اشکذر، میبد بافق، بهاباد، خاتم، مهاباد و ابرکوه و خود یزد داریم که از نظر دانشجو نزدیک به ۱۶ هزار دانشجو دارند و بزرگترین آمار دانشجویی استان را دربرمیگیرد.
دهقانی اشکذری با بیان اینکه بیش از ۳۸۰ عضو هیئت علمی تماموقت، ۴۰۰ عضو هیئت علمی مدعو و ۸۰۰ کارمند در دانشگاه آزاد استان مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: در مجموعه مدارس سما نیز ۲۳ مدرسه با ۳ هزار و ۵۰۰ دانشآموز داریم که از لحاظ مقطع از مهد کودک تا دکتری را پوشش دادهایم و از لحاظ تنوع رشتهها هم با ۳۵ رشته از پزشکی تا فنی مهندسی، معماری، علوم انسانی و علوم پایه اثرگذار هستیم.
ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی برای نخستین بار در استان یزد
وی از راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی برای نخستین بار در استان یزد خبر داد و متذکر شد: به دنبال احیای مدلهای قدیمی در حوزه تجارت و صنعت هستیم و نمونه این مدل خاصی برنامهریزی برای ایجاد مدرسه مهارتی در جوار بازار زرگری یزد برای کسب دانش و کار در جوار صنعت است.
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد رسالت پرورش نیرو در ۴۰ سال اول دانشگاه آزاد در استان یزد را مانع از مهاجرت عنوان و بیان کرد: در حوزه آزمایشگاهی اکنون دارای قویترین شبکههای آزمایشگاهی در استان هستیم که خیلی از مسئولان مطلع نیستند.
این مقام مسئول با اشاره به تغییر مأموریت در ۴۰ ساله دوم این دانشگاه خاطرنشان کرد: سند خیلی قوی و قدرتمند در حوزه تحول و تعالی نوشته شده که یکی از سندهای قوی و اجرایی است و سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.
دهقانی اشکذری پنج محور تحولی ازجمله تحول در حوزه آموزش از آموزشهای حافظهمحور به سمت آموزشهای مهارتی و اشتغالآفرین، تحول در حوزه پژوهش از پژوهشهای مقالهای و عرضهگرا به پژوهشهای مسئلهمحور، تحول در حوزه فرهنگی و تحول از توسعه کمی به تحول به حوزه کیفی را در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان از سال گذشته و قبل طرح از شعار سال آن حرکت کارآفرینی را آغاز کرد، افزود: اسفند سال گذشته با وجود تعطیلی بسیاری از دانشگاهها، بیش از ۲۱ برنامه پررنگ حوزه ایدهپردازی و کارآفرینی داشتیم که فقط در حوزه استارتآپها ۵۴۰ ایده آمد.
ایجاد دو مرکز نوآوری؛ پایگاههای عالی برای کارآفرینی دانشبنیان
رئیس دانشگاه آزاد یزد با اشاره به ایجاد دو مرکز نوآوری خوب در حوزه پوشاک و روباتیک و اتوماسیون صنعتی افزود: این دو مرکز دو پایگاه عالی برای کارآفرینی دانشبنیان هستند.
دهقانی اشکذری با گلایه از دیدهنشدن دانشگاههای استان در طرح یزد نوین بیان کرد: دانشگاه آزاد استان که ۴۰ سال است رشته نساجی آن زبانزد خاص و عام بوده و نیروهای نخبه در این رشته پرورش داده است نهتنها در این رشته بلکه در رشتههای دیگر ظرفیتهای زیادی دیده میشود.
وی با انتقاد از موازیکاری آموزشی در برخی از نقاط استان خطاب به جوکار یادآور شد: اگر بهعنوان نماینده فعال در مجلس به این مسئله که مسئولان هر شهر برای منطقه خود درخواست راهاندازی دانشگاه جدید دارند، ورود نکنید و اگر نظامسازی برای ظرفیتهای دانشگاه صورت نگیرد، همچنان رقابتها و موازیکاریها خنثیکننده است.
تمرکز مباحث آموزشی به ظرفیتهای اقتصادی
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد با اشاره به آغاز فصل جدید فعالیت دانشگاه با تعریف مأموریت برای واحدهای شهرستانی با درنظر گرفتن ظرفیت موجود یادآوری کرد که در اردکان به عنوان شهر معدنی و فولادی در نظر داریم تا رشتهها و فعالیتهایمان را در این حوزه متمرکز و خدمات دیگری را ازجمله برگزاری دورههای آموزشی ارائه کنیم.
دهقانی ظرفیت آزمایشگاه کاشی و سرامیک واحد میبد در کشور را بینظیر توصیف و بیان کرد: اکنون از سراسر کشور برای تست نمونه کاشی مراجعه میکنند که دارای استاندارد مصوب هم است و بهزودی مرکز نوآوری کاشی هم ایجاد میشود.
وی واحد اشکذر را دارای دو رشته قوی برق و زیستشناسی دانست و ادامه داد: یک مجموعه میلیاردی با شهریه حداقل دانشجویان و سرزیر کارخانهها ایجادشده و اکنون دانشجویان آن تماماً جذب بازار کار میشوند.
ایجاد زیرساخت رایگان برای استفاده اقتصادی دانشجویان
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد با توجه به ظرفیت ملی رصدخانه و مرکز زلزله واحد تفت و ظرفیت سایر واحدهای دانشگاهی به فعالیت در حوزههای اقتصادی ازجمله کسب مجوز نیروگاه تولید پراکنده (CHP) برای تأمین زیرساخت بیمارستان دانشگاه، راهاندازی سورتینگ میوه در خاتم برای استفاده رایگان دانشجویان و کشت هیدروپونیک یونجه برای حل مشکل واردات این محصول در کشور اشاره و عنوان کرد: ما اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردهایم؛ ولی متأسفانه حمایتی نمیشود.
این مسئول با درخواست مساعدت از نماینده مردم یزد و اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی برای تسریع پرداخت مطالبات در موضوع راهاندازی مراکز نوآوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تسریع این روند موجب توسعه مراکز دیگر نوآوری میشود و میتوان شاهد بود که این دانشگاه بهعنوان نخستین دانشگاهی که در محل دانشگاه فضای کسبوکار ایجاد شده است، بهعنوان یک مدل دانشگاه کارآفرینی توسعه یابد.
به گزارش آنا، در ادامه معاونان و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد استان یزد دیدگاههای خود را در زمینه عملکردها، ظرفیتها، رسالتها و مشکلات دانشگاه ازجمله ایجاد پنج مدرسه عالی مهارت طراحیشده در حوزه گردشگری، طلاسازی، معدن، رباتیک و سبک زندگی، توسعه بیرویه فضاهای آموزشی در شهرستانهای استان یزد بدون دیدهشدن ظرفیتهای موجود، حمایتهای مالی در بودجه کشور و بیعدالتی در تخصیص رشتهها در مقایسه با دیگر مراکز غیرانتفاعی مطرح کردند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/