چالش اشتغال در کسب و کارهای دیجیتال و نوآورانه
گروه استانهای خبرگزاری آنا، باور عموم این است که اقتصاد دیجیتال با کار مهندسین کاملاً ماهر رایانه و متخصصان بازاریابی مرتبط است، غافل از اینکه سربازان خط مقدم اغلب این کسب و کارها کارکنانی هستند که متخصص هم نیستند.
بیشتر بخوانید:
دولت تورم را به آینده پرتاب نکند
یک مثال عینی برای همه ما در عصر کنونی، تاکسیهای اینترنتی هستند، در واقع در این نوع کسب و کار که ما آن را دیجیتال میدانیم این رانندگان خودروها هستند که در سطح وسیع بار اصلی را به دوش میکشند.
به نظر می رسد کسب و کارهای دیجیتال و نوآورانه در زمینه اشتغال با چالشهایی مواجه هستند. برخی کسب و کارهای دیجیتال و نوآورانه افراد را مستقیم استخدام نکرده و زیر پرچم خوداشتغالی، مسئولیتی در مورد وضعیت رفاهی و پایداری شغلی آنها به عهده نمیگیرند.
برخی از کسب و کارهای دیجیتال و نوآورانه هم در زمینه استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود نگاه پروژهای داشته و تقاضای حتی نسبی پایداری هم در استخدام نیروی انسانی ندارند.
بررسی دادههای سازمان بینالمللی کار (ILO) نشان میدهد سهم بالای خوداشتغالی در کشورهایی دیده میشود که اساساً میان اقتصادهای کم درآمد جهان جا دارند.
در کشور ما هم در سالهای پس از جنگ تحمیلی، برخی دولتها به بهانه حمایت از ترویج و گسترش خوداشتغالی در میان افراد جویای شغل، در مقیاس وسیع پولپاشی کردند و البته نتیجه هم نگرفتند، حالا این بار و در سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید دانشبنیان اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، همانطور که خود ایشان فرمودند لازم است مراقب باشیم بیملاحظه عمل نکنیم و از پولپاشی پرهیز کنیم، در واقع از سیاستهای دولتهای گذشته درس گرفته و خطاها را تکرار نکنیم.
کشور ما پس از یک دوره تاریک اقتصادی در دهه ۹۰ شمسی که منتهی به افت شدید درآمد سرانه از یکسو و افرایش تورم و کاهش رفاه اجتماعی از سوی دیگر شده بهشدت نیازمند سیاستگذاری برای افزایش اشتغالهای منتهی به بهبود سطح رفاه آحاد ایرانیان است.
عباس علویراد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و عضو انجمن اقتصاددانان ایران
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/