دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1401 - 12:00
رئیس جماعت علمای عراق در گفت‌وگو با آنا:

عراق در معرض فتنه‌ای خطرناک‌تر از «الصرخی» قرار دارد/ دستور گرفتن فتنه‌گران از سرویس‌های خارجی

رئیس جماعت علمای عراق گفت: دعوت الصرخی و خطبای پیروانش در حد تخریب قبور شیعه و سنی است، ولی معتقدم تحرکات احمد بن الحسن از جریان‌سازی الصرخی خطرناک‌تر است.
کد خبر : 652461
شیخ خالد الملا

گروه جهان خبرگزاری آنا - مجتبی اسماعیلی، فتنه مذهبی این روزهای عراق از آنجا آغاز شد که خطیب مسجد فتح‌المبین در شهر الحمزه الغربی واقع در استان بابل و از پیروان محمود الصرخی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته خواستار تخریب مرقدها، قبور و مزار ائمه معصومین (علیهم السلام) و شخصیت‌های دینی شد؛ موضوعی که با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.


الصرخی کیست؟


محمود بن عبدالرضا بن محمد الحسنی الصرخی مرجع خودخوانده عراقی است که در سال ۱۹۶۴ در کاظمین متولد و پس از فراغت از تحصیل از دانشکده مهندسی دانشگاه بغداد، در سال ۱۹۹۴ وارد حوزه علمیه شد. وی در سال ۲۰۰۳ پیش از ساقط شدن رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق ناگهان ظاهر شد و با وجود نداشتن وزن و جایگاه علمی خود را یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت‌الله‌العظمی معرفی کرد. وی مدعی بود از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و آیت‌الله سیستانی است و از سال ۲۰۰۳ میلادی (در ۴۰ سالگی) با ادعای مرجعیت در عراق فعالیت خود را آغاز کرد.


عراق در معرض فتنه‌ای خطرناک‌تر از «الصرخی» قرار دارد/ دستور گرفتن فتنه‌گران از سرویس‌های خارجی
محمود بن عبدالرضا بن محمد الحسنی الصرخی


حاشیه‌های این مرجع خودخوانده از زمان پخش موضوع ارتباط وی با امام زمان (عج) آغاز شد. پس از ظهور علنی وی، طرفدارانی از شیعیان جنوب عراق به دورش جمع شدند و فرقه انحرافی جدیدی شکل گرفت که نارضایتی و اعتراض مراجع تقلید را به‌دنبال داشت تا جایی که آیت‌الله سید کاظم حائری در پاسخ به استفتائی درباره ادعای وی که گفته بود ادامه‌دهنده راه آیت‌الله شهید محمدباقر صدر است، اعلام کرد: سید محمود حسنی صرخی مجتهد نیست و به وی اعتماد نداریم.



الصرخی مدعی است در محضر آیت‌الله سیستانی درس خوانده، ولی او اصلاً شاگرد آیت‌الله صدر و سیستانی نیست



به‌دنبال جنجال‌های متعدد الصرخی و طرفدارانش، رئیس قبیله آل صرخه «شیخ علی الصکبان» و رؤسای سه طایفه این عشیره یعنی طوایف آل برجس، الصوایح و البیبات در بیانیه‌ای موضع خود را آشکار کردند و از الصرخی برائت جستند. در همان زمان پس از بررسی سابقه وی، مشخص شد او نیز از نیروهای سابق سازمان امنیت حزب بعث به‌شمار می‌رود که با همکاری با سازمان اطلاعات سعودی، با هدف تخریب مرجعیت شیعه، پا به عرصه گذاشته است. گفته می‌شود نام الصرخی ابتدا محمود عبدالرضا البهادلی بود و سپس به شیخ محمود التمیمی تغییر یافت. وی زمانی که شیخ محمود التمیمی نام داشت، لباس و معمم سفید به تن داشت و از وی به عنوان عنصر پلیس امنیت عراق یاد می‌شد. او پس از مدتی نام خود را به سید محمود الصرخی تغییر داد و سپس با عمامه مشکی در انظار عمومی ظاهر شد.




بیشتر بخوانید:


آتش زدن دفاتر فرقه انحرافی «الصرخی» در عراق


خشم عراقی‌ها از هتک حرمت به مرقد ائمه (ع)/ فرقه صرخی باز هم غائله آفرید




الصرخی که همزمان با اعدام صدام و نابودی حزب بعث عراق مخفی شده بود، هشت سال پیش بار دیگر هم‌زمان با ظهور داعش و بقایای حزب بعث و تحرکات تروریستی آن‌ها در عراق با هدف ایجاد فتنه میان شیعیان این کشور آفتابی شد و نیروهای وابسته به آن در شهر کربلا با نیروهای امنیتی درگیر شدند و فتنه به پا کردند. شبکه خبری العربیه در سال ۲۰۱۴، زمانی که الصرخی و یارانش در کربلا دست به آشوب زده بودند، وی را مخالف رهبری مذهبی و دینی سنتی شیعه عراق معرفی کرد که مقر آن در نجف است.


پاسخ مردم عراق به فتنه‌گر مذهبی


منابع عراقی در واکنش به اظهارات خطیب مسجد فتح‌المبین از تظاهرات ساکنان معترض ناحیه الحمزه در بابل و بستن همه دفاتر جماعت الصرخی به دستور رئیس پلیس این استان خبر دادند. پس از تجمع اعتراضی ساکنان الحمزه مقابل دفتر جماعت الصرخی، نیروهای پلیس بابل خود را به معترضان رساندند و به مطالبات آن‌ها پاسخ دادند.


همچنین شماری از ساکنان شهر قاسم واقع در استان بابل با حمله به مقر جماعت الصرخی در این شهر، آن را به آتش کشیدند و این‌چنین اعتراض خود را به اظهارات خطیبی که به تخریب قبور و مراقد ائمه فراخوانده بود، واکنش نشان دادند.


نفوذ فتنه‌گران میان جماعت مذهبی عراق


شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای گروه جهان خبرگزاری آنا گفت: الصرخی پس از آنکه در سال ۱۹۹۴ وارد حوزه علمیه شد در سال ۲۰۰۳ به مرجع تبدیل شد. این موضوع جای ابهام دارد، زیرا رژیم بعث همواره تلاش می‌کرد از شخصیت‌های خاصی برای نفوذ میان جماعت مذهبی بهره بگیرد و از این وضعیت سوءاستفاده کند. الصرخی مدعی است در محضر آیت‌الله سیستانی درس خوانده، ولی او اصلاً شاگرد آیت‌الله صدر و سیستانی نیست. او از سرویس‌های خارجی دستور می‌گیرد؛ سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی که ثابت کرده‌اند قادر به مقابله و از بین بردن گروه‌های افراطی نیستند. یکی از همین گروه‌های افراطی جریان وابسته به احمد بن الحسن است؛ سرکرده جمعیت انصار المهدی که در بصره و جنوب عراق متولد شد و مدعی است نَسَبش به امام زمان (عج) بازمی‌گردد. او ادعا می‌کند از علم امام زمان (عج) بهره برد و در پایان سال ۱۹۹۹ میلادی «دعوت یمانی» را آغاز کرد.


عراق در معرض فتنه‌ای خطرناک‌تر از «الصرخی» قرار دارد/ دستور گرفتن فتنه‌گران از سرویس‌های خارجی
شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق


وی افزود: دعوت الصرخی و خطبای پیروانش در حد تخریب قبور شیعه و سنی است، ولی معتقدم تحرکات احمد بن الحسن از جریان‌سازی الصرخی خطرناک‌تر و جریانی که به راه انداخته در داخل و خارج عراق گسترش یافته است. متأسفانه در بدنه دولت عراق نیز کسانی حضور دارند که از قتل و افراط‌گرایی حمایت می‌کنند. البته تنها منحصر در این دولت نیست؛ رژیم بعث نیز سعی کرد از الصرخی برای ضربه زدن به مرجعیت عراق، شهید صدر سوء استفاده کند.



حزب بعث، جریان های وابسته به الصرخی و سلفی‌ها به‌دنبال ضربه زدن به عراق هستند



رئیس جماعت علمای عراق با بیان اینکه این کشور با جریان افراطی با عنوان الصرخی مواجه است، عنوان کرد: از دولت و نیروهای امنیتی انتظار می‌رود سازوکاری برای مقابله با افراط‌گرایان ایجاد کنند، زیرا سال‌هاست افراط‌گرایی به عمق باورهای مردم آسیب می‌رساند؛ شاهدیم حزب بعث، جریان های وابسته به الصرخی و سلفی‌ها به‌دنبال ضربه زدن به این کشور هستند.


خالد ملا گفت: افراط‌گرایی سنی و شیعه ندارد و در هر دو دسته افراد و جریان‌هایی یافت می‌شوند. شاهدیم برخی نمایندگان در کار مؤسسات مذهبی اهل سنت دخالت می‌کنند و برعکس جریان‌های اهل‌سنت وارد مساجد می‌شوند و دولت نیز تنها به مشاهده این امور بدون دخالت در آن ادامه می‌هد. وضعیت و خفقان افراط‌گرایان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم یک مبلغ را از مسجدی به مسجد دیگر ببریم و نخست‌وزیر عراق باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشد.


وی درباره راه مقابله با افراط‌گرایی تصریح کرد: برای مبارزه با افراط‌گرایان باید آموزش‌های دینی را افزایش داد و از ابزار رسانه استفاده کرد. البته در این میسر باید ظرافت داشت، زیرا جریان‌های افراطی همیشه خود را با اوضاع سیاسی و ضعف اجرای قانون منطبق می‌کنند. از سال ۲۰۰۳ تا امروز متأسفانه در عراق مرکز مستقلی برای رصد و پایش فضای مجازی و دقت در تحرکات جریان‌های افراطی وجود نداشته است.


رئیس جماعت علمای عراق تأکید کرد: معتقدم افراط‌گرایی را باید در عراق ریشه‌کن کرد. این در حالی است که جریان‌های افراطی همیشه از ضعف امنیتی و سیاسی سوءاستفاده می‌کنند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب