دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین اتاق ایران در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

سنگ‌اندازی بانک‌ها برای شرکت‌های تولیدی دانش بنیان

رئیس کمیسیون جوانان کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران گفت: شرکت‌های دانش بنیان سرمایه مشروط دارند اما بانک‌ها با عدم پرداخت تسهیلات، آنها را با مشکلات زیادی مواجه می کنند.
کد خبر : 652256
دانش بنیان



افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: من معتقدم که برای اینکه بتوانیم واقعا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و توسعه‌ای که بر این اساس مدنظر داریم را به دست بیاوریم باید همه بخش‌های یک صنعت یا کارخانه دانش بنیان شود. از مرحله تاسیس تا تولید و حتی مثلا انبارداری؛ همه چیز باید به صورت دانش بنیان پایه ریزی شود و تا بتوانیم مانند کشورهای پیشرفته که در حال اجراست بگوییم یک صنعت یا هر فعالیت اقتصادی تولیدی دانش بنیان شده است.


وی در پاسخ به این سئوال که چرا صنایع به جای استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها واردات را ترجیح می‌دهند، اظهار کرد: اینکه برخی از صنایع از تولیدات دانش بنیانی استفاده نمی‌کنند را قبول دارم، باید بر این منظور واکاوی کنیم که چرا این اتفاق می افتد. وضع قوانین و البته ایجاد مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان و صنایع و بیش از هر چیز اعتماد سازی در این باره می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


رئیس کمیسیون جوانان کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران اظهار کرد: استفاده از تولیدات دانش بنیان باید یک فرهنگ و به طور کلی همه چیز دانش بنیانی شود اما اینکه کلا واردات را قطع کنیم امکان پذیر نیست و اصولا درست نیست، ما در برخی از بخش‌ها در تولید مشکلاتی داریم که باید برطرف شود و قطعا ممکن است قطع واردات آسیب‌های جدی وارد کند . به عنوان مثال بخش خودرو یکی از این بخش‌ها بود که ممنوعیت واردات مصرف کنندگان را به شدت دچار مشکل کرده است.


کلاهی ادامه داد: به جای قطع واردات باید به گونه‌ای از دانش بنیان‌ها حمایت کنیم تا این شرکت‌ها محصولاتی را تولید کنند که تولید به یک فرهنگ تبدیل شود و خود به خود رغبت به واردات از دست برود.


وی گفت: وضع قوانین نیز می‌تواند برای حمایت از دانش بنیان‌ها مفید باشد. به عنوان مثال ما قانونی به نام تولید بار اول داریم. اینکه وقتی محصولی در داخل تولید می شود، واردات نمونه خارجی با همان کیفیت و کمیت ممنوع است . این مساله خوب است اما باز هم تاکید می کنم این به تنهایی جوابگو نیست باید بخش‌های مختلف برای دانش بنیانی کردن همه چیز با هم فعال باشند.


کلاهی درباره مشکلات شرکت‌های دانش بنیان با بانک‌ها نیز بیان کرد: در سوی دیگر ماجرای دانش بنیان‌ها، بانک‌ها هستند که بیشترین گلایه شرکت‌ها از این بخش است. شرکت‌های دانش بنیان سرمایه مشروط دارند یعنی هر چه دارند به صورت R&D است و وقتی برای تسهیلات مراجعه می کنند،بانک‌ها این سرمایه را بررسی کرده و در نهایت تسهیلات نمی‌دهند. این شرکت‌ها بدون این گونه حمایت‌ها نمی‌توانند سرپا بمانند، در واقع باید فکر اساسی برای این مساله کرد.


عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سال های اخیر حمایت زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در بخش بانکی به خصوص داشته است اما توانش به تنهایی به این بخش نمی رسد. باید یک متولی جدی در این زمینه باشد و یا شاید هم به یک قانون و یا مصوبه و با بخش جداگانه ای برای این مساله نیاز هست تا این مشکل برطرف شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته