تحول در حوزه پژوهش و فناوری استان البرز با دهها برنامه کاربردی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه عملیاتی خود را در حوزههای مختلف ازجمله فرهنگی تربیتی، پزشکی و دامپزشکی، آموزشهای عمومی و مهارتی، مدیریت و منابع، پژوهش و فناوری و .... تا سال ۱۴۰۴ (برنامه پنج ساله) تدوین کرده است که در دو بخش گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با حسین کلانتری رئیس این دانشگاه به تشریح این برنامهها خواهیم پرداخت.
بخش نخست گفتوگوی خبرنگار آنا با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تشریح برنامههای عملیاتی این دانشگاه در حوزههای فرهنگی تربیتی، پزشکی و دامپزشکی، آموزشهای عمومی و مهارتی و مدیریت و منابع منتشر شد. (اینجا بخوانید) اکنون در بخش دوم و پایانی برنامههای عملیاتی این دانشگاه در حوزههای آموزش و تحصیلات تکمیلی و پژوهش و فناوری به عنوان دو حوزه مهم و تأثیرگذار در جامعه را میخوانیم.
آنا: از برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی بگویید.
کلانتری: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزشی این است که واحدهای دانشگاهی به سمتی بروند که مشکلات کشور را حل کنند. با توجه به جهتگیری دانشگاه به سمت صنعت باید از استعدادها، توانمندیها، تجربیات علمی و صنعتی صاحبنظران استفاده شود و دانشگاه به سمتی حرکت کند که از آموزش محوری به سمت حل مسئله سوق داده شود. در این راستا باید با تشکیل کمیته راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی و مشخص کردن مأموریت واحدهای هر استان با توجه به شرایط محیطی و ظرفیتهای علمی از موازی کاری جلوگیری کرده و واحدها مأموریت محور شوند.
بیشتر بخوانید:
دانشگاه آزاد اسلامی البرز در مسیر تحول و تعالی
برنامههای سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی البرز چیست؟
برنامههای راهبردی ۱۴۰۱ حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد البرز
اگر مشکلات کشور را به سه سطح ریشهای، اصلی و شاخهای تقسیم کنیم برای آنکه دانشگاه بتواند در مسیر حل این مشکلات گام بردارد نیاز به تدوین و ارائه یک سری ساختار و سیاستهاست. باید در هر سه سطح که بخواهیم ورود کنیم، کارگروهی تخصصی تشکیل شود که در آن کارگروهها، هسته مرکزی یک فرد از استادان و یک فرد از صنعت انتخاب میشوند و بعد آنها کارگروههای خود را تشکیل میدهند. برای آنکه به دانشگاه حل مسئله تبدیل شویم باید به ساختارها، آییننامهها و فرایندها بپردازیم؛ چراکه با ساختار فعلی نمیتوان مشکلات جامعه را در این سطح حل کرد. بخش دیگر خارج از دانشگاه بوده که در این زمینه از تفاهمنامههای داخلی و خارجی آغاز میکنیم تا سرانجام به انعقاد قرارداد منتهی شود.
واحدهای دانشگاهی باید متناسب با شرایط جامعه رشتههای جدید ایجاد کنند
مأموریت محور کردن دانشگاه در راستای حل مسائل ملی یکی از اهداف و رویکردهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی است که میتواند با هموارکردن مسیر ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت مشکل تخصص عملی و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی را نیز تا حد زیادی مرتفع کند. در همین راستا، سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در راهاندازی رشتههای جدید با نیازسنجی از جامعه بوده؛ زیرا بسیاری از رشتههای موجود یا نیازسنجی نشدهاند یا در محل مناسب خود آموزش داده نمیشوند که توجه جدی به طرح آمایش آموزشی، بسیاری از مشکلات این بخش را برطرف میکند. واحدهای دانشگاهی باید متناسب با شرایط جامعه رشتههای جدید ایجاد کنند و با برگزاری دورههای کوتاهمدت ارتباط با مراکز صنعتی و خدماتی، مهارتهای مورد نیاز کشور را به دانشجویان آموزش دهند تا دانشآموختگان با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.
افزایش تعداد دانشجویان خارجی از ۴۸۰ نفر به حداقل ۲ هزار نفر را میتوان از دیگر برنامههای علمیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی عنوان کرد.برنامههای علمیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی را تعریف و طراحی «دانشکدههای موضوعی» بهویژه در حوزههای «علوم انسانی و هنر» و با توجه به طرح آمایش استان البرز و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و سیاستهای توسعهای دانشگاه، تعریف گرایشهای«میانرشتهای» در حوزه «علوم انسانی» با سایر علوم بر اساس «نگرش اسلامی» در واحدهای دانشگاهی استان البرز، تأسیس«دانشکده موضوعی کارآفرینی» در این دانشگاه با هدف تربیت پژوهشگر، کارآفرین و مشاور متخصص در حوزه کار و نیز بهمنظور انطباق فعالیتهای دانشگاه با نیازهای جامعه هدف استان، ایجاد«دانشکده هنر و تمدن اسلامی» بهمنظور توسعه و اعتلای هنر ایرانی و اسلامی و جذب علاقهمندان و هنرجویان در این زمینه و بازنگری و پالایش ادواری برنامه جامع آموزش شامل «رشتهها و مقاطع تحصیلی» موجود با توجه به ضوابط استانداردها و نظام جامع آموزشی کشور شامل میشود.
زمینهسازی و حمایت از دانشجویان بهمنظور افزایش مشارکت در توسعه آموزش با «محور ایجاد شاخههای دانشجویی» در مرکز آموزش دانشگاه بهمنظور شناسایی نقاط ضعف و قوت با نگاه تقویت و سرآمدی آموزش بهعنوان رکن اساسی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، اصلاح بخشی و پایش روند انتخاب موضوع پایاننامهها در «مقاطع تحصیلات تکمیلی» با توجه به اولویتهای آموزش و پژوهش دانشگاه مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و رویکرد حل مسئله، تشویق استادان با توجه به انعطافپذیری در فرآیند آموزش مبتنی بر «الگوهای ابتکاری و قدرت خلاقیت دانشجو» و ایجاد «مرکز مشاوره و هدایت تحصیلی» و سیاستگذاری در حوزه آموزش با رویکرد حل مسئله و اقتضائات طرح آمایش استان البرز در راستای نیل به مرجعیت علمی کشور مطابق با الگوی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامههای علمیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی است.
راهاندازی رشتههای میانرشتهای«علوم پزشکی»
توجه ویژه به تربیت و ارتقای سرمایههای انسانی با تأکید بر هدایت و پرورش دانشجویان خودباور، متقی و خلاق در عرصه تولید علم و فناوری، متناسب با ارزشها و نیازهای جامعه و دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، ایجاد مرکز آموزشهای کوتاهمدت هنرهای دستی و سنتی از طریق مشارکت با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایعدستی استان البرز مبتنی بر همافزایی حوزه تجربه و علم با محور آمورش دانشجویان علاقهمند و با هدف حفظ داراییهای فرهنگی، بومی و میراث معنوی استان البرز، اخذ مجوز راهاندازی رشتههای «روانشناسی سلامت» (مقطع کارشناسی ارشد) و «روانشناسی بالینی» (مقطع دکتری تخصصی) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راهاندازی رشتههای میانرشتهای علوم پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز و اجرای دورههای مصوب مرتبط با سلامت با توجه به راهاندازی مرکز آموزش مهارتی حرفهای، برنامههای علمیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی خواهد بود.
راهاندازی حداقل ۱۲ رشته جدید در حوزه علوم پزشکی، روانشناسی و میانرشتهای علوم پایه و تربیتبدنی تا سال ۱۴۰۴، برنامهریزی برای جذب دانشجویان بینالملل در رشتههای پرستاری، مامایی، روانشناسی و...، ایجاد رشتههای میانرشتهای با توجه به طرح آمایش استان البرز با هدف افزایش تعداد دانشجویان از ۴۰ هزار به ۵۰ هزار نفر، ایجاد واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای فردیس و اشتهارد، تکمیل و راهاندازی ساختمان تحصیلات تکمیلی، ایجاد دانشکده معارف اسلامی با توجه به توان بالقوه گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گسترش دورههای آموزش مشترک با مراکز بینالملل معتبر و گسترش دورههای بینالملل و افزایش تعداد دانشجویان خارجی از ۴۸۰ نفر به حداقل ۲ هزار نفر را میتوان از دیگر برنامههای علمیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی عنوان کرد.
ایجاد خانه خلاق زبان فارسی و گویشهای بومی
آنا: در حوزه پژوهش و فناوری برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تا سال ۱۴۰۴ چه خواهد بود؟
کلانتری: یکی از الزامات واحدهای دانشگاهی برای ارتباط با صنعت و جامعه، چابکسازی و کاهش بروکراسیهای اداری و آموزشی است. در این راستا، باید از مؤلفههایی مانند آسانسازی شغلی، چرخش شغلی، غنیسازی شغلی و لاجرم توسعه شغلی غافل نبود؛ چراکه امروزه سازمانی موفقتر خواهد بود که بتواند همسو با تغییرات محیطی برنامه تغییر سازمانی خود را نیز پیش ببرد. شناسایی و جذب نخبگان یکی دیگر از راهبردهای همسو با سیاستهای کلان دانشگاه آزاد اسلامی است؛ چراکه ایجاد شبکه یکپارچه علمی پژوهشگران و نخبگان و بانکهای اطلاعاتی آنان میتواند راهی برای استفاده حداکثری از آنان در زمینههای آموزشی و پژوهشی باشد.
برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری تا سال ۱۴۰۴ تأسیس مرکز تحقیقات معماری و بازآفرینی شهری پایدار با رویکرد راهبردی عملیاتی در این استان با مشارکت شهرداری بهمنظور انجام مطالعات راهبردی و کمک به برنامه جامع بازآفرینی در محلات هدف و بازآفرینی شهری پایدار و نیز حمایت از طرحها و ایدههای خلاق بهویژه پایاننامههای دانشجویی در حوزه شهرسازی و زیباسازی، ایجاد مراکز تحقیقاتی مأموریت گرا و مسئله محور با توجه به نیازهای تخصصی استان و ایجاد خانه خلاق زبان فارسی و گویشهای بومی با مشارکت مردمی و بخش خصوصی با توجه به کثرت و تعدد زبان و گویشها در استان بهمنظور صیانت و حفظ فرهنگ شفاهی استان با مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه بهویژه گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی و زبانشناسی را شامل میشود.
سرمایهگذاری و حمایت از ایجاد شرکتهای نوپا با رویکرد نوآوری باز و ایجاد شرکتهای دانشبنیان از برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری است.بازتعریف مأموریت جدید برای دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با عنوان علوم و فناوریهای نوین کشاورزی و منابع طبیعی بهمنظور ارتقای نقش دانشگاه در مطالعات و تأمین سبد زنجیره غذایی استان و کشور از طریق ارتقای کیفیت شاخصههای کشت، آبیاری، بهرهوری و کاهش مصرف انرژی در بخش تولید با هدف بهبود محصولات تولیدی و صادراتی، ایجاد سرای سلامت کار بهمنظور ارتقای فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانشبنیان در حوزه سلامت کار با توجه به وجود بخشهای مرتبط با کار و صنعت در راستای بهبود بخشی و سلامت کارکنان شرکتها و صنایع مستقر در استان البرز، اخذ مجوز آزمایشگاه همکار، معتمد و استاندارد با استفاده از ظرفیتهای سختافزاری دانشگاه و توان اعضای هیئت علمی برای همکاری با بخشهای برونسازمانی و مراکز صنعتی و تحقیقاتی استان و ایجاد هسته واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان بر مبنای سند آمایش استان نیز ازجمله برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری خواهد بود.
ایجاد گروه پژوهشی مکاترونیک مبتنی بر تحلیل و پیادهسازی سیستمهای مکاترونیکی در زمینه تجهیزات جانبی، کیفیت، زیستمحیطی و مشاوره علمی و فنی به شرکتها و صنایع مرتبط در استان و کشور، راهاندازی سرای نوآوری انرژیهای نو و محیطزیست در منطقه ساوجبلاغ با رویکرد حفظ استفاده پایدار از انرژیهای نو و تجدید پذیر مبتنی بر حفظ طبیعت و محیطزیست، ایجاد سراهای نوآوری و فناوری با هدف ارتقای سطح اکوسیستم نوآوری در دانشگاه مبتنی بر نیازسنجی و طرح آمایش استان البرز و با توجه به وجود صنایع کوچک و بزرگ و شهرکهای صنعتی، ایجاد سرای نوآوری محصولات سبز و سرای نوآوری محصولات دامی ارگانیک با توجه به کثرت مراکز کشاورزی استان و وجود دانشکده کشاورزی در دانشگاه مبتنی بر ارتقای سطح بهرهوری زیر کشت، تولید بذر و نهادههای کشاورزی با کمک فعالان در حوزه کارآفرینی و استارتآپهای کسبوکار (سال ۱۴۰۱) و راهاندازی سرای گردشگری سلامت در منطقه تفریحی و گردشگری طالقان از دیگر برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری تا سال ۱۴۰۴ است.
ایجاد برج فناوری در البرز
ایجاد مرکز تعالی کسبوکار با رویکرد عارضهیابی، آموزش و مشاوره تعالی، تأسیس مرکز آیندهپژوهی با هدف تدوین چشماندازهای استراتژیک و تجزیهوتحلیل پیشرانها در آینده دانشگاه، صنعت و جامعه، دفتر مطالعات و تعالی سبک زندگی با مشارکت(گروه معارف، روانشناسی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری) بهمنظور پژوهش و ترویج کسب زندگی اسلامی– ایرانی و صیانت از حریم خانواده و ارتقای مفهوم زندگی و ترغیب دانشجویان به تشکیل خانواده، گسترش ارتباط با صنعت در قالب طرح پویش، ایجاد برج فناوری در دانشگاه (استقرار دفتر شرکتها و صنایع در دانشگاه)، شناسایی فرصتهای محلی و بومی استان البرز و تهیه برنامه توسعهای بازار فناوری و نوآوری با مشارکت صنایع، برگزاری رویدادهای کارآفرینی تقاضامحور و توسعه و گسترش فعالیت پژوهشکدهها و تبدیل آنها به پژوهشگاه را میتوان ازجمله برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد.
راهاندازی مرکز رشد در حوزه سلامت، برگزاری کارگاههای درآمدزا در مرکز تحقیقات – مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت، راهاندازی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان با توجه به ظرفیت دانشکده فنی و مهندسی و با همکاری سازمان نظاممهندسی ساختمان استان البرز، توسعه فعالیتهای مرکز رشد دانشگاه مبتنی و بسترسازی و تجاریسازی ایدههای با محور دانش بهویژه در بخش همکاریهای مشترک با صنایع و شرکتهای صنعتی و فناور، تأسیس پژوهشکده غذا و امنیت غذایی مبتنی بر سیاستهای کلان کشور اقتصاد مقاومتی(ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و سند آمایش سرزمینی استان با هدف تحقق سند جامع تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و رویکرد ملی بیانیه گام دوم، تقویت پژوهش تقاضامحور و ارائه خدمات مشاورهای به صنایع موجود در استان و سرمایهگذاری و حمایت از ایجاد شرکتهای نوپا با رویکرد نوآوری باز و ایجاد شرکتهای دانشبنیان از برنامههای عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه پژوهش و فناوری بوده که در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/