دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند

در سالی که گذشت، سریال‌هایی از قاب تلویزیون به نمایش درآمد که در فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفتند و هر قسمت آن‌ها با نکات ریز و درشت فراوانی همراه بود.
کد خبر : 649382
سریال ها

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سال ۱۴۰۰ هم به پایان رسید، سالی پر از اتفاقات ریز و درشت و همینطور وقایع تلخ و شیرین. در این سال تلویزیون هم خالی از ماجراهای گوناگون نبود و هم از نظر ساختاری و هم از منظر محتوایی با تغییرات متعددی مواجه شد. بزرگترین تغییر در رسانه ملی در سالی که گذشت، جابه‌جایی رئیس سازمان صداوسیما و حضور پیمان جبلی در رأس سازمان بود.


پس از رفتن علی‌عسگری از صداوسیما، جبلی تغییرات زیادی را در ساختار مدیریتی و اداره سازمان به‌وجود آورد و تلاش کرد حال و هوای تازه‌ای را به رسانه ملی تزریق کند، رسانه‌ای که رخوت در تولیدات چند سال اخیر آن احساس می‌شد و رئیس جدید در یکی از اولین کارهایش، دستور توقف ساخت تعداد زیادی از سریال‌های در حال تولید را صادر کرد، دستوری که اگرچه باعث ناامیدی بسیاری از سریال‌سازان شد، اما دلسوزان رسانه ملی را امیدوار کرد، امیدوار به این مسئله که قرار است از این به بعد سریال‌های سیما با وسواس بیشتری ساخته شوند و هر اثری با داشتن حداقل‌های استاندارد، اجازه پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی را نداشته باشد.


با وجود تمام این حرف و حدیث‌ها، جابه‌جایی‌ها و حواشی مربوط به آثار مختلف تلویزیونی، در سال ۱۴۰۰ ده‌ها سریال و صدها برنامه تلویزیونی به روی آنتن رفت که برخی از آن‌ها در جذب نظر مخاطبان موفق بودند و برخی دیگر حتی به حداقل‌های جلب نظر تماشاگر هم نزدیک نشدند (که درصد آثاری که در دسته دوم قرار گرفتند، بسیار بیشتر از درصد آثار دسته اول بود). در این گزارش مروری داریم بر مهم‌ترین آثار به نمایش درآمده در سال ۱۴۰۰ رسانه ملی، آثاری که هرکدام در زمان روی آنتن بودنشان خالی از نکته نبودند و بعضا پس از پایان پخش نیز با حاشیه‌هایی همراه بودند.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


گاندو


کارگردان: جواد افشار


تهیه‌کننده: مجتبی امینی


بازیگران: داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، پندار اکبری، فرهاد قائمیان و...


شبکه نمایش دهنده: سه


زمان نمایش: فروردین ۱۴۰۰


یکی از پرحاشیه‌ترین سریال‌های به نمایش درآمده در سال ۱۴۰۰، فصل دوم سریال «گاندو» بود، سریال سیاسی جذابی که فصل اول آن نیز با حواشی مختلفی مواجه بود و از همان زمان هم پخش آن مورد توجه قرار گرفت. دومین فصل «گاندو» قرار بود به عنوان سریال نوروزی شبکه سه روی آنتن برود، اتفاقی که رخ داد و پخش آن از ۳۰ اسفند ۹۹ آغاز شد، اما به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات ریاست جمهوری و نیش و کنایه‌های سیاسی این مجموعه تلویزیونی، با اعتراض برخی مسئولان دولت وقت، پخش این مجموعه از رسانه ملی متوقف شد و پس از برگزاری انتخابات و تغییر دولت، پخش ادامه این فصل از سر گرفته شد. این شاید جزو معدود دفعاتی باشد که یک سریال تلویزیونی با نظر مستقیم مسئولان دولتی توقیف می‌شود و پس از چند ماه، بار دیگر به روی آنتن می‌رود.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


یاور


کارگردان: سعید سلطانی


تهیه‌کننده: آرمان زرین‌کوب


بازیگران: داریوش ارجمند، محمد حاتمی، ارسلان قاسمی، شبنم فرشادجو، پرویز فلاحی‌پور، فقیهه سلطانی و...


شبکه نمایش دهنده: شبکه سه


زمان نمایش: فروردین ۱۴۰۰


یکی دیگر از سریال‌های مهم تلویزیون در بهار سال گذشته، سریال «یاور» بود، اثری که سریال مناسبتی شبکه سه برای ماه رمضان ۱۴۰۰ بود و در زمان روی آنتن بودنش به چند دلیل مورد توجه قرار گرفت. اولین نکته شباهت‌های این سریال با «ستایش» بود. این دو اثر دو عنصر مشترک دارند که دلیل اصلی این شباهت بود، یکی سعید سلطانی که کارگردان هر دو سریال بود و دیگری داریوش ارجمند که به ادعای بسیاری از مخاطبان تلویزیون و منتقدان، در هر دو نقش «حشمت فردوس» و «یاور چلویی» کاملا شبیه به هم بازی کرده بود و صرفا گریم این دو شخصیت بود که باعث تمایز کاراکترهایشان می‌شد. سریال «یاور» از آن دسته آثار رسانه ملی بود که در فضای مجازی هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و تقریبا پس از هر قسمت آن، بخش‌هایی از سریال به سوژه بحث در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شد، بحث‌هایی که غالباً انتقادی بودند و معمولا هم به دیالوگ‌های عجیب و غریب و روند داستانی سریال مربوط می‌شد.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


زیرخاکی


کارگردان: جلیل سامان


تهیه‌کننده: رضا نصیری‌نیا


بازیگران: پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، اصغر نقی‌زاده، امید روحانی، هومن برق‌نورد، ستاره پسیانی، خسرو احمدی و...


شبکه نمایش دهنده: یک


زمان نمایش: خرداد ۱۴۰۰


«زیرخاکی» یکی از آخرین نمونه‌های موفق تلویزیون در زمینه ساخت سریال‌های چند فصلی است. اثری که فصل اول آن در ماه رمضان سال ۹۹ روی آنتن رفت و باتوجه به اینکه محبوب‌ترین سریال مناسبتی سال تلویزیون شد، در سال بعد نیز فرصت مجدد برای روی آنتن بودن را به دست آورد و فصل دوم آن در روزهای پایانی بهار ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال با بازی پژمان جمشیدی در فصل دوم هم در زمینه جذب مخاطب موفق بود و مدیران سیما را مجاب کرد که برای ساخت فصل سوم آن نیز دست به کار شوند. اتفاقی که رخ داد و عوامل سریال با فاصله کمی پس از پخش فصل دوم، بساط ضبط فصل سوم را علم کردند و این روزها سومین فصل از مجموعه «زیرخاکی» به عنوان سریال مناسبتی شبکه یک در حال پخش است.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


افرا


کارگردان: بهرنگ توفیقی


تهیه‌کننده: مجید مولایی، محمد کامبیز دارابی


بازیگران: مهدی سلطانی، پژمان بازغی، روزبه حصاری، مینا وحید، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی و...


شبکه نمایش دهنده: یک


زمان نمایش: شهریور ۱۴۰۰


بهرنگ توفیقی با کارنامه‌ای که نام سریال‌هایی همچون «پدر»، «زیر پای مادر»، «پشت بام تهران»، «بر سر دوراهی» در تلویزیون و «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی در آن وجود داشت، به سراغ ساخت اثری تحت عنوان «افرا» رفت، سریالی با حضور تعداد زیادی از بازیگران مطرح تلویزیونی که لوکیشن‌های اصلی آن خارج از پایتخت بود و بسیاری از قسمت‌هایش در دل طبیعت خیره‌کننده شمال کشور ساخته شده بود. این سریال که یکی از شخصیت‌های اصلی آن (روزبه حصاری) محیط‌بانی بود که به دلیل قتل یک شکارچی با مشکلاتی مواجه می‌شد، جدا از این داستان اصلی، خرده داستان‌هایی هم داشت که گاهی از قصه اصلی پررنگ‌تر می‌شدند و بعضا توجه مخاطب را از ماجرای محیطبان و داستان زندگی‌اش دور می‌کردند. شاید همین مسئله باعث شد سریال آخر توفیقی، موفقیتی که او با «آقازاده» به دست آورد را برایش به ارمغان نیاورد و نتوانست آنطور که از آن انتظار می‌رفت، با اقبال عمومی مواجه شود.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


سرجوخه


کارگردان: احمد معظمی


تهیه‌کننده: ابوالفضل صفری


بازیگران: آرش آصفی، سامان صفاری، حمیدرضا محمدی، قربان نجفی، حبیب دهقان‌نسب، علی اوسیوند، علیرضا جلالی‌تبار و...


شبکه نمایش دهنده: سه


زمان نمایش: پاییز ۱۴۰۰


یکی دیگر از سریال‌های امنیتی – سیاسی تلویزیون که در سال گذشته به روی آنتن رفت و آن نیز به اندازه‌ معقولی مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت سریال «سرجوخه» بود، اثری که زوج معظمی – صفری پس از سریال‌های «ترور خاموش» و «خانه امن» آن را ساختند و به روی آنتن فرستادند. نکته جالب توجه اینجاست که بازیگران اصلی این سریال، اکثرا از چهره‌های جدید و جوان سیما بودند و در آن خبری از جوان اول‌های سریال‌های رسانه ملی در سال‌های اخیر نبود، اما این مسئله که می‌توانست پاشنه آشیل سریال باشد، به یکی از نقاط قوت آن تبدیل شد و چون مخاطب خاطره ذهنی خاصی از بازیگران آن نداشت، خیلی راحت آن‌ها را در قالب نقش‌هایی که در «سرجوخه» برعهده داشتند، پذیرفت.


نگاهی به مهم‌ترین آثار رسانه ملی در سالی که گذشت/ سریال‌هایی که از تلویزیون فراتر رفتند


آنچه امسال باید منتظرش باشیم


به جز این ۵ سریال که به نوعی شاخص‌ترین مجموعه‌های نمایشی تلویزیون در سال گذشته بودند، سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی مختلفی از شبکه‌های گوناگون سیما به روی آنتن رفت که بعضا در جذب مخاطب موفق بودند، اما فاصله این پنج اثر با دیگر رقبا به اندازه‌ای بود که بتوان به آن‌ها در گزارشی جداگانه پرداخت. با این وجود نباید تصور کنیم که سبد تلویزیون برای سال ۱۴۰۱ خالی است. برعکس سریال‌های مهمی در سالی که گذشت تولید شدند که به احتمال فراوان پخش آن‌ها در ماه‌های آتی رخ خواهد داد.


یکی از این سریال‌ها مجموعه «شهید باکری» است، سریالی که نسخه سینمایی آن یعنی «موقعیت مهدی» با حضور موفق در جشنواره فجر هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و هم هیئت داوران جشنواره به آن توجه ویژه‌ای داشت. فیلمی که این روزها در حال اکران است و وارد باشگاه میلیاردی‌های سینما شده است. سریال شهید باکری در دسته سریال‌های ویژه تلویزیون قرار دارد و باوجود اینکه نخستین تجربه هادی حجازی‌فر در زمینه کارگردانی است، اما خیلی‌ها به نتیجه آن امیدوارند.


سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری نیز یکی دیگر از آثاری است که به احتمال فراوان در سال ۱۴۰۱ شاهد پخش آن خواهیم بود. اثری که در البته قرار بود نیمه اول سال گذشته روی آنتن شبکه یک سیما قرار بگیرد، اما بدون هیچ توضیح خاصی پخش آن شروع نشد و همچنان پشت سد نمایش گیر کرده است.


سریال «رعد و برق» آخرین ساخته بهروز افخمی هم یکی از گزینه‌های پخش در سال پیش رو محسوب می‌شود. سریالی پرحاشیه که آن هم قرار بود ماه رمضان سال قبل از شبکه پنج به نمایش دربیاید، اما کشمکش‌ها بین افخمی و مدیران شبکه باعث شده هر دو توپ را به زمین یکدیگر بیاندازند و همدیگر را متهم کنند. باید منتظر ماند و دید نتیجه این کل‌کل‌ها به کجا می‌انجامد و سریالی که افخمی چند سال پیش تولید آن را آغاز کرده، آیا نهایتا به آنتن می‌رسد یا خیر؟


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته