دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حواشی اختتامیه جشنواره تئاتر فجر: سعید اسدی دبیر جشنواره ماند/ تجلیل گلاب آدینه از معتمدآریا

مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر،حواشی متعددی از پذیرفته نشدن محمد سلوکی به عنوان عضوی از خانواده تئاتر تا محبوبیت چند صد برابری فاطمه معتمدآریا را در پی داشت.
کد خبر : 64916

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر با پخش نماهنگی از راهپیمایی مردم آغاز شد و در ادامه سخنان علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر پخش شد.


محمد سلوکی که در کارنامه هنری‌اش در حوزه تئاتر به عنوان بازیگر نمایش «قاتل بی‌رحم هسه‌کالسون» کاری از مسعود رایگان روی صحنه حاضر شده بود، خطاب به حاضران در سالن این سوال را مطرح کرد که آیا هنرمندان وی را جزو خانواده تئاتر می‌دانند؟ هنرمندان حاضر در تالار وحدت در پاسخ جواب منفی خود را اعلام کردند. سلوکی نیز در ادامه اعلام کرد: «نمی‌توانید بگویید که به عنوان مخاطب همیشه تئاتر نبوده‌ام. من امشب به عنوان نماینده خانواده مخاطب تئاتر روی صحنه هستم.»


وی در سخنانش به محیط‌ زیست و توجه به آن تاکید بیشمار داشت و تئاتر را به عنوان بخشی از محیط‌ زیست معرفی کرد.


در بخش دیگری از این مراسم، نماهنگی از هنرمندانی که سبقه درخشانی در حوزه تئاتر دارند اما این روزها در میان ما نیستند پخش شد. این کلیپ تصاویری از هما روستا، بهرام ریحانی، علی عباد، زهرا رشیدی، احمد علامه دهر، محمد حسین‌پور، ولی‌الله مومنی، فرامرز بهبود، عزت‌الله هنرآموز، امیر بختیاری، ثریا شیرزادی، بهمن مظفری، معصومه ذباح، خان‌علی صیانی، علی‌اصغر مذهب‌یوسفی، مصطفی اسلامیه را در‌بر می‌گرفت.


در بخشی از این مراسم ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، موذنی نماینده بنیاد شهید و علی مرادخانی از ایوب آقاخانی، نیما دهقان و کورش زارعی برای اجرای نمایش‌های «اروند خون»، «تکه‌های سنگین سرب» و «جان‌گز» تقدیر کردند.


در ادامه آقاخانی، دهقان و نماینده کوروش زارعی به عنوان تولیدکنندگان آثاری با مضمون جنگ و دفاع مقدس، از خانواده شهدای تئاتر (شهید حسن حسینی و سیدجواد خلیلی) تجلیل کردند.


در بخش بزرگداشت ضمن حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره بر روی صحنه، ایرج صغیری، بهزاد قادری و منیژه محامدی برای تلاش و اجرای نمایش در طول سال‌های متمادی مورد تقدیر قرار گرفتند.


صغیری با حضور بر روی صحنه گفت: «دوست داشتم به جای این‌که درباره محیط زیست صحبت کنیم بیشتر درباره تئاتر صحبت می‌کردیم که دلسوزان کمتری دارد. پیشکسوتان توانمند از یاد رفته‌اند و باید یادشان را حفظ کنیم.»


وی عنوان کرد: «جهان دگرگون شده و دیگر پایتخت کشور تعیین‌کننده شکل و محتوای هنر نیست. حال دیگر ده‌کوره‌ها حرفی برای گفتن دارند بنابراین شهرستان‌ها را فراموش نکنید. سپاه هنرمندان تئاتر از سوی ده‌کوره‌ها در حال راه‌افتادن هستند و تا چند سال دیگر تئاتر ایران را قبضه خواهند کرد.»


بهزاد قادری نیز پس از دریافت لوح تقدیر خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «معمولا محققان آدم‌های خسته‌کننده‌ای هستند اما من امروز با چند اتفاق جالب مواجه شدم، راننده به جای ساعت 4:30 بعد از ظهر، 4:30 صبح برای آوردن من به مراسم آمده بود و از آنجا که تا 4 صبح مشغول نگارش کتاب بودم متوجه شدم که به طور کل قرار نبوده که بخوابم بنابراین کار بر روی آخرین کتاب را همچنان ادامه دادم.»


وی بیان کرد: «این کتاب عنوان فرعی دارد که «هنر تماشا کردن و تماشایی بودن» است.»


قادری همچنین در سخنانش اعلام کرد: «همه شما علاوه بر تاثیرات فعالیت‌های محمدجواد ظریف در دوره کنونی، به تئاتر نیز مدیون هستید.»


منیژه محامدی نیز عنوان کرد: «دلم می‌خواهد در مقابل آقای مرادخانی و وزیر بخواهم که کمی بیشتر به تئاتر فکر کنند و بیشتر کمک کنند تا ما روی پایمان بایستیم.»


تئاتر اساس ساختن انسان و شهروند جدید است


در ادامه این مراسم، حکم سعید اسدی به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاترفجر قرائت شد.


سعید اسدی که از این حکم اطلاعی نداشت گفت: «این تصمیم غافلگیری بزرگی بود. ما سی‌وچهارمین دوره با تمام فراز و نشیب و مسائلی که در اطرافش بود را پشت سر گذاشتیم و آنچه عایدم شد فهم بیشتر از دنیا بود.»


وی افزود: «من خوشحال هستم که جزئی از شما محسوب می‌شوم و می‌خواهم که به من کمک کنید تا کار را به درستی انجام دهم. امیدوارم آنچه که باید رخ دهد با همدلی همگانی به انجام رسد.»


دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «تمام کسانی که برای فرهنگ می‌کوشند باید به تئاتر احترام بگذارند زیرا تئاتر اساس ساختن انسان و شهروند جدید است.»


رونمایی از «ایمان‌گرایی در ادبیات نمایشی»


اجرای موسیقی توسط علی زند وکیلی بخشی از این مراسم بود، همچنین در ادامه کتاب «ایمان‌گرایی در ادبیات نمایشی» اثر فرهاد ناظرزاده کرمانی رونمایی شد و در این مراسم اعلام شد که دانشکده سینماتئاتر 500 جلد از این کتاب را خریداری کرده است.»


درخواست انتشار موسیقی تئاتر


در بخش معرفی برگزیدگان مسابقه تئاتر ایران، سعید ذهنی که برگزیده بخش موسیقی معرفی شد، با حضور بر روی صحنه گفت: «امیدوارم وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی حمایت کنند تا موسیقی تئاتر در دسترس همگان قرار گیرد و ما بتوانیم مستر موسیقی را به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کنیم تا موسیقی تئاتر نیز همچون موسیقی فیلم به گوش مردم برسد.»


محمدرضا خاکی که اهدا و اعلام برگزیدگان طراحی لباس و صحنه مسابقه تئاتر ایران را برعهده داشت، از حاضران در مراسم خواست تا با خواندن فاتحه‌ای از مصطفی اسلامیه یاد کنند.


نسیم ادبی بازیگر تقدیر شده این دوره جشنواره پس از دریافت لوح و جایزه نقدی گفت: «سال‌ها به عنوان کاندید انتخاب می‌شدم اما امسال به تقدیر رسیدم.»


آزاده صمدی نیز که هنرمند تقدیر شده دیگر بخش بازیگری زن بود، گفت: «هیچ‌وقت راحت به آنچه می‌خواستم نرسیدم و زمان زیادی صرف شد برای اینکه به آنچه می‌خواستم برسم. در این دو سال با جوانانی کار کردم که جسارتشان را دوست دارم.»


معتمد آریای عزیز اهانت به شما ما را غمگین و محبوبیت شما را نزد ما چندصد برابر کرد


گلاب آدینه اهدا‌کننده جوایز بخش بازیگری مرد با آرزوی سلامتی برای عاشقان تئاتر گفت: «هیات داوران موشکافانه، تکنیکی و بدون در نظر گرفتن سلایق شخصی آثار را داوری کردند مخصوصا این‌که به دور از هرگونه ملاحظات سیاسی، قومی، رفاقتی و اجتماعی کارها را داوری می‌کردند. من به عنوان عضو کوچکی از جامعه بازیگران مراتب عشق خود را به جانفشانانی که روی صحنه می‌آیند و روح و جان خود را تقدیم دیگران می‌کنند اعلام می‌دارم.»


وی ادامه داد: «رقابت در این دوره به قدری تنگاتنگ بود که ما از انتخاب عاجز شدیم اما نکته مهم این بود که به هرحال ناچار به انتخاب بودیم.»


این هنرمند پیشکسوت درباره اهانتی که چندی پیش به فاطمه معتمدآریا شده بود، گفت: «خانم معتمدآریای عزیز اهانت به شما ما را غمگین کرد اما محبوبیت شما را نزد ما چندصد برابر کرد.»


ما رعیت مسئولان نیستیم


از دیگر حواشی این مراسم صحبت‌های حمیدرضا نعیمی بود که در بخش کارگردانی جشنواره تئاترفجر به عنوان کارگردان نمایش ترور مورد تقدیر قرار گرفت. وی با حضور روی صحنه گفت: «ای کاش تقدیر نمی‌شدم و روی صحنه نمی‌آمدم اگر بهزاد قادری می‌گوید ما به تئاتر مدیون هستیم، باید بگویم که تئاتر هم به قطب‌الدین صادقی مدیون است.»


وی خطاب به جنتی و مرادخانی گفت: «ما هنرمندان تئاتر حالمان خیلی بد است. تا امروز هیچ اتفاقی برای فرهنگ و تئاتر نیفتاده جز این‌که ما جان می‌کَنیم تا اتفاقی رخ دهد. به ما ربطی ندارد که نفت قبلا 100 دلار و بعد 20 دلار شده زیرا در زمانی که 100 دلار هم بود، یک دلارش برای تئاتر خرج نمی‌شد و هیچوقت به فرهنگ و هنر پرداخته نشده است.»


وی اعلام کرد: «شفیعی بهترین، شریف‌ترین و کارآمدترین انتخابی بود که می‌توانستیم داشته باشیم، خواهش می‌کنم قول‌هایتان را عملی کنید. ما رعیت مسئولان نیستیم قرار است ما به مسئولان بگوییم که دردها کجا است. خواهش می‌کنم گروه‌های تئاتر را ثبت کنید و مسئولان گروه‌ها را بخواهید تا بگویند برای نجات از این بحران چه کاری باید انجام دهید. ما شرمنده تماشاگران هستیم چون مسئولان هیچ برنامه‌ای ندارند.»


وی در سخنانش به چگونگی اجرای نمایش «ترور» و پرداخت نشدن پول دکور، پوستر، بروشور و هزینه‌های تولید و دستمزد بازیگران این نمایش اشاره کرد و از هنرمندان خواست که به نادرست پشت سر یکدیگر غیبت نکنند و درباره دریافت بودجه‌های کلان به نمایش «ترور» صحبت نکنند.


قطب‌الدین صادقی در ادامه یادآور شد: «دشواری‌ها بخشی از زندگی ما است و این امر به شرایط فعلی اختصاص ندارد. وی در سخنانش هنرمندان را به صبر و استقامت، کار و خلاقیت و ایمان و عشق دعوت کرد.»


اصغر خلیلی گسترش تعاملات فرهنگی میان کشورها را مدیون تلاش‌های محمدجواد ظریف معرفی کرد و از حاضران خواست تا برای این دولتمرد بایستند و کف بزنند.


امیرحسین شفیعی، برگزیده بخش کارگردانی جشنواره نیز با حضور بر روی صحنه گفت: «تنها ظریف نیست که لایق دست و تشویق ماست، بلکه سردار سلیمانی نیز باید مورد تشویق قرار گیرد.»


در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاترفجر هنرمندانی چون مریم معترف، محمدحسین ناصربخت، رضا گوران، محمدرضا خاکی، منیژه محامدی، جواد عزتی، ناصر آقایی، محمد ساربان، نوید محمدزاده، اسماعیل خلج، پری صابری، فرهاد ناظرزاده کرمانی، حمیدرضا آذرنگ، ساناز بیان، اتابک نادری، اردشیر صالح‌پور، حسن رونده، حسین مسافرآستانه، محمد رجبی معمار، سامان خلیلیان، محمد امیریاراحمدی، حمیدرضا نعیمی، میلاد نیک‌آبادی حضور داشتند. همچنین اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته