دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی در سالی که گذشت؛

فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند

ژانر کمدی پرفروش‌ترین ژانر سینمایی در سال ۱۴۰۰ بود، با فاصله‌ای نزدیک به ۸۰ میلیارد تومانی نسبت به نزدیک ترین رقیب!
کد خبر : 647208
ژانر کمدی



به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، کمتر از دو هفته به پایان سال ۱۴۰۰ مانده و تقریبا تکلیف فیلم‌هایی که در این سال اکران شدند مشخص شده است. در سالی که گذشت (با احتساب فیلم‌های اکران نوروزی که برخی اکرانشان از دیروز آغاز شده و برخی دیگر تا چند روز آینده اکران می‌شوند) بیش از ۵۰ فیلم در سینماهای سراسر کشور به روی پرده رفت، عددی که در مقایسه با سال‌های اوج سینمای ایران در دهه‌های شصت و هفتاد که سالانه بیش از ۳۰۰ فیلم در سالن‌ها اکران می‌شد بسیاری فاصله دارد. البته که همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از سینماها و عدم اجازه صاحبان آثار به اکران فیلم‌هایشان برای سالن‌های خالی در سالی که گذشت، مزید بر علت شد.


همانطور که حال و روز سینما در کشور ما در ۶ ماهه نخست امسال، اصلا تعریفی نداشت و رکودی به اندازه سال قبل آن را احاطه کرده بود، اما در نیمه دوم سال ورق برگشت و باتوجه به واکسیناسیون عمومی و احیای شرایط اجتماعی، سالن‌های سینما هم جان تازه‌ای گرفتند و مردم بار دیگر به سینماها آمدند و به تماشای فیلم بر روی پرده نقره‌ای مشغول شدند. باوجود اینکه سینما تقریبا نصف امسال اوضاع خوبی داشت، اما در همین مدت کم نیز فیلم‌ها در حال اکران یک ویژگی بزرگ داشتند و آن هم تنوع ژانر بود، مسئله‌ای که باعث شد طیف‌های مختلف دوستداران هنر هفتم، به بهانه‌های مختلف به سالن‌های سینما بروند و فیلم‌ها مورد علاقه‌شان را تماشا کنند.


در این مدت فیلم‌های کمدی، درام اجتماعی، دفاع مقدس، عاشقانه، ترسناک، ورزشی و... به روی پرده سینماها رفت و هرکدام با حال و هوای خاص خود تا جایی که می‌توانست در جذب مخاطب تلاش کرد. در این گزارش مروری داریم بر ژانرهای مختلف فیلم‌های سینمایی که در سال ۱۴۰۰ اکران شدند، میزان فروش آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا از این طریق بفهمیم ذائقه مخاطبان سینمای ایران به چه سمتی رفته است و چه ژانر از فیلم‌های سینمایی را بیشتر می‌پسندند.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر کمدی


مجموع فروش: ۱۰۲ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: دینامیت


میزان فروش فیلم شاخص: ۵۷.۵ میلیارد تومان


مثل اکثر سال‌های گذشته امسال نیز فیلم‌ها ژانر کمدی، بیشترین فروش را در میان آثار سینمایی داشتند، البته که حجم وسیعی از رقم بیش از صد میلیاردی این ژانر صرفا مربوط به دو فیلم «دینامیت» و «گشت۳» است و اگر بخواهیم این دو فیلم را از این فهرست بگیریم، میزان فروش ژانر کمدی به حدود ۴ میلیارد تومان در سال می‌رسد. اما این دو فیلم که پرفروش‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران (از نظر مبلغ فروش) شده‌اند، در حقیقت تکانی اساسی به گیشه سینما دادند، آن هم در دورانی که اوضاع سینما و سینماداران اصلا خوب نبود و بسیاری از فیلمسازان راضی نمی‌شدند آثارشان را در این ایام اکران کنند.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر درام اجتماعی


مجموع فروش: ۲۹ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: قهرمان


میزان فروش فیلم شاخص: ۱۲ میلیارد تومان


پاییز امسال و بعد از اوجگیری مجدد سالن‌های سینما، چند فیلم اجتماعی خوب به چرخه اکران اضافه شد، فیلم‌هایی مثل «قهرمان» و «بی‌همه‌چیز» که پرچمداران اثار اجتماعی پرفروش این ژانر بودند. در میان فیلم‌های این فهرست آثاری همچون «شنای پروانه» نیز وجود دارد، فیلم خوش ساخت و قابل احترامی که اگر در اوایل سال اکران نمی‌شد و زمان بهتری برای روی پرده رفتن داشت، می‌توانست در حد و اندازه‌های این فیلم‌های مدعی قد علم کند و مجموع فروش ژانر اجتماعی در سینمای ایران را از این رقم بالاتر ببرد.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر جنگی (دفاع مقدس)


مجموع فروش: ۷ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: درخت گردو


میزان فروش فیلم شاخص: ۳.۷ میلیارد تومان


امسال سینمای ایران در زمینه دفاع مقدس حرف زیادی برای گفتن نداشت. در مجموع سه فیلم «درخت گردو»، «منصور» و «تک‌تیرانداز» آثاری بودند که به آن دوران مربوط می‌شدند که از این میان فیلم دوم آنچنان یک اثر دفاع مقدسی محسوب نمی‌شود، اما چون داستان یکی از قهرمان‌های نظامی کشورمان را به تصویر می‌کشد، در این فهرست قرار گرفته است. فیلم «درخت گردو» نیز از جمله آثار بدشانس اکران امسال بود، فیلمی که اگر در نیمه دوم امسال اکران می‌شد، قطعا فروشی چند برابر این رقمی که به آن رسید را تجربه می‌کرد، اما این فیلم در ۶ ماهه اول امسال اکران شد و با این وجود در جایگاه هفتم فیلم‌های پرفروش امسال قرار گرفت.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر عاشقانه:


مجموع فروش: ۶ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: آتابای


میزان فروش فیلم شاخص: ۵.۵ میلیارد تومان


امسال تعدادی از فیلم‌های به نمایش درآمده در سینمای ایران تم عاشقانه داشتند، فیلم‌هایی که غیر از یک مورد، یعنی «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی، مابقی در جذب مخاطب آنچنان موفق نبودند و نتوانستند کمک زیادی به مجموع فروش این ژانر کنند. اما ساخته نیکی کریمی با بازی خوب هادی حجازی‌فر و سحر دولتشاهی به قدری خوش ساخت و استاندارد بود که جایگاه این ژانر را در سالی بالاتر از بسیاری از گونه‌های دیگر قرار دهد.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر کودک و نوجوان:


مجموع فروش: ۵.۵ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: شهر گربه‌ها


میزان فروش فیلم شاخص: ۵.۲ میلیارد تومان


امسال دو فیلم سینمایی در ژانر کودک و نوجوان به روی پرده رفت، فیلم‌هایی که اکران هردو به ۶ ماهه دوم سال و زمان رونق گرفتن سالن‌ها مربوط می‌شود و یکی از آن‌ها را به جمع فیلم‌های پرفروش سال نیز کشاند. فیلم «شهر گربه‌ها» به کارگردانی سید جواد هاشمی، با وجود حواشی ریز و درشتی که داشت و باعث شد مدتی هم از روی پرده پایین بیاید، اما در نهایت توانست فروش قابل توجهی را به دست بیاورد و با فروش نزدیک به ۲۵۰ هزار بلیت، به رقم بیش از ۵ میلیارد تومان برسد.


فاصله ۸۰ میلیارد تومانی ژانر کمدی با دیگر ژانرهای سینمای ایران/ وقتی ذائقه‌ها با چند فیلم تغییر می‌کند


ژانر ترسناک:


مجموع فروش: ۱ میلیارد تومان


شاخص‌ترین فیلم: پوست


میزان فروش فیلم شاخص: ۸۵۰ میلیون تومان


یکی از ژانرهایی که مسئله تنوع گونه در میان فیلم‌های اکران شده در سالی که گذشت را بسیار مورد توجه قرار می‌داد، ژانر ترسناک بود. امسال دو فیلم «پوست» به کارگردانی برادران ارک و «آن شب» ساخته کوروش آهاری در این ژانر به نمایش درآمدند، فیلم‌هایی که روی هم رفته توانستند این ژانر را به باشگاه میلیاردی‌های سال وارد کنند. این ژانر که توجه چندانی به آن در سینمای ایران نمی‌شود، در بیشتر کشورهای دنیا ژانر محبوبی است و فیلم‌های این دسته مخاطبان فراوانی دارند. باید منتظر ماند و دید که آثاری از این قبیل یا دیگر ژانرهای مغفول مثل ورزشی، تاریخی، فانتزی، سیاسی و... به مرور وارد چرخه اکران می‌شوند یا همچنان قرار است در روی همان پاشنه‌ای بچرخد که در سال‌ها گذشته می‌چرخیده.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب