دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران دروازه ورود ترکیه به آسیای میانه، ترکیه دروازه ورود ایران به اروپا

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره روابط ایران و ترکیه در دوره سخت تحریم‌ها گفت: هیچ‌گاه همکاری موثر اقتصادی ترکیه را در این دوره فراموش نخواهیم کرد.
کد خبر : 64670

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مسعود خوانساری در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه با بیان اینکه سالانه 2 میلیون توریست ایرانی از کشور ترکیه بازدید می‌کنند، افزود: متاسفانه توریست‌های ترکیه در ایران از تعداد بالایی برخوردار نیستند.


وی با تاکید بر فرهنگ و دین مشترک میان دو کشور عنوان کرد: با توجه به زبان مشترک میان ترکیه و برخی استان‌های ایران شرایط مساعدتری برای همکاری اقتصادی مشترک میان ایران و ترکیه وجود دارد.


خوانساری با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور 14 میلیارد دلار است اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز و پس از رفع تحریم‌ها بیشتر می‌توانیم از پتانسیل‌های دو کشور استفاده کنیم.


به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، دورانی که با خرید و فروش ساده بتوان حجم تجارت را بالا برد گذشته است و باید به شرایط مساعدتر و روابط موثرتر دو کشور فکر کرد.


وی تاکید کرد: با توجه به رفع تحریم‌ها باید موانع هرچه سریع‌تر برطرف شود.


خوانساری به رفع موانع گمرکی و تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: باید موانع حمل‌ونقلی و همچنین مشکلات بانک‌ها هرچه سریع‌تر برطرف شود تا بتوانیم شرایط بهتری برای تجارت فراهم کنیم.


همچنین در این همایش رئیس اتاق بازرگانی غازی‌ آنتپ، با بیان اینکه از دو سال پیش که وارد ایران شدم این کشور پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری داشت عنوان کرد: ما یک جامعه مسلمان هستیم که می‌توانیم با توجه به شرایط مشابه زیاد فعالیت اقتصادی مشترک داشته باشیم.


ایوب بارتیک افزود: بیش از هر چیزی مشترکات دینی و فرهنگی میان ترکیه و ایران وجود دارد.


وی تاکید کرد: اگر حمل و نقل وجود نداشته باشد تمام خریدها بی‌نتیجه باقی‌ می‌ماند و به مقصد نمی‌رسند.


بارتیک با بیان اینکه موانع موجود در این سال‌ها باعث شد تا نتوانیم تجارت درستی با ایران داشته باشیم افزود: ایران برای ما بازار بسیار مهمی است و همان‌طور که در اربیل عراق اتاق تجارت غازی آنتپ را باز کردیم قصد داریم در ایران نیز فعالیت این اتاق را آغاز کنیم.


به گفته وی، ایران و ترکیه به یکدیگر نیاز دارند و به همین دلیل باید روابط خود را با یکدیگر گسترش دهند.


رئیس اتاق بازرگانی غازی‌ آنتپ تاکید کرد: هدف ما از ورود به بازار ایران فروش محصولات نیست، بلکه ایران دروازه ورود ما به آسیای میانه است و همچنین ترکیه می‌تواند برای ایران دروازه‌ای برای ورود به اروپا باشد و این سنگ‌بنایی برای گسترش روابط دو کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب