دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1400 - 17:08
در سلسله رویدادهای بازیگرمتفاوت مطرح شد؛

از عدم خودباوری در جریان انقلابی تا نبود اخلاق در تفکر لیبرال

سلسله رویدادهای بازیگرمتفاوت در راستای فهم دقیق مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مسئله شناسی سیاست خارجی برگزار شد.
کد خبر : 646672
4444



به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، شامگاه دوشنبه سلسله رویدادهای بازیگرمتفاوت در راستای فهم دقیق مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مسئله شناسی سیاست خارجی با حضورحجت الاسلام رهدار مدیر موسسه فتوح اندیشه و کارشناس بین الملل، فواد ایزدی دانشیار گروه مطالعات آمریکا، روزبه عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، حجت الاسلام تقی زاده مدیر گروه سیاست خارجی مرکزا راهبری برهان، مسعود براتی کارشناس مسائل بین الملل برگزار شد.


بازیگر متفاوت رویدادی بود که فعلا بنا بر این است که ادامه پیدا کند. گام اول در راستای فهم دقیق مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی بحث خواهد شد و بعد راه حل های آن به صورت بومی بر اساس اقتضائات جمهوری اسلامی و بر اساس منابع درستی که برای سیاست خارجی باید استفاده شود گفت و گو می شود.


گسست بین سرمایه تاریخی و اقدام عینی حال حاضر


حجت الاسلام رهدار مدیر موسسه فتوح اندیشه و کارشناس بین الملل درابتدای سخنان با بیان اینکه در سیاست خارجی مان ظرفیت تجربه تاریخی مان را ضرب نکردیم اظهارداشت: برای مثال در "دیپلماسی مذهب" در هندوستان در نزدیکی شهر حیدرآباد که یک شهر کوچک است حدود ۷ یا ۸ قرن قبل حوزه علمیه داشتیم. هم زمان از مسیحی ها هم در آنجا طلبه بودند. چون مسئله مشترک داشتند با حوزه اسلامی "حوزه علمیه" پذیرفته بود که با آنها حجره بدهند و مدرس در اختیار آن ها قرار بدهد و تعاملی داشته باشند و از این نمونه ها کم هم نداریم.


وی گفت: معتقد هستم که الگویی را که فقهای دوره صفویه به دولت دوره صفویه پیشنهاد دادند برای تعامل با اقلیت های مذهبی در درون کشور و هم مشخصا با ادیان مسیحی و یهودی یک الگویی است که در نسبت با دغدغه های آن روز کاملا کارآمد بوده است..


مدیر موسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه در حال حاضر در هر ۲ و سه مصداق مثلآ دیپلماسی ادیان و اقلیت های مذهبی مسئله داریم ادامه داد: چرا تجربه تاریخی ما ضرب نمی شود؟ یک گسست بین سرمایه تاریخی و اقدام عینی حال حاضر وجود دارد.


حجت الاسلام رهدار به عدم تعامل حوزه سیاست خارجی برای نظریه دینی اشاره کرد و افزود: نظریه های سیاست های خارجی ما بر اساس متون دینی نیست. ظرفیت های دینی داریم که می‌توانند به ما کمک کنند و به سمت نظریه سیاست خارجی حرکت کند.


وی در توضیح مطلب فوق از دلایل آن سخن گفت و تاکید کرد: عمده مسئولین سیاسی- فرهنگی ما از همان اول انقلاب تا کنون غالباً کعبه آمال شان غرب بوده است. ظرفیت جهان اسلام در دیپلماسی ما مغفول مانده است. تاکنون نتوانستیم با حوزه جهان اسلام دیپلماسی فعال داشته باشیم


از عدم خودباوری در جریان انقلابی  تا نبود اخلاق در تفکر لیبرال


در حوزه علم سیاست خارجی به ظرفیت اسلام توجه نشده است


مدیر موسسه فتوح اندیشه با تاکید بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک ما برای ارتباط با حوزه جهان اسلام صفر بوده است ادامه داد: حداقل راه را به اندازه حوزه دیپلماسی علم می‌توانستیم باز کنیم که نتوانستیم. در حوزه علم سیاست خارجی به ظرفیت اسلام توجه نشده است


ایدئولوژی استثناگرایی آمریکا را کارگزاران آمریکایی باور و یقین دارند


در ادامه فواد ایزدی دانشیار گروه مطالعات آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها تکلیفشان با خودشان روشن است که متاثر است از یک ایدئولوژی که در حوزه سیاست خارجی که غالباً ذیل این مفهوم که استثناگرایی آمریکا است کار می‌کند بیان کرد: استثناگری آمریکا به این معنی است" آمریکا یک کشور منحصر به فرد است" این به خاطر سابقه تاریخی، وسعت، جمعیت و توانمندی هایی که در حوزه های مختلف دارد ، است.


این مهم این کشوررا به کشورهای دیگر متفاوت و بهتر میکند. البته یک مقدار بحث نژاد پرستی در استثناگرایی آمریکا وجود دارد به خاطر این ویژگی ها آمریکا باید رهبر دنیا باشد و دنیا را به سمتی که خودش تشخیص میدهد هدایت کند. این ایدئولوژی را کارگزاران آمریکایی باور دارند و به آن یقین پیدا کردند. نتیجه این می‌شود که کارگزار حاکم در آمریکا احساس وظیفه میکند و آن را ترویج می‌کند.


اخلاق جزو اصول اصلی تفکرلیبرال نیست


دانشیار گروه مطالعات آمریکا افزود: آمریکا یک کشور لیبرال است و نسبت به جاهای دیگر زودتر لیبرال شده است اخلاق جزو اصول اصلی تفکرلیبرال نیست اصول تفکر لیبرال این است که فرد تصمیم می‌گیرد چه چیزی درست یا غلط است. البته این به این معنی نیست که درآمریکا کتاب اخلاق نوشته نمی شود منتها جزء اصول اصلی تفکرشان نیست. این وضعیت آمریکاست.


وی با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که در چند دهه گذشته و فکر می‌کنم از زمان مرحوم هاشمی در کشور ترویج پیدا کرده است می گویند سیاست خارجی کشور ایدئولوژی زده است و ما نمی توانیم خیلی کاری بکنیم تصریح کرد: این حرف خیلی دقیق نیست.


معتقد نبودن به ایدئولوژی یک مکتب است


ایزدی ادامه داد: کشوری را نمی شناسم که متاثر از یک ایدئولوژی نباشد حتی کشوری که ادعا می‌کند به هیچ ایدئولوژی پایبند نیست این خودش یک ایدئولوژی است و معتقد نبودن به ایدئولوژی یک مکتب است.


دانشیار گروه مطالعات آمریکا با بیان اینکه شما انقلاب اسلامی هستید و دنیا را توسط حضرت امام (ره)تکان دادید افزود:کسی که باور دارد سیاست خارجی کشور ایدئولوژی زده است نتیجه این می‌شود که همچین افرادی در جایگاه کارگزاری سیاست خارجی هر کشوری قرار بگیرند این کشور را بدون شک نابود می کنند. این مسئله یکی از نکاتی است که باید قاعدتا با آن توجه شود که امیدواریم در دولت جدید اتفاقات خوبی رخ دهد.


وی در ادامه سخنان خود مسئله دانش روز را از نکاتی برشمرد که باید به آن توجه شود و تاکید کرد: بحث های سیاست خارجی تخصص است افراد به تدریج با گذشت ۱۵ سال و ۲۰ سال متخصص یک حوزه می شوند. برای مثال کسی که در علوم اسلامی زبان عربی بلد نباشد نمی‌تواند ادعایی داشته باشد. اگر فردی در سیاست خارجی متخصص یک حوزه باشد ولی زبان آن منطقه را مسلط نباشد دچار مشکل می شود.


دانشیار گروه مطالعات آمریکا با بیان اینکه اندیشمند بودن چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی به راحتی حاصل نمی شود افزود: نه تنها زبان بلکه فرهنگ، سیاست و اقتصاد یک منطقه نیز ضروری است. حال، این بحث مطرح می‌شود که بین کارکنان وزارت خارجه چند نفر هستند که در حوزه دیپلماسی، اقتصادی و تخصص دارند؛ متاسفانه وجود ندارد..


به عنوان مثال در حوزه هسته‌ای یک زمان کشور تصمیم گرفت پیشرفت کند و سرمایه گذاری کرد و تعداد قابل توجهی دانشمند هسته‌ای دارد که در کار خود وارد هستند که هر از چند گاهی ترور نیز می شوند این حالت را در حوزه مطالعات منطقه‌ای و مطالعات کشوری نیاز داریم و باید این دغدغه ملی ایجاد شود


ایزدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه مشکلات و گرفتاری ها، جایگاهش در حوزه بین الملل ارتقا پیدا کرده است تصریح کرد: این دستاورد بخاطر این وزارتخانه آن وزارتخانه نیست بلکه به علت افرادی است که وارد میدان شده اند.با این حال وقتی جایگاه شما ارتقا پیدا می‌کند نیازمند است که دانش شما نیز ارتقاء پیدا می کند . اگر این اتفاق رخ ندهد به عقب خواهیم رفت.


ضرورت شناخت فرصت ها


روزبه عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز در این رویداد سخنان خود را با یک تجربه خود آغاز کرد و ادامه داد: یک موقعی در عراق تحقیقاتی انجام میدادم با یکی از افراد که بعثی بود آنجا بود صحبت می‌کردم و می گفت" ایران و عراق جدا نمیشوند چرا که تا ۶۰ سال پیش زبان دوم عراق فارسی بود یعنی زبان کوچه و بازار بود. ایران و عراق دو تا نیستند و جدا کردن اینها یک اشتباه تاکتیکی است این یک ابر فرصت است که در اختیار ما قرار دارد. خیلی نباید روی ضعف ها متمرکز شویم و باید فرصت ها را شناخت پیدا کنیم.


روزبه با بیان اینکه تکلیف خود را پاس ندهیم؛ بپذیریم که تکلیف داریم، بپذیریم که کادرسازی وظیفه ما بوده است گفت: حواسمان نبوده است و برای ما مسئله سازی کرده اند. سیاست خارجی ما ریلش مشخص است. نیازی نیست که ما ریل گذاری کنیم فقط باید ادامه بدهیم.


عدم خودباوری در جریان انقلابی حزب اللهی در حوزه سیاست خارجی


وی بیان کرد: ما فرصت برای حرکت داریم. بزرگترین تحولی که باید بگویم این است که از یک نگاه ضعف شناسانه به یک نگاه فرصت محورانه حرکت کنیم. یک عدم خودباوری در جریان انقلابی حزب اللهی در حوزه سیاست خارجی داریم به محض اولین مواجهه با میدان متوجه می شویم که آن ها را بلد هستیم. توان های خوبی داریم خیلی از افرادی بودند که توانمند بودند ما با کم کاری های خودمان تصویر سازی نکردیم.ضعف ما این است که پتانسیل جریان خودی را نادیده میگیریم . منکر این نیستم ضعف های وجود دارد ولی نباید نقاط قوت را هم نادیده بگیریم.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب