دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1401 - 14:13
تنهایی اهری در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

هدفگذاری دانشگاه در کسب درآمدهای پایدار از شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه عنوان کرد: این دانشگاه با توجه به کاهش دانشجو و به تبع آن درآمدهای غیرشهریه‌ای به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان است.
کد خبر : 646450
محمدرضا تنهایی



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۴ با تشکیل هیئت امنائی مرکب از معتمدان، فرهیختگان و پیگیری‌های مستمر آدینه خلیلی و مساعدت رئیس آموزش و پرورش وقت شهرستان فیروزکوه آغاز به کار کرد.


این دانشگاه در آغاز راه‌اندازی مجوز مقطع کاردانی در رشته حسابداری را با پذیرش ۴۵ دانشجو دریافت کرد و رؤسای دانشگاه به ترتیب آدینه خلیلی، محمد متین، تقی دربانیان، نقی شجاع، علیرضا حسنی، علی اصغر رستمی، حسین عباس‌پور و محمدرضا تنهایی اهری بوده‌اند.




بیشتر بخوانید:


دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد سال ۱۴۰۰ را چگونه سپری کرد؟


از برگزاری ۱۲ رویداد ایده‌آرا تا اخذ مجوز مرکز تحقیقات انرژی


طراحی و ساخت دستگاه دربند شیشه‌های پنی‌سیلین یا ویال




دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه اکنون دارای یک‌هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) و تعداد رشته‌های مصوب ۹۸ عنوان رشته بوده که ۱۱ عنوان آن مقطع دکتری تخصصی است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه | دانشکده‌ها و امکانات


واحد فیروزکوه دارای دو دانشکده مصوب با عنوان (علوم انسانی و فنی مهندسی) است و بیش از ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه دارای درجه استادیار هستند.


افنخارات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه شامل ساخت مسجد و مقبره شهدای گمنام، همایش کشوری فیلم سنگر و برگزاری اردوی حیات طیبه کشوری بوده است.


عمده فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در حوزه پژوهشی نیز در راستای هدایت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) است. این دانشگاه با بهره‌گیری از استادان مجرب در این بخش در تولید علم و مقالات علمی نقش به‌سزایی دارد و دیگر دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان این واحد بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی است.


اکنون با راه‌اندازی سیستم آموزشیار تمام پرداخت‌های شهریه این دانشگاه به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و وام‌های مختلفی مانند بانک ملی توسط لیست ارسالی از صندوق رفاه - حسابداری دانشجویی (شهری) ثبت در سیستم آموزشیاری بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با توجه به ساختار خود، گنجایش ۲۰ هزار دانشجو را دارد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه | دانشکده‌ها و امکانات


تعداد ۶۲ باب کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سه فضای مجزا با تجهیزات کامل در حوزه‌های برق، کامپیوتر، مکانیک خودرو و ماشین‌افزار بوده که شامل سوله‌های ورزشی بسیار بزرگ و تعداد ۲۷ آزمایشگاه است.


خبرنگار خبرگزاری آنا برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سال ۱۴۰۰ با تأکید بر شعار سال و برنامه‌های پیش رو گفت‌وگویی را با محمدرضا تنهایی اهری رئیس این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:


از روز مبارزه با استکبار جهانی تا برگزاری مسابقات ورزشی


آنا: فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در حوزه فرهنگی و دانشجویی را تشریح کنید.


تنهایی اهری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در حوزه فرهنگی در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی و دانشگاهی حضور چشمگیر داشت. روز دانشجو، روز مبارزه با استکبار جهانی، روز قدس، دهه فجر انقلاب اسلامی و ... ازجمله این مناسبت‌ها بود.


مسابقات فرهنگی در فضای مجازی، هم‌اندیشی و وبینارهای فرهنگی نیز بسیار پررنگ برگزار شد و دوره‌های آموزشی و فرهنگی مخصوص استادان هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با محتوای کتاب‌های شهید مطهری در موضوع «انسان و آزادی» مورد استقبال استادان قرار گرفت.


انجام مسابقات ورزشی در موضوعات مختلف با حفظ اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی و برپایی اردوی راهیان نور در سطح دانشجویان و استادان از دیگر برنامه‌های فرهنگی بود.


سال ۱۴۰۱ با توجه به حضوری شدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه می‌توان شاهد تحولی اساسی در حوزه دانشجویی و فرهنگی بود و این توقع وجود دارد که با توجه وجود زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری ورزشی و فرهنگی از قبیل سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های بزرگ، سلف سرویس و آمفی تئاتر این دانشگاه تبدیل به قطب گردشگری ورزشی و فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شود به‌طوری‌که بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی و ورزشی ملی و استانی در سال‌های قبل از بیماری کرونا برگزار شده است.


آنا: برجسته‌ترین فعالیت‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در حوزه تحقیقات، فناوری و نوآوری چه بود؟


تنهایی اهری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با توجه به کاهش شدید دانشجو و به تبع آن درآمدهای غیرشهریه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۰ به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار غیرشهریه‌ای دانش‌بنیان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب ایده و سرمایه در حوزه‌های مختلف از قبیل گیاهان دارویی، فناوری‌های نوین مالی، تولید مواد ضدعفونی‌کننده با پایه ارگانیک و غیرشیمیایی (گیاهی)، ساخت قطعات صنعتی سفارشی و ... بوده است.


براین اساس با توجه به استعداد شهرستان فیروزکوه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، موفق به جذب ایده‌های نوین در موضوعات فناورانه شدیم و مرکز رشد این دانشگاه -که از مراکز رشد اقماری واحد رودهن است- فعال شد، امیدواریم سال ۱۴۰۱ سرای فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه شکوفا شده و به بار بنشیند.


آنا: در حوزه آموزش چه دستاوردهایی داشته‌اید و چه برنامه‌هایی برای سال ۱۴۰۱ در این راستا دارید؟


تنهایی اهری: با توجه به روند کاهشی همه‌گیری بیماری منحوس کرونا بعد از چند ترم برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی از ابتدای ترم جاری کلاس‌ها حضوری شده و دانشجویان به میزهای دانشگاه برگشته‌اند؛ بنابراین وجود سویه‌های جدید از بیماری کرونا موجب شده تا کلاس‌های تشکیل شده با حداکثر نفرات شکل نگیرد.


حضوری نشدن کلاس‌ها در حقیقت آسیب جدی به فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی است، هرچند که برگزاری وبینارهای مجازی، مسابقات و حتی کارگاه‌های غیرحضوری تا حدودی از این مشکلات کاسته است و می‌توان امیدوار بود با فراگیری واکسیناسیون و کاهش شدت سرایت بیماری در سال ۱۴۰۱، مجدداً شاهد شکوفایی در بهار دانشگاه باشیم و ضمن ارتقای کیفیت آموزش‌های حضوری دانشجویان، انجمن‌ها، تیم‌های فرهنگی و ورزشی دانشجویی و انواع سمینارهای و مسابقات، دانشگاه‌ها فعالیت خود را همچون قبل از دوران فراگیری این بیماری از سر بگیرند.


آموزش مجازی در دوران کرونا نوع جدیدی از آموزش در کشور بود


آنا: با توجه به برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد ۱۴۰۱ سهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در این رویداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


تنهایی اهری: گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی بار دیگر امیدها را در جامعه دانشگاهی برای ایجاد یک تحول اساسی در این دانشگاه مردمی و اسلامی زنده کرده است.


تحولی که نشان از تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه از آموزش‌محوری به مسئله‌محوری و رفع مشکلات عدیده کشور در همه زمینه‌های علمی، پژوهشی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و فرهنگی دارد.


امروز با توجه به مشکلات تحریم و چالش‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی برای کشور به وجود آورده‌اند، بیش از پیش نیاز به حضور دانشجویان و استادان دانشگاهی خلّاق، شجاع و فناور در کشور حس می‌شود.


با توجه به زیرساخت‌های عالی موجود، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، زمین مناسب برای ایجاد گلخانه و مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه همراه با سایر دانشگاه‌ها همت خود را برای ورود به این مرحله اساسی در عمر دانشگاه جمع کرده و با عزمی انقلابی، این مجموعه بزرگ در تلاش است با طرح ایده‌های فناورانه و پژوهش‌محورانه گوشه‌ای از مشکلات کشور را رفع و درخششی نوین در این مرحله از خود نشان دهد.


انجام چند سمینار، نشست علمی و رویداد مختلف فناور و ایده‌محور تاکنون توانسته حرف‌های تازه‌ای برای مخاطبان به همراه داشته باشد.


آنا: بهترین رخداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سال ۱۴۰۰ چه بود و چه موضوعات و برنامه‌هایی باید در رأس کار فعالیت واحدهایی دانشگاهی در مسیر پیش رو قرار بگیرد؟


تنهایی اهری: شاید بهترین رخداد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سال ۱۴۰۰ تغییر نگرش و رویکرد مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی از یک دانشگاه آموزش‌محور صرف با اتکا به درآمدهای شهریه‌ای به یک دانشگاه مسئله‌محور، پویا و متکی به درآمدهای اقتصادی دانش‌بنیان باشد؛ هرچند که این ابتدای راه است و بذری که امسال در دانشگاه کاشته شده، شاید بیش از یک دهه طول بکشد تا چهره خود را به‌عنوان حلّال مسائل کشور و منطقه به رخ بکشد؛ بنابراین این نقطه آغاز بسیار مغتنم و باارزش است و نوید فردایی درخشان را می‌دهد.


به نظر می‌رسد آموزش مجازی در دوران کرونا با وجود مشکلات و حواشی رفته رفته نوع جدیدی از آموزش را در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه کرده است. این نوع آموزش هم نباید در دوران پساکرونا حذف شود، برعکس آموزش مجازی می‌تواند بسیاری از هزینه‌های دانشگاه را کاهش داده و چابکی را جایگزین کند.


از سوی دیگر می‌توان درباره آموزش‌های کوتاه‌مدت فرهنگی و مهارتی کماکان فضای مجازی را مورد توجه قرار داد. حضور و ظهور این فضا در عرصه آموزش و فرهنگ و مهارت‌آموزی در سال‌های سیاه کرونایی خود یک شیرینی قابل توجه در کام دانشگاه و دانشگاهیان است.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته