دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1400 - 12:39

دلایل جنگ اوکراین و روسیه چیست؟

روسیه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نسبت به گسترش اتحادیه اروپا و ناتو  اعتراض کرد اما با بی‌توجهی غرب مواجه شد.
کد خبر : 645840
پوتین- زلنسکی



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، روسیه از آغاز دهه دوم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ زیر فشار دو جریان از طرف غرب قرار گرفت؛ نخست، گسترش اتحادیه اروپا و دیگری گسترش ناتو. همان روزهای نخست، روسیه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نسبت به این موضوع اعتراض کرد؛ اما با بی‌توجهی غرب مواجه شد و اکنون که موضوع عضویت اوکراین در ناتو مطرح شده، روسیه برای پیشگیری توسعه غرب به مرزهایش، حمله پیشدستانه کرد.


در سال ۲۰۱۴ به دنبال انقلاب مخملی در اوکراین، حکومت طرفدار روسیه ساقط شد و ولودیمیر زلنسکی که طرفدار غرب بود در سال ۲۰۱۹ حاکم شد، بلافاصله روس‌ها شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کردند؛ با این اعتقاد که ساکنان این منطقه روس تبار هستند که البته این اقدام با رجوع به رأی مجلس و رأی‌گیری انجام شد. در همان سال کنفرانسی برگزار شد که رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل و مقام‌های اوکراین و روسیه حضور داشتند و به جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک که بیشتر مردمانش روس تبار هستند، خودمختاری داخلی داده شد.



نیروهای روسی خود را به مرزهای کی‌یف رسانده‌اند و مذاکرات میان طرق‌های روسی و اوکراینی تعیین خواهد کرد آیا نیروهای روس وارد کی‌یف می‌شوند یا بازخواهند گشت



زلنسکی تازه به قدرت رسیده به این تحول داخلی در اوکراین توجهی نکرد و چه بسا رفتارهای غیرانسانی با ساکنان این مناطق داشت؛ درنتیجه مردم آنجا بارها از روسیه درخواست کردند تا به این کشور بپیوندند. درهرصورت روسیه در روزهای اخیر استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت و اکنون نیروهای روسی خود را به مرزهای کی‌یف، پایتخت اوکراین رسانده‌اند و مذاکرات میان طرق‌های روسی و اوکراینی تعیین خواهد کرد که آیا نیروهای روس وارد کی‌یف می‌شوند یا بازخواهند گشت.


روسیه خود را آلوده جنگی در سطح وسیع نمی‌کند


کارشناسان سیاسی بر این باورند روسیه خود را آلوده جنگی در سطح وسیع نمی‌کند؛ کما اینکه در زمان خروشچف نیز در این مناطق اعلام استقلال شد، اما درمجموع زیر نظر امپراتوری سوسیالیستی شوروی بود. بنابراین نیروهای روسیه در حمایت از دونتسک و لوگانسک وارد شدند و جنگ اکنون در داخل سرزمین اوکراین به مرزهای پایتخت رسیده است. در زمان خروشچف به دلیل علاقه زیادی که او به اوکراین داشت و بخشی از مناطق اوکراین تفریحگاهش بود، تلاش کرد نوعی استقلال به این منطقه بدهد و آنجا را به‌دست مردمانش بسپارد؛ بعدها مشاهده شد پوتین درباره این کار موضع انتقادی تندی گرفت و این کار را خیانت‌آمیز توصیف کرد.



دلایل جنگ اوکراین و روسیه چیست؟

کارشناسان سیاسی بر این باورند روسیه در اوکراین خود را آلوده جنگی در سطح وسیع نمی‌کند.


دو منطقه دونتسک و لوگانسک مدت‌هاست منتظرند عضو روسیه شوند و به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه نیز اهمیت دوچندانی برای پوتین دارد؛ هرچند طبق قراردادی که در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت، قرار شد دولت اوکراین به دو منطقه دونتسک و لوگانسک نوعی خودمختاری بدهد، اما با روی کار آمدن زلنسکی به‌عنوان رئیس‌جمهور اوکراین که تمایلات شدید به غرب دارد، استقلال داخلی در عمل انجام نشد و رفتار تحقیرآمیزی با اهالی این دو منطقه داشت.




بیشتر بخوانید:


ابراز نگرانی مقام های اوکراین از تسلط روسیه بر نیروگاه برق کی‌یف


نیروهای روسیه به کی‌یف رسیدند




اوضاع منطقه به دلیل بحران اوکراین بسیار پیچیده است؛ آمریکایی‌ها معتقدند اگر در برابر روسیه در مناقشه اوکراین کوتاه بیایند و اوکراین متعهد شود عضو ناتو نمی‌شود، همین تصور را چینی‌ها در قبال تایوان خواهند داشت، لذا اوضاع به لحاظ سیاسی حساس است، ولی بعید به نظر می‌آید جنگ تمام‌عیاری رخ دهد. علاوه بر این، بعید است غرب و آمریکا از اوکراین حمایت نظامی کلان انجام دهند. دلیل این رفتار غرب و آمریکا این است که اوکراین عضو ناتو نیست، موضوع اصلی این است که آمریکا نگران است اگر در زمینه روسیه نسبت به اوکراین واکنش نشان دهد، چین هم‌چنین برخوردی را در قبال تایوان انجام دهد، لذا در برخورد با روسیه راه چاره‌ای ندارد.



پس از انقلاب مخملی در اوکراین پوتین مترصد فرصتی بود تا اقدام متقابلی انجام دهد و اکنون همان فرصت برای روسیه فراهم شده است



ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهارات خود آشکارا اعلام کرده بود، اگر کشورهای خارجی دخالت کنند دست به اقدامی می‌زند که اروپا تاکنون ندیده است؛ این در حالی است که پوتین در حال نمایش قدرت است و غرب نیز کاری جز صدور بیانیه و تحریم نمی‌تواند انجام دهد. نباید ازنظر دور داشت غربی‌ها نگران تحریم‌هایی هستند که علیه مسکو اعمال می‌کنند، زیرا اروپای غربی به انرژی روسیه نیاز دارد؛ روسیه نیز نیازهای متقابلی دارد، لذا پیچیدگی چندبعدی وجود دارد که جز با مذاکره حل نمی‌شود. غرب خود را گرفتار عضویت اوکراین در ناتو نمی‌کند و تنها راه اوکراین این است که تعهد دهد عضو ناتو نمی‌شود.


پس از انقلاب مخملی در اوکراین که حکومت طرفدار غرب روی کار آمد، روسیه احساس شکست کرد، بنابراین پوتین مترصد فرصتی بود تا اقدام متقابلی انجام دهد و اکنون همان فرصت برای روسیه فراهم شده است. ازنظر افکار عمومی و ازنظر دوما برای پوتین پذیرفتنی نیست که دست‌خالی از اوکراین بازگردد. زلنسکی پایگاه اجتماعی خیلی مستحکمی در اوکراین ندارد، بنابراین غربی‌ها با تحریم نمی‌توانند مقابل پوتین بایستند، زیرا با آن تحریم‌ها هیچ‌وقت روسیه به ورشکستگی اقتصادی نمی‌رسد. با ادامه این روند پوتین به مرد شماره یک جهان تبدیل می‌شود و تا چندی دیگر می‌تواند کل اوکراین را در اختیار بگیرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته