دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1400 - 13:11

شناخت انواع کود شیمیایی مناسب رشد گیاهان

بیشتر افرادی که با گیاهان سر و کار دارند کود شیمیایی را ترجیح می دهند. زیرا به دلیل معدنی بودن بلافاصله تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و عملکرد کمی و کیفی گیاه در زمان کمتری مشهود می شود و در قیاس با کود طبیعی سرعت تأثیرگذاری بالایی دارند.
کد خبر : 645594
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، کود شیمیایی، همان کود معدنی، کود مصنوعی یا سنتتیک است که از مواد معدنی نظیر سنگ ها و فرآورده های نفتی به دست می آیند. برای مثال می توان به کودهای شیمیایی سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم، نیترات آمونیوم، اوره و کلرید آمونیوم اشاره کرد.


کوددهی صحیح گیاهان


در امر کشاورزی یا پرورش گیاهان مبحث کوددهی از مهمترین بخش ها به حساب می آید زیرا باروری بهتر و بالارفتن سطح محصولات در امر کشاورزی و یا شادابی و رشد مناسب در گیاهان مستلزم رسیدگی و تغذیه مطلوب است و این مهم با کوددهی میسر است. زیرا در طول زمان، مواد معدنی موجود در خاک، برای رشد یا باروری گیاهان استفاده شده و خاک از مواد مغذی مورد نیاز گیاه تهی می شود.


به طور کلی می توان از دو نوع کود طبیعی و شیمیایی نام برد که کود طبیعی از منابع طبیعی گیاهی یا حیوانی به دست می آید و کود شیمیایی محصول فعل و انفعالات شیمیایی است و در آزمایشگاه حاصل می شود.


با اینکه هر دو کود، باعث غنی شدن خاک مورد استفاده گیاه می شوند و هر دو به رشد بهتر گیاه کمک می کنند اما از مزیت های کود شیمیایی نسبت به کود طبیعی، استفاده درست و به اندازه از منابع و عناصر مورد نیاز گیاهان و گرفتن نتیجه مطلوب در زمان بسیار کوتاه است. همین امر سبب شده در سال های اخیر مصرف و شناسایی کودهای شمیایی توسط باغداران و کشاورزان و همچنین صاحبان گلخانه و یا افراد عادی که در آپارتمان گل و گیاه نگهداری می کنند، روند صعودی طی کند.


شناخت انواع کود شیمیایی مناسب رشد گیاهان


عناصر ضروری برای رشد گیاهان


برای رشد بهتر و بیشتر گیاهان باید عناصر مورد نیازشان در مقاطع مختلف در اختیارشان قرار بگیرد. این عناصر شامل ماکروها و میکروها هستند که البته وجود عناصر ماکرو بسیار ضروری تر است که مهمترین آن ها شامل نیتروژن و فسفر و پتاسیم است و مهم ترین میکرو ها نیز شامل آهن، بر و مس است.


کود نیتروژن


عنصر نیتروژن در کلروفیل سازی گیاه نقش اصلی دارد و کلروفیل نیز در فتوسنتز و در نتیجه سبزی گیاه و رشد برگها مؤثر است. در تمامی گیاهان از کود نیتروژن برای کمک به رشد رویشی بهتر گیاه می توان استفاده کرد. کود نیتروژنی قابلیت انحلال بالایی دارد و به راحتی در آب حل شده و در دسترس گیاه قرار می گیرد. البته باید در نظر داشت زمان مناسب استفاده از کود نیتروژن مهم است مثلا استفاده از این کود در زمان شکوفه دهی منجر بر زیاد شدن رشد رویشی شده در نتیجه شکوفه دهی به خوبی انجام نمی شود.


کود فسفات


بعد از نیتروژن عنصر مهم مورد نیاز گیاه، فسفر است که نقش تولید و انتقال انرژی و همچنین تشکیل بذر، افزایش تولید دانه، استحکام ساقه، بالارفتن کیفیت محصول، افزایش رشد ریشه را به عهده دارد. از این رو وجودش برای رشد گیاه ضروری است. کود فسفات باعث افزایش بازده محصول و افزایش مقاومت گیاه می شود و در کل باعث به وجود آمدن یک محصول با کیفیت می شود.


فسفر در خاک بصورت سنگ فسفات، خاک فسفات و ترکیبات آلی فسفات وجود دارد و شکل معدنی آن بیشتر از شکل آلی می باشد. غالباً درصد فسفر کودهای شیمیائی را به صورت درصد اکسید فسفر نشان می دهند.


کود پتاسیم


پتاسیم عنصر حیاتی دیگری است که در خاک های شنی و اسیدی کمبود آن احساس می شود، همچنین خاکی که بسیار آبیاری شده و یا کاشت و برداشت بسیار داشته نیز معمولا از پتاسیم تهی می شود. کود پتاسیم به تجزیه گیاهان در خاک کمک می کند. همچنین در متابولیسم و عملکرد بهتر گیاه و مقاومت آن در برابر آفات و بیماری ها نقش مؤثری دارد. اگر گیاه توانایی گل دادن داشته باشد، کود پتاسیم در گلدهی آن تاثیر مستقیم دارد. اغلب این کودها در آب محلول هستند.


کودهای کامل (NPK)


به کودی که هر ۳ عنصر مهم نیتروژن، فسفر و پتاسیم را که برای رشد همه گیاهان ضروری است، دارا باشد کود کامل گفته می شود. اعدادی که روی بسته های این کودها دیده می شود میزان درصد این سه عنصر در کود را نمایش می دهد. هر عددی که بیشتر باشد نشانه بالا بودن درصد آن عنصر در کود است. مانند کود (۲۰-۲۰-۲۰) که درصد وجود هر سه عنصر در آن به طور مساوی است و ۶۰ درصد را تشکیل می دهد، ۴۰ درصد باقیمانده شامل مواد بی خطر و بی ضرر است. به علت فراوانی و مناسب بودن قیمت کود کامل، این کود بیشترین کارایی را در بین پرورش دهندگان گل و گیاه یا کشاورزان دارد، که البته برای گیاهان آپارتمانی نیز بسیار توصیه می شود.


کودهای معرفی شده، بیشترین کارایی را در پرورش گیاهان دارند و مهم ترین بودند اما بنا به نیاز گیاهان استفاده از کودهای دیگر مانند انواع کود آهن، کود گوگرد، کود کلسیم، کود منیزیم و سایر عناصر با توجه به شرایط اقلیمی و آنالیز خاک و مشاهده کمبود این عناصر در خاک از آنها استفاده می شود. کود دیگری که می توان نام برد کود ضد تنش یا ضد استرس است که البته در شرایط خاص و در صورت نیاز، برای بعضی گیاهان استفاده می شود. کودهای هورمونی و ریشه زا نیز برای تقویت گیاهان کارایی زیادی دارند.


شناخت انواع کود شیمیایی مناسب رشد گیاهان


مزایای کود شیمیایی


همانطور که گفتیم در کود شیمیایی، عناصر مورد نیاز گیاه، در کوتاه ترین زمان دردسترس گیاه قرار می گیرد. همچنین می توان این عناصر را با درنظر گرفتن نیاز گیاه در مقادیر و نسبت های مناسب تهیه کرد. از دیگر مزایای این کود می توان به وجود مقدار زیاد عناصر در حجم کمی از کود اشاره کرد و استفاده آسان آن نیز از دیگر مزایا به حساب می آید.


به طور کلی کودهای شیمیایی در مقایسه با کود های آلی حجم کمتری دارند و قیمت ارزانتر، مصرف راحت‌تر، استفاده گسترده برای گیاهان و درختان از هر نوع و همچنین کود نهال و در دسترس بودن این نوع کود باعث افزایش مصرف آنها نسبت به سایر انواع کود شده است.


معایب کود شیمیایی


مصرف این کودها از جمله کود فسفات به علت دارا بودن عناصر سنگین مانند روی و سرب، خسارت‌های زیادی را به محیط زیست وارد می‌کنند. این آلاینده ها در خاک و، آب و هوا باعث آلودگی گیاهان، حیوانات و در نهایت انسان می شود. از دیگر معایب این کودها، نداشتن عناصر میکرو (ریزمغذی) است و همچنین می توان به شستن شدن راحت آنها از خاک توسط آبیاری یا باران یاد کرد. از دیگر معایب این کودها قیمت بالای آن ها نسبت کودهای طبیعی است.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته